Colegiul Naţional „Avram Iancu” din Ştei a primit acum o săptămână o reţea de 25 de laptopuri pentru elevi plus un laptop-server pentru profesorul coordonator. Iar joi, proiectul „Punem educaţia pe primul loc” a ajuns la Colegiul Economic „Partenie Cosma”, unde companiile IT au oferit gratuit o reţea de monitoare conectate la o singură unitate centrală.
„Ah, m-a blocat!”
Pe liceenii economişti nu i-au intimidat titulaturile reprezentanţilor companiilor HP România, Intel România, Microsoft, Softwin şi nici prezenţa ministrului secretar de stat Stelian Fedorca.
De pildă, Sanda Foamete – academic program manager la Microsoft, l-a provocat pe Claudiu să-şi exprime eventuale nemulţumiri de ce elevul a scăpat un „Ah, m-a blocat!” la o comandă de atenţionare transmisă prin reţeaua computerizată de profesoara clasei.
„Avem 16 monitoare la 30 de elevi. Cum o să facem?”, a pus liceanul o întrebare scăpată de ziariştii neinformaţi că în laborator era, practic, o jumătate de clasă.
„Reţeaua poate fi extinsă uşor, dar am înţeles că în acest laborator nu este spaţiu suficient. Se poate partaja şi fiecare staţie de lucru pentru a fi folosită de doi elevi”, a răspuns Sanda Foamete.
În context, oaspeţii IT au mai explicat că sistemul de reţea „multi-point-server” permite şi partajarea clasei pe grupuri de lucru precum şi alte facilităţi care să facă lecţiile atractive, mai uşor de predat şi de înţeles.
«Big-brother», din liceu
„De la catedra sa virtuală, profesorul poate urmări fiecare elev ce face pe calculatorul lui, şi le poate da sarcini diferenţiate, pe măsura vitezei de lucru a fiecăruia. Se pot crea teste în timp real, cu întrebări amestecate pentru ca elevii să nu fie tentaţi să copieze răspunsuri. Prin acest tip de reţea există un control foarte mare asupra ceea ce se întâmplă în clasă. Profesorul poate să «împingă» propriul ecran pe toate monitoarele elevilor pentru a le arăta rezolvarea unei sarcini de lucru”, a enumerat Sanda Foamete unele caracteristici ale reţelei.
Potrivit acesteia, sistemul prezentat ieri la „Partenie Cosma” e implementat pe scară largă, în toate ţările europene. „Absolvenţii au nevoie de competenţele cerute de angajatori. Dacă învăţaţi în stil interdisciplinar veţi avea o şansă în plus la angajare”, a mai spus Sanda Foamete. Şi cert e că multe companii intrate în România au implementat sisteme care permit observarea de pe un server a tuturor monitoarelor angajaţilor.
„După performanţă”
Întrebat cum s-au ales cele două licee pentru dotare, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor a răspuns iniţial cu ton de sărbătoare: „,Moşu’ s-a oprit la aceste şcoli”. Apoi, Cornel Popa a indicat ca şi criterii ale selecţiei:„performanţele şcolare, înclinaţia spre competivitate şi competenţe, locurile ocupate la olimpiada naţionale şi internaţionale” cât şi faptul că la „Partenie Cosma” erau doar două laboratoare IT la peste 40 de clase.
În ce priveşte Şteiul, preşedintele CJ Bihor a mai avansat ca argument suplimentar: „intenţia noastră de a dota şi licee din afara Oradiei, din locuri mai îndepărtate ale judeţului”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!