Ultima dezbatere publică a scos la iveală pe de o parte doleanţa unor locatari de a primi un ajutor şi mai consistent din partea oraşului pentru renovarea proprietăţilor personale. Iar alţi co-proprietari ar vrea o „campanie de convingere” şi mai aprigă faţă de vecinii care aşteaptă să cadă în capul trecătorilor tencuiala de pe valoroasele lor locuinţele lor ultra-centrale.
Săptămâna trecută, în prefaţa dezbaterii publice, primarul Oradiei a mai punctat câteva aspecte înainte de a propune în următoarea şedinţă a Consiliului Local proiectul regulamentului pentru acordarea de ajutor financiar proprietarilor de imobile din perimetrul Centrului istoric, pentru reabilitarea faţadelor.
„La elaborarea regulamentului am ţinut cont că multe proprietăţi sunt deţinute în cotă parte de persoane cu venituri nu foarte mari. Pentru a ieşi din blocaje, s-a impus acest ajutor financiar. Sunt în jur de 302 imobile care pot beneficia de regulament”, a spus primarul Ilie Bolojan.
Administraţia Imobiliară Oradea va acorda direct aceste ajutoare financiare, iar Fundaţia pentru Monumente Istorice se va ocupa de întocmirea studiilor de fezabilitate şi de obţinerea autorizaţiilor necesare demarării lucrărilor.
Pentru a explica necesitatea reabilitării clădirilor cu faţade deteriorate, municipalitatea s-a întâlnit cu asociaţiile de proprietari ale imobilelor din Piaţa Unirii nr. 5, Vasile Alecsandri nr.1 şi Nicolae Grigorescu nr. 6 (Casa Poynar). Acestea vor alege executantul lucrările de reabilitare şi, potrivit primarului Bolojan, municipalitatea le va asigura ajutor financiar încă din luna mai în primele două cazuri.
Anul acesta, în buget sunt alocaţi 3.000.000 lei, pentru acest proiect. Fundaţia pentru Monumente va mai fi alimentată din taxa specială pentru reabilitarea faţadelor şi din taxa de publicitatea pentru plasele de protecţie amplasate pe clădirile periculoase pentru trecători.
„Întrucât sumele de care dispune Primăria municipiului Oradea sunt limitate, în regulament a fost prevăzut faptul că durata maximă de acordare a ajutoarelor financiare este de 5 ani, fără dobândă ci doar cu acoperirea ratei de inflaţie anuală. Regulamentul va avantaja proprietarii care vin cu un avans cât mai considerabil”, a mai precizat Bolojan. Edilul-şef a spus că următoarele imobile vizate sunt Palatul Stern şi Casa Darvas la Roche, pentru care municipalitatea va contribui inclusiv prin vânzarea spaţiului deţinut de ea la parterul fostului sediu FC Bihor.
Sărmani de lux
Dezbaterea organizată de Primărie a atras interesul proprietarilor din patru-cinci clădiri, deşi reabilitările ar aduce un plus de valoare şi siguranţă propriilor locuinţe. „Am vecini mai bătrâni care se plâng că nu au bani şi, într-un fel, îi înţeleg. Pe de altă parte, locuinţele lor ultra-centrale valorează mult peste o sută de mii de euro. Ori nu îmi convine să cadă tencuială în cap copiilor mei când vin spre casă. Dacă nu au bani nici pentru reabilitarea la care ne ajută Primăria, să-şi vândă locuinţa că pe preţul ei pot să-şi cumpere două apartamente în cartier şi le mai rămân şi bani în cont”, ne-a declarat un co-proprietar supărat dar care a ţinut să-şi păstreze anonimatul. Alţi orădeni prezenţi la dezbatere au cerut ca Primăria să poată institui şi ipotecă de rang II pentru proprietarii care au deja o ipotecă pe locuinţe. Aceasta în contextul în care AIO îşi asigură ajutorul financiar prin ipoteci.
Iar un locatar al imobilului din Piaţa Unirii ne-a spus că ar fi vrut ca Primăria Oradea să nu fi redus de la zece la cinci ani perioada de ajutor întrucât costul reabilitării faţadei şi acoperişului ajunge la 150.000 de euro iar aproape jumătate din co-proprietari sunt pensionari.
C.H.
Amenzi pentru „faţade căzătoare”
Citiți principiile noastre de moderare aici!