În această perioadă a anului, multe dintre unităţile alimentare sunt adevărate „bombe” alimentare. Cel puţin aceasta este concluzia rezultată în urma controalelor desfăşurate de Protecţia Consumatorilor. Peste 86% dintre operatorii economici verificaţi de angajaţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor au fost despistaţi cu diferite nereguli.
În trimestrul III al anului 2014, conform Programului privind tematicile de control al ANPC, comisarii CJPC Bihor desfăşoară o acţiune tematică de control pentru verificarea respectării conformităţii, condiţiilor de comercializare şi etichetare a alimentelor comercializate în unităţile de comercializare şi în unităţile de alimentaţie publică din mediul rural.
Concluziile rezultate în urma primei luni de desfăşurare a acţiunii tematice nu sunt deloc îmbucurătoare.
„În timpul acţiunii tematice de control au fost verificaţi 95 de operatori economici, fiind constatate abateri la 82 dintre aceştia. Au fost verificate 8.195 kg de produse şi preparate alimentare şi au fost întocmite 82 procese verbale de constatare a contravenţiei prin care s-au aplicat sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 143.825 lei”, ne-a informat Giani Bura, comisarul şef adjunct al CJPC Bihor.
Abateri
Dintre principalele abateri constatate, amintim: lipsa unor buletine de analiză care să ateste caracteristicile microbiologice şi fizico-chimice ale produselor finite; lipsa monitorizării temperaturilor din spaţiile frigorifice de păstrare prin grafice de temperatură şi lipsa unei atenţionări pentru consumatorii care suferă de anumite alergii, fie sub forma inserării în meniu fie printr-un afiş amplasat la vedere în sala de consumaţie a unităţii, precum şi a sfatului de a consulta personalul cu privire la felurile de mâncare şi băuturi ce conţin componente alergene.
Unii operatori economici utilizau materie primă pentru preparatele culinare fără nici un fel de etichete cu elemente de identificare şi caracterizare, sau cu deficienţe de etichetare. A mai fost depistată lipsa informării privind gramajele porţiilor, prin lista de meniu sau altă formă, precum şi utilizarea mijloacelor de măsurare fără verificarea metrologică efectuată pentru anul în curs.
„Rugăm pe această cale consumatorii bihoreni să acorde o atenţie deosebită alegerii produselor şi serviciilor pe care le achizitionează, în special în perioada verii. Când temperaturile sunt foarte ridicate, să nu cumpere astfel de produse din locuri neautorizate. Să verifice caracteristicile organoleptice (aspect, culoare, miros, gust), să păstreze bonul de casă şi să sesizeze CJPC Bihor în cel mai scurt timp posibil, pentru a putea interveni cu promptitudine şi a stopa practicile care pun în pericol sănătatea consumatorilor”, a precizat Giani Bura.
Sesizările şi reclamaţiile pot fi adresate la: adresa Oradea, str. Sucevei, nr. 4/A; telefon/fax: 0259431817, e-mail: bihor@opc.ro sau reclamatii.bihor@opc.ro, precum şi pe site-ul ANPC www.anpc.ro, la secţiunea depunere reclamaţii – fişă de reclamaţie, prin completarea tuturor câmpurilor marcate cu *.
Citiți principiile noastre de moderare aici!