Orădenii de pe strada Ecaterina Teodoroiu sunt nemulţumiţi de statutul lor în Oradea, iar voci precum cele ale tinerilor maghiari care-l sprijină pe Tokes sau cea a lui Horea Vuşcan dau amploare frustrărilor celor ce locuiesc în spatele Gării Mari.
După dezbaterea organizată de Asociaţia Tinerilor Maghiari din Ardeal, dorită ca un demers împotriva demolării pasarelei metalice de la Gară, ieri Horea Vuşcan a organizat o conferinţă de presă pe strada Ecaterina Teodoroiu. Oamenii au avut din nou posibilitatea de a se exprima în faţa jurnaliştilor orădeni. Vuşcan a vorbit în numele acestora. Comentând problema pasarelei metalice, pe care CFR vrea s-o dezafecteze, considerând-o periculoasă, Vuşcan a făcut o pararelă cu Turnul Eiffel.
„Turnul Eiffel era considerat în momentul inaugurării o monstruozitate din fier forjat şi nituri care ar fi trebuit demolată după 20 de ani. Timpul şi oamenii au avut altă parere, iar acum Turnul Eiffel a ajuns o atracţie turistică majoră”, a spus Vuşcan, speculând şi faptul că Turnul parizian a fost realizat la 20 de ani după pasarela orădeană.
Speriaţi de drumul expres
O altă problemă îi preocupă acum şi mai mult pe oamenii de pe Teodoroiu: aşa-numitul drum expres, anunţat de primarul Ilie Bolojan, a cărui şantier ar trebui să înceapă în 2013. „Cerem imperativ Primăriei să realizeze studii serioase de trafic prin care să vedem care ar fi utilitatea acestui drum expres. Lipsa unor astfel de studii de trafic a dus la situaţia delicată de a investi milioane de euro într-o „turbo-giraţie” care creează ambuteaje în loc să fluidizeze circulaţia. Cerem ca viitorul drum expres să fie prevazut cu trotuare largi pentru pietoni, piste pentru biciclete şi spaţii verzi”, a punctat Vuşcan, devenit porta-vocea nemulţumiţilor. După Vuşcan, riveranii au prins şi ei glas. Otilia Garofeanu, Liviu Paşca, Gergely Attila şi Elena Ţoc şi-au spus păsurile pe limba lor.
„Nu dorim să fim victime colaterale ale progresului”, a ţinut să spună Otilia Garofeanu, nemulţumită de traficul greu ce trece pe strada Teodoroiu, precum şi de faptul că de când Primăria a interzis oprirea autovehiculelor pe această stradă, se circulă cu viteză, din cauza eliberării benzilor. Oamenilor au arătat adresa pe care au înaintat-o la Primărie, precum şi promisiunea edililor, că vor elimina indicatoarele cu „oprirea interzisă”, o dată cu redarea în folosinţă a Pasajului Neş. Pasajul s-a deschis, dar indicatoarele sunt şi azi tot acolo. Iar cine opreşte, se trezeşte imediat cu maşina ridicată, chiar dacă altundeva nu prea are unde să-şi lase autovehiculul… Liviu Paşca le cere edililor să nu transforme strada Teodoroiu într-o nouă centură a oraşului, ci să facă o alta, pe la Săldăbagiu de Munte, care să stimuleze dezvoltarea oraşului: „Ar trebui o gândire cu bătaie lungă, pe 100 de ani. Nu să îi înghesuim pe toţi aici, să ne mutăm peste calea ferată”.
Alt riveran, Gergely Attila, cere Primăriei să facă un trotuar pe strada Teodoroiu, pe partea cu Gara. El mai cere locuri de parcare, arătându-se pentru pasarela metalică şi împotriva pasajului subteran. De altfel, mulţi riverani se tem să treacă seara prin pasajul subteran de la Gară, socotit periculos şi insalubru din cauza cerşetorilor şi a boschetarilor.
CĂLIN CORPAŞ
Drumul expres starneste ingrijorari pe Adevarului
Sugestii primite pe adresa redactiei
Citiți principiile noastre de moderare aici!