Aceasta este părerea unanim împărtăşită de producătorii şi comercianţii de legume şi fructe din pieţele orădene. Aceştia se plâng că orădenii preferă să-şi facă cumpărăturile la marile magazine, iar prin pieţe trec din ce în ce mai rar. „Nu este adevărat că nu sunt salarii şi pensii. Lumea este comodă. Orădenii se duc la supermarketuri şi îşi umplu coşurile cu de toate. Nu se uită la preţuri. Nu se uită la ce cumpără”, a declarat o vânzătoare de legume şi fructe din Piaţa Cetate. „Billa ne-a furat foarte mulţi clienţi de când s-a deschis. Lumea merge la supermarket şi nu mai trece pe la piaţă. Nu contează preţurile. Ne mănâncă supermarketurile”, este de părere Ibolya Mate, o producătoare de legume şi fructe de lângă Oradea.
Crudităţi
Una peste alta, odată cu începerea postului Paştelui piaţa de crudităţi ar trebui să-şi dea drumul. Cei care au de gând să ţină câteva zile post sau cei care vor o detoxifiere cu crudităţi de primăvară au şansa de a le găsi la piaţă, la preţuri accesibile. Astfel, kilogramul de spanac se vinde cu 4 lei, legătura de ridichi cu 1,5 lei, legătura de usturoi verde cu 2 lei, iar cea de ceapă verde cu 1 leu. Salata verde costă între 1,5 şi 2 lei căpăţâna, varza costă tot 1,5 – 2 lei kilogramul, iar conopida 6 – 7 lei/kg.
Cei care doresc ceva direct din sânul naturii pot alege urzicile, leurda sau macrişul. Acestea se găsesc din belşug la piaţă sau pot fi culese din pădurile de lângă Oradea. La Piaţa Cetate grămăjoara de leurdă sau urzici se vinde cu 1 leu, dar preţurile sunt negociabile.
Dintre fructe, cele mai căutate sunt merele. Asta şi din cauza preţului accesibil, un kilogram de mere costând de la 1,5 lei în sus. Perele se vând cu 5 – 6 lei/kilogramul. Fructele mai exotice, precum bananele şi portocalele au preţuri pornind de la 5 lei/kilogram.
În urmă cu câteva săptămâni un parlamentar PNL a avut o iniţiativă care prevedea închiderea marilor magazine în weekend, pentru a-i proteja pe cei care îşi vând legumele şi fructele în pieţe. Acest lucru nu a fost pe placul hipermarketurilor care spun că circa 40% din vânzări se fac în zilele de sâmbătă şi duminică. Dacă această iniţiativă ar prinde viaţă, în Oradea ar fi afectate circa 15 supermarketuri mai mari sau mai mici din lanţurile: Real, Carrefour, Auchan, Kaufland, Penny, Billa, Profi şi Lidl.
Citiți principiile noastre de moderare aici!