„Nu vor mai avea acel risc de a rămâne cu o singură calificare şi de a rămâne fără un loc de muncă. Acest proiect completează oferta liceului faţă de aceşti copii expuşi riscurilor”. Astfel vorbeşte Sebastian Covaciu despre oportunitatea proiectului pe care DGASPC Bihor îl derulează în parteneriat cu Liceul Tehnologic Horea din Marghita. Intitulat „Tinereţe responsabilă într-o comunitate dinamică”, finanţat prin programul SEE – parteneriatul cu Norvegia, Islanda şi Lichtenstein. şi coordonat de către Covaciu, proiectul îşi propune să găsească pentru 200 de tineri între 16 şi 26 de ani calificări profesionale ce li se potrivește. 140 de tineri vor fi selectaţi de la Liceul Tehnologic Horea din Marghita, dar şi de la Liceul Horvath Janos din acelaşi municipiu, iar 60 sunt copii şi tineri instituţionalizaţi.
„Vrem ca din asistaţi, să devină asiguraţi. Să fie integraţi pe piaţa muncii. Dorim să asigurăm o protecţie socială la nivel ridical, dar, având în vedere racilele instituţionale, avem în vedere şi alte demersuri de tip suport”, arată Szarka Arpad, director general -a adjunct al DGASPC Bihor.
Pentru tineri şi părinţii lor
Proiectul se adresează atât tinerilor expuşi riscurilor de excluziune socială, cât şi părinţilor acestora. Liceul partener din Marghita va selecta cei 30 de părinţi ai tinerilor din grupul ţintă, ce vor fi implicaţi în proiect. „Va şi şi o şcoală pentru părinţi, acolo unde formarea precară a unor cupluri duce la sărăcie”, afirmă Szarka. „Părinţii vor trebui să se implice şi în activităţile non-formale, concursuri sportive şi programe artistice”, adaugă coordonatorul proiectului.
Potrivit coordonatorului Sebastian Covaciu, proiectul se întinde până în aprilie 2016 şi are ca activităţi selectarea participanţilor – tineri şi părinţi şi organizarea ulterioară pentru aceştia a unor cursuri de consiliere privind orientarea vocaţională, consiliere psihologică şi cursuri de iniţiere şi calificare profesională. În paralel, vor fi organizate activităţi non-formale pentru tinerii selectaţi: excursii educative, tabere sportive, ateliere de creaţie (pictură, muzică), cursuri de utilizare IT, aprofundarea limbii engleze, educaţie ecologică – realizarea unui parc prin plantarea şi îngrijirea unor arbuşti, pentru a-i pregăti şi conştientiza ce înseamnă ecologia.
Cursuri personalizate
„Din cauza evaluării prelungite, am fost nevoiţi să reducem durata proiectului de la 24 la 14 luni. De aceea, activităţile sunt foarte condensate. Suntem în faza de selecţie, de aplicare a analizei de nevoi. Procesul de selectare a tinerilor urmează să se finalizeze într-o săptămână, iar cursurile se vor desfăşura pe o perioadă de 12 luni. Aşteptăm ca rezultate creşterea numărului de tineri asistaţi şi consiliaţi în vederea găsirii unui loc de muncă. De asemenea, creşterea gradului de conştientizare a părinţilor copiilor implicaţi în proiect şi, implicit, sensibilizarea comunităţii”, spune Covaciu.
Cursurile de iniţiere, calificare şi recalificare vor fi alese în funcţie de rezultatele consilierii vocaţionale şi psihologice. „Aceste cursuri vor fi personalizate pe copil”, precizează Szarka. „Vrem să fim maleabili, nu să îngrădim copilul. Consilierea vocaţională şi cea psihologică le vor face experţi ai DGASPC şi ai liceului partener”, arată Covaciu.
„Pentru noi, acest proiect este ca o mină de aur. Orice venit suplimentar în şcoală, atât din punct de vedere instituţional, cât şi al pregătirii cadrelor dideactice înseamnă foarte mult. Vrem să ridicăm calitatea actului educaţional. Eu mă bucur că am reuşit să intră în faza de implementare a acestui proiect şi sper în continuare să găsim pârghii de colaborare pe viitor şi noi proiecte împreună”, a ţinut să puncteze Remus Sabău, directorul Liceului Tehnologic Horea din Marghita.
La finalul proiectului, se are în vedere realizarea un ghid de bună practică. Valoarea de finanţare este de 1,9 miloane de lei. 85% reprezintă finanţarea venită prin granturile SEE şi 15% din bugetul de stat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!