Membru în comisia parlamentară pentru Învăţământ, deputatul bihorean Szabó Ödön ni s-a arătat surprins că există site-uri care preamăresc şi valorifică fiţuicile: „După cum ştiţi, eu sunt familist dar nu am auzit de la copiii mei de astfel de lucruri”. Pus la curent cu problematica din perspectiva Poliţiei, Szabó Ödön ne-a încredinţat că se poate iniţia un proiect legislativ de interzicere a comerţului de fiţuici, la fel cum s-a găsit soluţie pentru vidul legislativ de la începuturile comerţului de substanţe aşa-zis etnobotanice.
„Dacă poliţia constată că există un vid legislativ, voi discuta cu colegii şi vom promova o iniţiativă legislativă fiindcă, într-adevăr, nu e normal să se promoveze public metode de fraudă la examene. Însă eu cred că se va rezolva astfel doar o parte a problemei. Căci comerţul cu fiţuici va continua, fie şi clandestin. Esenţa problemei o constituie însă atitudinea în familie şi în sala de examen, plus o metodologie încă perfectibilă”, a precizat Szabó Ödön.
Potrivit acestuia, părinţii trebuie să fie prezenţi când copilul lor se pregăteşte pentru un test de maturitate. „Ca părinte, trebuie să îi explici că dacă va trişa, chiar dacă nu va fi prins la examen, tot va trebui la un moment dat să demonstreze că stăpâneşte cunoştiinţele de bază. Familia trebuie să îndrume copiii astfel încât aceştia să nu caute soluţii pentru copiat”, spune Ödön.
Subiectele din 2015, mai uşoare
Parlamentarul explică şi chestiunea atitudinii profesorilor din sala de examen.
„E important să se vadă că se pune accent pe seriozitate. Elevii trebuie să ştie că profesorii nu permit copierea. Pentru aceasta e nevoie de exigenţă din partea cadrelor didactice. În urmă cu zece ani, peste 80% din candidaţi luau Bac-ul. După ce s-au introdus reguli mai stricte de supraveghere s-a ajuns la procente de promovabilitate între 50 şi 60%. Acum rata e ceva mai bună fiindcă subiectele au fost mai accesibile”, apreciază Szabó Ödön.
Nu în ultimul rând, deputatul UDMR şi-a dezvoltat viziunea şi asupra posibilităţii de îmbunătăţire a metodologiei de examen.
Două tipuri de Bac în Occident
„În occident şi alte state, inclusiv în Ungaria, absolvenţii pot alege între două tipuri de bacalaureat, unul cu grad de dificultate ridicat şi unul standard.
Examenul mai dificil se adresează elevilor studioşi iar o medie bună de la acest examen asigură înscrierea aproape la orice facultate.
Pe de altă parte, elevii neinteresaţi de facultate sau care îşi permit plata taxei se pot înscrie la bacalaureatul standard. Astfel, aceştia îşi pot finaliza liceul cu un examen de confirmare fără să fie stresaţi cu subiecte grele şi să concureze cu elevii de vârf. Iar societatea nu are decât de câştigat fiindcă toţi tinerii îşi găsesc locul lor potrivit”, ne-a detaliat Szabó Ödön.
Citiți principiile noastre de moderare aici!