Aproximativ 200 de milioane de euro a atras Oradea în actualul exercițiu financiar european și cam tot pe atât este ținta pentru cel viitor. Pentru oraș asta înseamnă primenirea feței și rezolvarea unor probleme acute, într-un termen mediu – undeva la cinci ani. Pentru oamenii săi, acești bani sunt echivalentul a noi excavații și ocazii pentru disconfort.
11 proiecte a anunțat executivul local, pe partea de infrastructuă rutieră, creșterea eficienței energetice, dotarea spitalelor și amenajarea de spații de recreere.
Un mare eșec, îngropat
Megagirația, una dintre cele mai costisitoare lucrări de infrastructură care a avut ca efect cozi la orele de vârf în Centrul Civic, ar putea fi neutralizată cu banii Uniunii. O bună parte dintre șoselele de la suprafață ar urma să fie îngropate sub Piața Gojdu, care au asigura un culoar pietonal între Parcul 1 Decembrie și Cetate. Edilii speră la bani, pentru acest proiect, pe programul HU RO sau pe Programul Operațional Regional. Prelungirea centurii de la girația de pe Calea Sântandreiului până la Șoseaua Borșului, în vederea realizării legăturii cu viitoarea autostradă este un alt proiect de infrastructură cu finanțarea asigurată din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) prin Compania Națională de Autostrăzi și drumuri din România (CNADNR). Porțiunea de drum nouă ar avea aproximativ 7 km și ar cuprinde un pasaj peste calea ferată Oradea – Arad, un pod peste Crișul Repede în zona Parcului Industrial și un pasaj rutier peste Șoseaua Borșului, care va face legătura cu tronsonul care va ajunge până la autostradă.
Tot la capitolul rutier, proiectele vizează asfaltarea de străzi pe dealuri și în cartierele vechi precum și în Centru.
Continuă șantierele magistralelor
Dacă pentru alte proiecte finanțarea trebuie dobândită, pentru programul de înlocuire a magistralelor de termie banii sunt o certitudine.
“Vom semna contractul de execuție pentru 20 km de magistrală, iar alți 13 km de magistrală vor fi executați anul viitor, licitația urmând să fie realizată până în primăvara lui 2016. Aceste lucrări se vor derula în fiecare an pe parcursul celor 5 luni ale sezonului cald”, a promis primarul Ilie Bolojan. Acesta spune că, spre deosebire de această sesiune de finanțare, când lucrările au început după contractarea banilor europeni și au fost îngrămădite în doi ani, de anul viitor se va putea lucra înainte de semnarea contractului de finanțare. De aici ar putea veni o etapizare a șantierelor care să nu mai lase orădenii în frig. Pe lângă magistrale, programul de modernizare vizează și modernizarea rețelelor secundare și a unor puncte termice. Tot la capitolul eficiență energetică intră reabilitarea termică a blocurilor și clădirilor publice și înlocuirea becurilor cu leduri.
Fațadele patrimoniului
Din banii puși la dispoziție pe HU RO sau prin Programul Operațional Regional, Oradea ar putea beneficia de finanțare pentru realizarea muzeului Art Nouveau în Casa Darvas – La Roche. Reabilitarea unor fațade de instituții publice – Primăria, Colegiul M. Eminescu și Cinema Liberatea este o altă destinație pentru banii UE.
Investiții
Dotarea și amenajarea spitalelor este un alt obiectiv, la fel ca extinderea și modernizarea sistemului de transport în scopul mobilității urbane.
Alte proiecte privesc centrul de transport intermodal în zona parcului industrial de pe soseaua Borșului – Episcopia Bihor, continuarea lucrărilor de reabilitare și extindere a rețelelor de apă și canalizare, dar și amenajarea unor spații destinate sportului și recreerii. Acest ultim obiectiv se poate concretiza prin sala polivalentă promisă de Guvern, cu o suprafață de 8590 mp și cu o capacitate de 5000 de locuri, a cărei finanțare se va asigura din bugetul Companiei Naționale de Investiții.
Reabilitarea Pieții Ferdinand și amenajarea ca pietonale a străzilor Vasile Alecsandri și Aurel Lazăr sunt alte lucrări ce se vor acoperite din banii Uniunii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!