Educația gratuită, libertatea de expresie, tratamentul nediscriminatoriu, evaluarea obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise, și informarea cu privire la notele acordate, înaintea consemnării acestora, sunt câteva drepturi ale elevilor prevăzute în Legea învățământului preuniversitar.
Cele două legi ale educației, Legea învățământului preuniversitar și Legea învățământului superior, intră în vigoare pe 2 septembrie 2023.
Concret, unul dintre drepturi este acela de a avea acces la educație de calitate și gratuită, în sistemul de învățământ de stat. Dreptul de a învăța în spații adecvate desfășurării activităților didactice și conexe este prevăzut în legea menționată mai sus.
Evaluarea obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise, se găsește în textul de lege. De asemenea, este prevăzut și dreptul de a fi informat cu privire la notele acordate, înaintea consemnării acestora, la planificarea materiei pe parcursul întregului an școlar, la rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare, precum și la actele școlare proprii ce stau la baza situației școlare.
Astfel, în articolul 106, elevii au mai multe drepturi. Între acestea, dreptul de a avea acces la educație de calitate și gratuită, în sistemul de învățământ de stat.
„Accesul la educație presupune și posibilitatea studierii în limba maternă, accesul la servicii de informare și consiliere școlară, profesională și psihologică, conexe activității de învățământ, accesul la biblioteci, săli și spații de sport, computere conectate la internet, precum și la alte resurse necesare realizării activităților și proiectelor școlare în afara programului școlar, în limitele resurselor umane și materiale disponibile, manuale școlare gratuite”, este notat în document.
Dreptul de a învăța în spații adecvate desfășurării activităților didactice și conexe este un alt beneficiu pentru elevi. Spațiile trebuie să respecte normele de igienă, de protecție a muncii, de protecție civilă și de pază contra incendiilor și să fie adaptate particularităților de vârstă și nevoilor de învățare și numărului de beneficiari primar.
[eadvert]
Libertate de expresie
Totodată, elevii au dreptul de a învăța într-un mediu care sprijină libertatea de expresie fără încălcarea drepturilor și libertăților celorlalți participanți.
Dreptul de a fi protejați împotriva discriminărilor este un alt articol din lege.
„Beneficiarii primari beneficiază de tratament nediscriminatoriu din partea conducerii, a personalului didactic, nedidactic și din partea altor elevi din cadrul unității de învățământ”, precizează legea.
De asemenea, elevii au dreptul la respectarea imaginii, demnității și personalității proprii, dreptul la protecția datelor personale, cu excepția situațiilor prevăzute de lege și dreptul la evaluare obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise.
Elevul din preuniversitar are dreptul de a fi informat cu privire la notele acordate, înaintea consemnării acestora, la planificarea materiei pe parcursul întregului an școlar, la rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare, precum și la actele școlare proprii ce stau la baza situației școlare.
În plus, elevii au și dreptul de a fi susținuți în conformitate cu nevoile educaționale sau sociale în vederea finalizării învățământului obligatoriu.
„Statul și unitățile de învățământ preuniversitar sprijină elevii cu CES, inclusiv în ceea ce privește condițiile de acces, de studiu și evaluare adaptate dizabilităților, problemelor medicale sau tulburărilor specifice de învățare. Elevii cu CES au dreptul la școlarizare la domiciliu sau în unități complexe de asistență medicală, de tip spital”, este stipulat în lege.
Își pot alege disciplinele
Un alt privilegiu este dreptul de a decide, în funcție de vârsta beneficiarului primar, privind disciplinele din CDEOȘ, tipul și forma de învățământ pe care le va urma, de a participa la concursuri școlare, olimpiade și alte activități extrașcolare organizate de unitatea de învățământ preuniversitar sau unitățile de educație extrașcolară, precum și de a participa la programele de pregătire suplimentară organizate în cadrul unității de învățământ.
Școlarii au dreptul de a primi premii și recompense pentru rezultate deosebite la activitățile școlare și extrașcolare, în limita resurselor disponibile.
În plus, ei au dreptul la asistență medicală, psihologică și logopedică gratuită în cabinete medicale, psihologice și logopedice școlare ori în unități medicale de stat, dar și dreptul de a primi burse și alte forme de sprijin prevăzute de legislația în vigoare.
Toate aceste drepturi sunt prevăzute și în Statutul elevului, aprobat prin Ordinul nr. 4742 din 10 august 2016, dar nu apar în Legea Educației Naționale 1/2011.
Obligațiile elevilor
Elevii au însă și obligații, precum frecventarea tuturor cursurilor, precum și cea de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu în vederea dobândirii competențelor și însușirii cunoștințelor prevăzute de programele școlare.
