Ei sunt motocicliştii, etern îndragostiţii de cai putere, de adrenalină, de miros de cauciuc ars şi zgomot de motoare. Pe de altă parte ei sunt, de cele mai multe ori, catalogaţi ca donatori de organe, probabil datorită faptului ca sunt mai expuşi pe motocicletă, în trafic. Cu toate acestea ei sunt, de fapt, participanţi la trafic alături de toţi ceilalţi, cu drepturi şi obligaţii egale.
Datorită faptului că motociclismul este încă privit la noi cu uşoare urme de neîncredere, am încercat să aflăm poveştile de viaţă şi punctul de vedere al unor motociclişti orădeni independenţi, în ideea de a oferi cititorilor şi o altă imagine asupra acestui subiect încă sensibil: viaţa de motociclist, cu satisfacţiile pe care ea le oferă, cu obstacolele de care se loveşte sau cu pericolele la care este expusă. Astfel, Nagy Gergely şi Tavi Golban, unul inginer, iar celălalt încă elev, ne-au împărtăşit felul lor particular de a vedea lucrurile, din şaua unei motociclete.
Tânăr motociclist
Tavi un tănăr orădean aflat abia la al doilea sezon de motociclism din viaţa sa, a fost de acord să detalieze câteva aspecte din viaţa unui călător pe două roţi. „Motociclismul pentru mine reprezintă un stil de viaţă puţin diferit faţă de cel al unui şofer de autoturism, care pare închis într-o carcasă de metal. Motociclismul îţi dă senzația de o mai mare libertate şi ai parte și de puţină adrenalină din când în când”.
Pasiunea lui Tavi pentru motociclete a debutat în urmă cu opt ani, dar a început să guste din această plăcere abia anul trecut cand a împlinit 18 ani. Momentan nu aparţine niciunui club autorizat de motociclişti şi nici nu are vreo preferinţă pe plan local. Împreună cu un număr de prieteni, cărora le mulţumeşte pentru susţinere, şi cu care împărtaşeşte această pasiune, încearcă să respecte toate normele rutiere şi să aibă o conduită impecabilă în trafic. Acest mod de viaţă are desigur avantajele şi dezavantajele sale. „Părerea mea este că avantajul de a fi motociclist în trafic nu trebuie privit doar prin prisma faptului că te poţi strecura usor prin aglomeraţia dintr-un oraş, ci îţi oferă şi placerea şi frumuseţea de a călători împreună cu prietenii pe rute necunoscute sau spre numeroase şi diferite destinaţii turistice extraordinare”, spune Tavi. A fi motociclist vine de asemenea la pachet şi cu câteva dezavantaje, cum ar fi perioada limitată în care poţi să conduci motocicleta, sau poate o clipă de neatenţie din partea ta sau a celorlaţi participanţi la trafic care te poate costa mult. „În cazul meu, motocicleta este şi un mijloc de transport, având în vedere că nu posed decât permis pentru categoria A2, dar nici nu m-aş vedea la volanul vreunui autoturism în viitorul apropiat. În prezent conduc un Suzuki Gs 500 şi mă simt extraordinar şi liber în pielea mea de motociclist! Aş vrea să le urez tuturor motocicliştilor un sezon 2015 cât mai frumos şi asfalt uscat!” conchide tânărul.
Nouă ani pe motor
Lângă el, un bun prieten şi camarad de drum, Gergely Nagy, un orădean cu o vechime considerabilă în ale motoarelor, ne-a spus şi el povestea sa. „Mersul pe motor este o pasiune, un stil de viaţă pe care îl practic de aproape nouă ani, timp în care am avut ocazia să ajung în cele mai frumoase locuri din ţară. Orice drum este o aventură, mai ales dacă este vorba de o deplasare de mai multe zile, care te face să descoperi că un concediu nu înseamnă neapărat un drum cu o maşină cu portbagajul burduşit de bagaje inutile. Un rucsac în spate cu lucruri esenţiale, cortul legat de şa şi eşti gata de drum.
Prima ploaie parcă e nasoală, dar pe urmă înveţi să nu-ţi mai pese de banalităţi ca vremea, pentru că povestea unei drumeţii e puţin plicticoasă dacă totul e perfect. Parcă abia aştepţi să ajungi la destinaţie, dar odată ajuns, primul gând e să pleci mai departe. Pe drum te aşteaptă noi provocări, alte trasee şi curbe care te îndeamnă să le descoperi, să te simţi unul cu fiara pe care o conduci, să ataci orice viraj ca şi cum fiecare componentă a motocicletei ar fi o parte din tine: uiţi de griji şi te laşi pradă acestei senzaţii magice”.
Libertate e primul cuvânt care poate descrie viaţa unui motociclist, în concepţia lui. „Să ajungi în locuri parcă uitate de lume, unde oamenii te privesc ca pe un extraterestru, e ceva inedit, iar reacţiile lor parcă te fac să uiţi de neplăcerile drumului, care fără dar şi poate există, în special pentru motocicliştii români, care au de înfruntat starea precară a drumurilor”, spune Gergely. Un alt neajuns pentru un motociclist, pentru unul care respectă regulile de circulaţie şi pe ceilalţi participanţi la trafic, este superficialitatea şi ignoranţa, de multe ori periculoase, cu care este el tratat în trafic de unii şoferii de autoturisme. Dar, recunoaşte Gergely, asta e o problemă mai delicată pentru că şi în rândul motocicliştilor există persoane mai puţin cumpătate.
Pentru a deveni motocilcist, sau măcar pasionat de motoare, Gergely, care conduce acum un BMW R 850 R, are o reţetă foarte simplă: „Ai nevoie de un tovarăş care să te plimbe măcar o dată cu motorul. Atât. Ori te îndrăgosteşti de senzaţie, ori juri că nu te mai urci pe aşa ceva în viaţa ta. Între cele două nu e nimic, e ca la referendum votezi DA sau NU. Eu am spus DA şi nu regret nicio secundă. Iar în momentul când descoperi că nu esti singur, începe distracţia. Descoperi adevăratul sens al colegialităţii, pentru că la orice necaz un motocilcist se va opri să te ajute. Să nu uităm nici de faimoasele petreceri de bikeri, cu motoare încinse şi mult miros de cauciuc ars, pe un fundal de muzică rock”. Adrenalină, distracţie, nebunie, libertate sunt doar câteva cuvinte prin care Gergely descrie această pasiune. „Doar cei care au încercat ştiu despre ce este vorba, iar ceilalţi trebuie neapărat sa încerce, pentru că, cine stie, poate se molipsesc. Am un singur mesaj pentru toţi participanţii la trafic: respect în trafic! Iar colegilor mei motociclişti le urez, şi eu, asfalt uscat!”
Dornici să fie acceptaţi
Motocicliştii bihoreni, indiferent că sunt independenţi sau călătoresc sub sigla şi regulile unor cluburi sau asociaţii de profil, au făcut mereu de-a lungul timpului demersuri pentru a sensibiliza opinia publică cu privire la respectul pe care participanţii la trafic ar trebui să şi-l acorde mereu şi pentru a atrage atenţia asupra existenţei motocicliştilor în trafic. Toate aceste demersuri au fost, şi sunt în continuare, gândite pentru a evita producerea unor tragedii soldate, de multe ori, cu pierderi de vieţi omeneşti. O speranţă a motocicliştilor bihoreni, este ca, pe viitor, printr-o conduită exemplară, să atragă mai mult admiraţia celor care îi văd trecând pe două roţi şi să elimine toate prejudecăţile sau temerile.
Citiți principiile noastre de moderare aici!