Marți, 12 noiembrie, Detașamentul 2 de Pompieri Oradea a organizat un ceremonial pentru a marca finalizarea proiectului de modernizare a sediului.
Scopul proiectului a fost creșterea eficienței energetice a sediului pentru un consum de energie redus semnificativ, contribuind totodată la reducerea emisiilor de dioxid de carbon.
Obiectivul general al investiției a fost reabilitarea pavilionului administrativ şi garajelor, echiparea cu instalații şi echipamente moderne de încălzire şi iluminat, inclusiv echipamente care utilizează surse regenerabile de energie, modernizarea spațiilor interioare și dotarea acestora echipamente, instalații specifice.
Lucrările au început și s-au finalizat înainte de termen
La început, lucrările trebuiau să fie demarate într-un sistem dual, constructorii urmând să înceapă intervențiile la exterior, în timp ce pompierii din subunitate își continuau activitatea pentru a rămâne operaționali. Cu toate acestea, metoda s-a dovedit ineficientă pentru desfășurarea lucrărilor, astfel că s-a decis eliberarea completă a spațiilor. După trei luni de la demararea proiectului, pompierii s-au mutat temporar în spațiul administrativ disponibil în partea din spate a curții, până la finalizarea modernizării sediului, a explicat generalul de brigadă Caba Sorin Mihai.
Deși, documentele indică decembrie 2022 ca lună de început pentru implementarea proiectului, lucrările au demarat mai devreme și s-au finalizat înainte de termen, acesta fiind de 14 decembrie 2024.
„Ce nu apare în documentele oficiale este faptul că munca a început în vara anului 2022 și s-a finalizat la finele acestui an. Din perspectiva lucrărilor munca s-a încheiat săptămâna trecută, din data de 8 noiembrie a fost semnat procesul verbal de recepție”, a declarat generalul de brigadă.
foto: Alexandru Nițescu
În prezent, sediul este fără mobilier, dar urmează să fie echipat parțial din inventarul vechi. Totuși, o mare parte din încăperi vor fi dotate cu mobilier noi, cheltuieli care nu au fost incluse în proiectul propriu-zis.
Obiectivele investiției
- reducerea consumului de combustibili și implicit a emisiilor de gaze nocive eliberate în atmosferă prin: montarea de corpuri termostatate, termoizolarea conductelor de distribuție pentru instalațiile de încălzire și instalaţii apă curentă menajeră,
- schimbarea instalațiilor de distribuție agent termic de la întreaga clădire, refacerea instalațiilor și a corpurilor sanitare de la întreaga clădire, montarea senzorilor de prezență la lavoare, montarea debitmetrelor pe racordurile cu apă caldă și apă rece și a contoarelor de energie termică, inclusiv cele dotate cu dispozitive de înregistrare și transmitere la distanță a datelor;
- utilizarea surselor regenerabile de energie prin montarea unui sistem solar de producere a energiei termice cu tuburi vidate, necesar pentru prepararea apei calde;
- montarea unui sistem de producere a energiei electrice folosind panouri fotovoltaice;
- implementarea sistemelor de management energetic având ca scop îmbunătățirea eficienței energetice și monitorizarea consumurilor de energie;
- reducerea consumului de energie electrică prin refacerea/înlocuirea instalației electrice existente.
Valoarea proiectului, aproape 6 milioane de lei
Valoarea totală a proiectului a fost de 5.957.569,13 lei, valoare integral eligibilă din fondurile P.N.R.R. Proiectul a fost implementat datorită parteneriatului dintre Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Crișana” al județului Bihor și Ministerul Afacerilor Interne.
Lucrările au fost efectuate în cadrul proiectului “Modernizare în vederea creșterii eficienței energetice sediului Detașamentului 2 de Pompieri Oradea din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgenţă Bihor”, nr. C5- B2.2.b73, finanțat din fonduri europene, prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României şi din fonduri naționale.