Ceaţă destul de deasă deasupra Aeroportului Oradea. La figurat. Dezbaterea despre viitorul Aeroportului Oradea, care a avut loc la Hotel Continental, joi, 17 noiembrie, a rămas o nebuloasă şi la sfârşitul discuţiilor. Deşi oamenii de afaceri au aşteptat mai mult de la politicienii prezenţi, unii dintre aceştia au ajuns să se acuze reciproc, la un moment dat, de situaţia actuală. Au lipsit însă cei care ar fi putut să susţină la Guvern finanţarea proiectului pentru pista aeroportului, parlamentarii puterii. Astfel, viabilitatea proiectului, în valoare de aproape 26 de milioane de euro a fost susţinută de preşedintele Consiliului Judeţean, Radu Ţârle, şi de comandantul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc.
Discuţii
„Dosarul nostru este pe circuit la Ministerul Transporturilor. Primul ministru Boc mi-a promis personal că Aeroportul Oradea este pe lista de priorităţi”, a susţinut Radu Ţârle.
Dacă nu luna asta, luna viitoare va fi gata şi modernizarea terminalului, a cărui investiţie se ridică la 1,3 milioane de euro.
Comandantul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc, a precizat că proiectul orădean a trecut de două comisii, administrativă şi de eligibilitate şi urmează să fie studiat de comisia tehnico-economică. „Conform ghidului solicitantului, punctajul minim este de 45 de puncte, iar noi avem 75-80 de puncte, ceea ce ne dă mari speranţe”, crede Gheorghe Pasc.
Valoarea totală a proiectului este de 25.818.000 de euro, din care 69,25% (circa 18.000 de euro) din fonduri europene, 2% contribuţia Consiliului Judeţean şi 28,75% (7.400.000 de euro) contribuţia statului.
Punctul pe „i” a fost pus şi de acestă dată de Kiss Alexandru. „Din punct de vedere al specialiştilor, pentru un aeroport internaţional este nevoie de un oraş cu 400.000 de locuitori. Să facem altul în colaborare cu Debreţin care au aceleaşi probleme ca şi noi”, susţine Kiss, sceptic în finanţarea actualului aeroport cu bani de la Bucureşti. „Dacă vin banii de la Bucureşti, eu îmi mănânc pălăria pe care n-o am”, zice UDMR-istul.
Varga Lucia este şi ea de părere că finanţarea aeroportului depinde în mare măsură de susţinerea parlamentarilor puterii şi crede că ar fi mai bine să ne pregătim de planul B, un parteneriat public-privat pentru modernizarea aeroportului.
Kiss Alexandru a avansat şi varianta vinderii terenului actualului aeroport şi construirea cu banii obţinuţi a unui aeroport nou în apropierea autostrăzii.
Primarul Ilie Bolojan a spus că trebuie făcută o analiză a felului cum s-a procedat în alte judeţe, unde primăriile s-au aliat cu consiliile judeţene şi să aplicăm şi la noi aceeaşi reţetă. „Cred că în acest an s-a neglijat Aeroportul Oradea, ceea ce a dus la această situaţie. Operarea pe Aeroportul Oradea a fost de slabă calitate”, crede primarul. Acesta a declarat că este dispus să dea pentru aeroport zece milioane de euro, dacă pentru un pod a dat trei, în cazul unei colaborări cu Consiliul Judeţean.
„Am avut impresia că se va discuta despre viitorul aeroportului, dar cei care ar trebui să facă lobby, cei pe care i-am ales să ne reprezinte nu sunt aici. Vin doar la tăieri de panglici”, a concluzionat Octavian Bara, unul dintre oamenii de afaceri prezent la eveniment, esenţa discuţiilor.
Dan Birta
Aeroportul Oradea, extrema urgenta
Citiți principiile noastre de moderare aici!