O obligație prevăzută în noua lege este cea „de a se prezenta la școală într-o ținută vestimentară decentă și adecvată, conform regulamentului unității de învățământ preuniversitar”.
La finalul fiecărui an școlar, elevii vor trebui să restituie în stare bună manualele școlare primite gratuit.
„În calitate de membri ai comunității școlare, beneficiarii primari ai învățământului preuniversitar au următoarele îndatoriri: obligația de a frecventa toate cursurile și de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu în vederea dobândirii competențelor și însușirii cunoștințelor prevăzute de programele școlare, dar și obligația de a respecta regulamentele și deciziile unității de învățământ preuniversitar. În acest sens, beneficiarii primari au obligația de a cunoaște prevederile Statutului elevului și ale regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ, în funcție de nivelul de înțelegere și de particularitățile de vârstă și individuale ale acestora”, menționează legea.
Copiii au obligația de a se prezenta la școală într-o ținută vestimentară decentă și adecvată, conform regulamentului unității de învățământ preuniversitar, obligația de a manifesta înțelegere, toleranță și respect față de întreaga comunitate școlară – beneficiari primari și personalul unității de învățământ.
Mai mult, ei au obligația de a sesiza reprezentanții unității de învățământ și, după caz, autoritățile competente cu privire la orice ilegalități în desfășurarea procesului de învățământ și a activităților conexe acestuia sau cu privire la orice situație care ar pune în pericol siguranța beneficiarilor primari și a personalului unității de învățământ și obligația de a utiliza în mod corespunzător, conform destinației stabilite, toate facilitățile școlare la care au acces.
Obligația de a păstra integritatea și buna funcționare a bazei materiale puse la dispoziția lor de către unitățile de învățământ preuniversitar este o altă îndatorire a elevilor.
„Obligația se aplică și în cazul manualelor școlare primite gratuit, beneficiarii primari având obligația restituirii acestora în stare bună, la sfârșitul anului școlar. Obligația de a respecta curățenia, liniștea și ordinea în spațiul școlar. Ei au obligația de a cunoaște și de a respecta, în funcție de nivelul de înțelegere și de particularitățile de vârstă și individuale ale acestora, normele de securitate și sănătate în muncă, normele de prevenire și de stingere a incendiilor, normele de protecție civilă, precum și normele de protecție a mediului”, spune actul normativ.
Așa cum se obișnuia, elevii au „obligația de a anunța, în caz de îmbolnăvire, profesorul diriginte, direct sau prin intermediul părinților, tutorilor sau susținătorilor legali, de a se prezenta la cabinetul medical și, în funcție de recomandările medicului, mai ales în cazul unei afecțiuni contagioase, de a nu pune în pericol sănătatea colegilor și a personalului din unitate”
Interzis
Elevii nu au voie să plece de la școală în timpul programului. Excepție de la prevedere fac elevii majori și situațiile prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare al unității de învățământ, conform legii.
Conform art. 106 (3), elevilor le este interzis: „să distrugă, să modifice sau să completeze documentele școlare, precum cataloage, foi matricole, carnete de elev și orice alte documente din aceeași categorie, sau să deterioreze bunurile din patrimoniul unității de învățământ ori să introducă și să difuzeze în unitatea de învățământ preuniversitar materiale care, prin conținutul lor, atentează la independența, suveranitatea, unitatea și integritatea națională a țării, care cultivă violența, intoleranța sau care lezează imaginea publică a unei persoane.
Ei nu au voie nici să blocheze căile de acces în spațiile de învățământ ori „să dețină sau să consume droguri, băuturi alcoolice sau alte substanțe interzise, țigări, substanțe etnobotanice și să participe la jocuri de noroc în perimetrul unității de învățământ”.
Elevii nu au voie să introducă și/sau să facă uz în perimetrul unității de învățământ de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, precum muniție, petarde, pocnitori sau altele asemenea, sprayuri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin acțiunea lor, pot afecta integritatea fizică și psihică a elevilor și a personalului unității de învățământ.
„Elevii nu pot fi deposedați de bunurile personale care nu atentează la siguranța personală sau a celorlalte persoane din unitatea de învățământ și nici să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic în incinta unităților de învățământ sau în cadrul activităților desfășurate în mediul online. Elevilor le este interzis să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare și să manifeste violență în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de învățământ, și nici să provoace, să instige și să participe la acte de violență”, prevede legea.
Acestora le este interzis să invite sau să faciliteze intrarea în școală a persoanelor străine fără acordul conducerii școlii și al diriginților și nici „să promoveze idei, concepții, doctrine, un limbaj, simboluri și materiale antițigăniste”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!