La opt ani distanţă după ce s-au văruit trotuarele din municipiu, de parcă aşa s-ar fi rezolvat problema pistelor de biciclete, iată că acum Oradea „vânează” iar bani europeni. De astă dată împreună cu partenerii maghiari, pe Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria – România 2007 – 2013.
E vorba despre o pistă de biciclete care ar urma amenajată pe aliniamentul E60, urmând traseul Berretyoujfalu – Mezopeterd – Biharkeresztes – Artand – Borş – Oradea. Aşadar, o distanţă totală de 35 kilometri. Din aceştia, 13,5 kilometri sunt situaţi pe teritoriul României, 8,5 kilometri fiind străbătuţi chiar pe terioriul Oradiei, ne-a informat consilierul local UDMR Ion-Iulius Delorean, iniţiatorul proiectului.
Proiectul e evaluat la circa 5,8 milioane euro (valoarea exactă se va şti după elaborarea studiilor de fezabilitate). 1,86 milioane euro – finanţarea pentru partea română, care are o cotă de cofinanţare stabilită la doar 2% din cheltuielile eligibile. Consiliul Local Oradea a aprobat joi alocarea părţii de cofinanţare ce revine Oradiei – 20.666 euro – bani ce vor fi folosiţi pentru elaborarea studiilor de fezabilitate.
Până cel târziu în aprilie, Oradea şi Berretyoujfalu vor trebui să depună proiectul de amenajare a unei piste de biciclete în lungime de 35 de kilometri, între cele două localităţi. Se are în vedere obţinerea de fonduri europene pentru finanţarea proiectului. Berretyoujfalu e lider de proiect, în timp ce Oradea e primul partener, iar comuna Borş e partenerul secund.
Ion-Iulius Delorean, coordonator proiecte publice la Zona Metropolitană Oradea, spune că pista de biciclete va intra dinspre Borş până în Centrul Oradiei, pe malul Crişului. „Atenţie, nu pe diguri, ci chiar pe malul apei. Aceasta în primă fază”, spune Delorean, adăugând că şi Direcţia Ape Crişuri are un proiect similar, cu o pistă ce ar porni dinspre oraşul maghiar Bekescsaba.
„Proiect” de pomină…
În 2002 s-au mai câştigat 330.000 euro pentru un proiect similar – „Votaţi bicicleta!”. Marcel Tarţa e omul care trebuia să pună pe roate proiectul. S-a ales însă praful. S-a vopsit cu alb „piste de biciclete” pe trotuarele din oraş, s-au cumpărat 150 de biciclete cu GPD, s-a achiziţionat un panou cu LED-uri pentru măsurarea nivelului de noxe din atmosferă… Şi cam atât!
După ce şi-au primit partea convenită cu Primăria din avansul primit de la europeni – circa 60.000 euro – firmele controlate de Tarţa (Folos Consulting şi Centrul de Afaceri Transilvania Oradea) au lăsat de izbelişte proiectul. Ca urmare, UE i-a cerut banii înapoi primarului Filip, care a şi returnat autorităţii de finanţare 75.000 euro!
În prezent, Primăria caută să-şi recupereze banii, însă nu reuşeşte să-l aducă pe Tarţa în faţa instanţei, pentru simplul fapt că cele două instrumente juridice controlate pe-atunci de Tarţa nu figurează nici la Registrul Comerţului, nici la Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor! În ceea ce priveşte bicicletele cumpărate atunci, acestea zac şi acum degeaba într-un depozit…
C.C.
Citiți principiile noastre de moderare aici!