În doar câteva luni, statul a reușit să bulverseze complet atât clienții, cât și comercianții, cu două programe menite să ajute, e-Factura și RetuRO, dar care provoacă un haos constant pentru că nu sunt puse la punct.
[eadvert]
Discutăm, azi, despre cel de-al doilea mai sus menționat, sistemul garanție-returnare, implementat la sfârșitul lunii noiembrie 2023. Pentru fiecare recipient cu simbolul de garanție pe el, plătim în plus 50 de bani (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase).
Aceștia fi recuperați sub formă de voucher atunci când returnăm sticlele. Acestea nu trebuie deteriorate, deformate și pot fi predate la orice comerciant care este integrat în sistem și are montate containerele sau poate face colectare manuală.
Dacă vrem banii înapoi tot ce trebuie să facem este să venim la casiera magazinului. Însă, la o plimbare prin magazinele din Oradea, observă că doar marii retaileri sunt înscriși în program.
„Magazin mic – nu am spațiu!“
Fiecare retailer oricât de mic, este obligat să primească pentru reciclare recipientele cu simbolul de garanție și să dea banii clienților, atâta timp cât vinde astfel de produse. Colectarea se poate face manual, fără aparatul special. Însă comercianții spun, fie că nu știu despre ce e vorba, fie că nu au spațiu pentru reciclare, deși percep taxa de 50 de bani.
„Nu avem spațiu. Vedeți și dumneavoastră că nu avem loc. Unde am putea să reciclăm?”, spune patroana unui magazin de tip ABC din Oradea.
„Nu am colectat până acum pentru că nu știu cum și nici ce să fac cu ele. Unde să le pun? Sau cum să fac? Să le duc personal la aparat? Nu zic ca sunt împotrivă. Este o idee foarte bună, dar să ne ajute și pe noi cumva, nu doar să ne pună în fața faptului împlinit“, declară un alt comerciant.
Se pare că de aceste probleme știu și reprezentanții RetuRO care anunță, printr-un comunicat de presă, că din data de 30 iunie toți comercianții vor trebui să se adapteze și să se înscrie în program.
„Micii comercianți manifestă reticență, dar este clar că înscrierea în SGR reprezintă o obligație legală pentru operatorii economici care comercializează băuturi incluse în sistem și, în cele din urmă, comercianții vor trebui să facă acest pas. După data de 30 iunie 2024, când în piață vor exista doar ambalaje SGR pentru aceste tipuri de băuturi, acest proces devine inevitabil. Pe de altă parte, creșterea numărului de produse ambalate conform SGR pe piață și schimbarea comportamentului consumatorilor, care doresc să returneze ambalajele pentru a obține garanția, vor exercita o presiune continuă asupra comercianților.
Ei se expun riscului de a-și pierde clienții pe termen lung dacă nu oferă acest serviciu simplu, dar și legal. (…) În acest moment, realul beneficiu pentru toate părțile implicate este lansarea SGR pe piață, care reprezintă un instrument concret pe care îl avem cu toții la dispoziție pentru a colecta ambalajele de băuturi, instrument care va evolua și va fi adoptat la scară tot mai largă de toate părțile implicate și care ne va asigura atingerea țintelor europene impuse pentru reciclare”, se arată în comunicatul RetuRO.
Românii nu se înghesuie să returneze produsele
Cei care au cumpărat produsele marcate cu sigla „Ambalaj cu garanție“ s-au întors cu ele in mică proporție, pentru că, potrivit specialiștilor, emise au fost în jur de 2.000 de vouchere la RVM-uri, în condițiile în care, în luna decembrie, pe rafturile magazinelor au ajuns peste 45 de milioane de produse de acest fel.
Motivul? Fie magazinul este prea departe, fie clientul nu știe exact unde se pot returna produsele. Totuși părerile rămân împărțite, mulți dintre români considerând că programul este unul pe care trebuia să-l adoptăm de mult.
„Eu le adun timp de o săptămână, după care le duc la supermarket. Este un lucru foarte bun și pentru noi și pentru planetă. Sper că acest program va fi băgat și în magazinele mici pentru că, momentan, doar la magazinele mari aducem flacoaneleׅ“, ne-a declarat Robert.
„Nu le reciclez, doamnă. De ce? Pentru că nu pot sa vin la supermarket zilnic ca să las două flacoane. Nu merită să consum motorina pentru 50 de bani“, ne-a declarat orădeanul aflat la cumpărături.
De asemenea, pe site-urile de socializare au apărut mai multe întrebări cu privire la locurile din oraș unde pot fi aduse aceste produse, dar și despre modul în care garanția este înapoiată.
„Vă rog să îmi spuneți unde se pot duce dozele, flacoane și sticlele pentru returo și să se recupereze banii opriți pentru garanție?“, „Se primesc și bani, sau doar vouchere pentru produse?“ sau „Aparatele iau toate produsele, sau doar cele cu siglă?“, sunt doar câteva din întrebările postate.
În Oradea, produsele pot fi duse la toate magazinele semnalizate cu semnul RetuRO, cum ar fi: Kaufland, Mega Image, Penny, Auchan, Carrefour sau Lidl.
Retailerii care nu au semnat până acum contractul privind SGR pot apela la call-center-ul dedicat și se pot informa din materiale informative de pe site-ul RetuRO SGR.
Trimite articolul
XO alta chestie legata de retuRO. Am fost cu cateva sticle de apa plata Izvorul Minunilor sa le returnez la Kaufland, iar spre surprinderea mea aparatul nu a acceptat fiindca cica cei de la Kaufland nu comercializeaza acel brand. Nu ar trebui sa fie acceptate toate recipientele ce au simbolul retuRO ?
-
Ce absurditate! Bine ca nu te pune sa returnezi fiecare pet din locul in care l-ai cumparat…
Am fost si eu cu un sac de flacoane si nu le-au primit,nu merg aparatele,nu preiau la ora aia,etc. in trei locuri nu le-au primit. E cam neserioasa treaba.
Abordare complet greșită și orientată spre eșec!!!
Corect și practic ar fi ca astfel de dispozitive să existe în foarte multe locuri din oraș, să emită tichete valorice utilizabile în orice magazin, iar administrarea deșeurilor să revină RER.
Daca tot salvez planeta pe timpul meu si pe banii mei, as vrea un sistem in care sa primesc BANI, nu voucher, eu bani am dat, BANI vreau! Colectarea prin ICVA de pe vremuri era de o mie de ori mai bine pusa la punct! P.S. Inca o dovada ca ne tampim incet, dar sigur.
-
Se primesc BANI la casa de marcat pe voucherul de la aparat!!! Cititi inainte de a comenta
Este o abordare complet greșită și orientată spre eșec!!!
Totul poate să meargă bine. Pentru asta, corect și practic ar fi ca astfel de dispozitive să existe în foarte multe locuri din oraș, să emită tichete valorice utilizabile în orice magazin, iar administrarea deșeurilor să revină RER.
Nu este abordarea gresita. Este foarte buna doar ca comercianti ar trebui amendati cu amenzi mari pt ca isi bat joc si de clienti si de mediu. In Germania se face la fel dar acolo functioneaza aparatele.