În ultimii ani, Primăria a pedalat intens pe amenajarea de piste de biciclete în Oradea, site-ul oficial al instituției transmite că „în municipiul Oradea există în prezent peste 30 de km de piste de biciclete, realizate atât din fondurile proprii ale Primăriei, cât și din fonduri europene”.
Multe dintre trasee nu se mulează, însă, pe nevoile cotidiene imediate ale orădenilor interesați să în locuiască mașina cu bicicleta. În plus, modul în care sunt gestionate cele existente suportă îmbunătățiri majore.
Podul și pista
Una dintre cele mai vechi piste de biciclete din oraș, cea amenajată pe malul Crișului Repede, face legătura între Rogerius și centrul orașului și e conectată cu zona Silvaș, peste podul pietonal și pe sub Podul Dacia.
Anii anteriori, sute de orădeni foloseau această cale de acces pe centru, devenind cea mai frecventată arteră velo a urbei. Cu deschiderea șantierului la localul Lotus, în Piața Unirii, pista s-a închis la un capăt iar numărul bicicliștilor care o frecventează a scăzut de vreo 10 ori.
Nu ajută nici faptul că pista se intersectează cu șoseaua care iese de pe Podul Centenarului – ceea ce anterior era o cale de pedalat sigură inclusiv pentru copii, a devenit un fel de pistă de testare a vigilenței, atât pentru șoferi cât și pentru bicicliști.
Încă de la inaugurarea podului, edilii au dat asigurări că vor oferi o alternativă sigură pentru continuitatea pistei, pe sub podul nou. Varianta propusă atunci de viceprimarul Florin Birta e amenajarea unei rampe, precum cea din avalul podului. Propunerea a rămas vorbă. La mai bine de jumătate de an, vicele reia acum promisiunea, dar o condiționează de finalizarea lucrărilor la noul local cu terasă.
„O facem. Până în toamnă se face. Se lucrează acum și la terasa Lotus și trebuie să corelăm lucrările. Până termină ei, terminăm și noi”, spune Florin Birta.
Deși Lotus a primit termen până în 2021 să termine lucrarea, vicele insistă că „anul acesta, de Crăciun, sunt gata cu lucrările. Au avut probleme cu magistralele, cu conductele. Au băgat 77 de piloți forați și de acum se apucă efectiv de lucrare. Va fi pe scelet metalic, va merge repede. Ne-au dat asigurări că vor să inaugureze locul de Crăciun”.
De altfel, și pista de pe Oneștilor, altfel binevenită și bine realizată, e spartă la intersecția cu șantierul blocurilor, forțând bicicliștii la slalom printre utilaje.
Cu sens unic
Viceprimarul Birta plusează și zice că urmează amenajarea de piste velo și pe străzile din Centrul Istoric.
„Nu se pot face piste de biciclete decât ca desființând locuri de parcare. Anul acesta vom finaliza, cu Compania de Apă, strada Mihai Eminescu. Dinspre Republicii spre Piața Creangă, pe partea cu Inspectoratul Școlar va fi delimitată o pistă de biciclete iar pe partea cealaltă vor fi amenajate parcări, ori oblice, dacă permite lățimea străzii, ori paralele cu trotuarul, unde strada e mai îngustă”, ne-a declarat el.
Pista va ieși în Piața Creangă, fără legătură la vreo altă pistă. Brusc de va termina și în Parcul Traian.
„După ce se face pasajul Magheru, va intra tot Parcul Traian în renovare și atunci vom gândi și pista de biciclete”, spune el.
La fel se va proceda și cu strada Roman Ciorogariu.
„Într-un an va fi gata și parcarea de pe Academiei și vom scoate din locurile de parcare de pe asfalt și le vom muta în parcare. Vor fi piste de biciclete cu sens unic, în regimul străzilor”, promite el.
De asemenea, o pistă de biciclete delimitată pe asfalt urmează să să facă și pe malul Crișului, de la Primărie până la Podul Centenarului, pe sensul spre pod/Ioșia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!