Apare cifre, date și termene concrete pentru unul dintre cele mai așteptate proiecte de infrastructură pentru județul Bihor: modernizarea și electrificarea căii ferate Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. Ieri, în sala mare a Prefecturii Bihor a fost prezentat studiul de fezabilitate, în fața directorului general CFR Infrastructură, Petru Ceșa, a prefectului Dumitru Țiplea și a primarilor localităților aflate pe ruta căii ferate nr. 300 Oradea – Cluj. 1,32 miliarde de euro va costa reabilitarea totală a căii ferate, dublarea ei între Telechiu și Oșorhei (17,9 km), electrificarea căii între Cluj și Episcopia Bihor (160 km), precum și lucrări de reabilitare și modernizare la gările din Oradea, Cluj-Napoca, dar și a stațiilor și a haltelor de pe traseu.
Proiectarea și execuția ar urma să aibă termen de finalizare 48 de luni. Lucrarea va fi împărțită în patru tronsoane, transmite prefectul Țiplea. Prin urmare, dacă anul acesta vor fi cunoscuți proiectanții și executanții, ar trebui ca până la finalul anului 2024 să se poată circula, între Oradea și Cluj, cu viteze până la 160 km/h, pentru trenurile de călători, respectiv 120 km/h, pentru trenurile de marfă.
Dacă în România guvernările vor înțelege, finalmente, că realizarea în timp util a proiectelor majore de infrastructură reprezintă o problemă de securitate naționale, s-ar putea ca până la finalul anului 2024 să putem circula cu 160 km/h, în condiții civilizate, între Oradea și Cluj Napoca.
Firma spaniolă Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial SA Madrid și cea românească Baicons Impex SRL București au finalizat studiul de fezabilitate, prezentat, joi, în sala mare a Prefecturii Bihor din Oradea. Prefectul Dumitru Țiplea a ținut să le demonstreze colegilor din Cluj cum, în Bihor, 40 din cele 41 de avize necesare studiului au fost obținute în timp-record, în doar nouă zile, de la primării și instituțiile cu atribuții.
„Am ținut să impulsionăm instituțiile pentru a emite avizele necesare cât mai repede. Dorim să câștigăm timp, astfel încât să putem urgenta organizarea licitațiilor pentru proiectarea și execuția lucrărilor la acest proiect de importanță critică pentru județul Bihor”, ne-a declarat prefectul Dumitru Țiplea, după întâlnirea la care a participat și directorul general CFR Infrastructură, Petru Ceșa.
Linie dublă, linie simplă
După ce proiectul-mamut de 1,3 miliarde de euro (fără TVA) va fi realizat, vor fi 160 km de linie ferată electrificată, între Episcopia Bihor și Cluj-Napoca. Iar timpul de călătorie va fi redus cu circa 52 minute, între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor, de la 170 la 118 minute, se arată în studiul de fezabilitate. Mai mult, 105,4 km vor fi linie dublă electrificată, deoarece se va dubla linia ferată în județul Bihor pe o lungime de 18 km, între Telechiu și Oșorhei.
Astfel, se va putea circula pe linie dublă electrificată între Cluj-Napoca și Poieni (64,9 km), respectiv între Aleșd și Episcopia Bihor (40,5 km). În schimb, se va electrifica, dar va rămâne cale ferată simplă pe o distanță de 60 km, între Aleșd și Poieni (jud. Cluj), respectiv cei 7,2 km dintre Episcopia Bihor și frontiera cu Ungaria.
Modernizează și gările
Vor fi reabilitate și modernizate cele două gări din Oradea și Cluj-Napoca, dar și celelalte opt stații și 12 halte de pe traseu. La Gara Oradea, pe lângă reabilitări, va fi construită o clădire de mentenanță, un centru de electrificare, o clădire container și o antenă GSM-R. Și la Episcopia Bihor sunt prevăzute reabilitări ale clădirilor existente și construirea altor două clădiri, plus o antenă GSM-R.
Linie de cale ferată electrificată: 160 km;
Înființare 4 Substații de tracțiune noi;
Reabilitare linie de cale ferată simplă: 60,0 km, linie dublă 88,00 km:
Realizare linie dublă nouă: 18,0 km rezultând o lungine totală de 105,4 km de cale dublǎ;
Reducerea timpilor de parcurs pe distanța Cluj-Napoca – Episcopia Bihor cu cca 52 de minute (de la 170 min. existent la 118 min.)
Reabilitare 10 Stații CF (linii, peroane și clădiri);
Reabilitare 12 Halte de mișcare (linii, peroane și clădiri);
Reabilitare 21 Puncte de Oprire (linii, peroane);
Construcție Centru operațional de comandă și control (OCC) în Cluj-Napoca;
Hale de mentenanță noi, în Cluj-Napoca, Ciucea și Oradea;
Construcție clădiri Districte LC în Ciucea și Oradea;
Reabilitare 34 poduri existente;
Reabilitare 6 pasaje inferioare;
Realizare 2 pasaje inferioare noi (Tileagd și Oradea);
Realizare 3 Ecoducte;
Reabilitare 4 Tunele existente: (Stana 1, L=298 m, Stana 2, L=320 m, Șuncuiuș, L=191 m, Peștera, L=86 m);
Reabilitare 210 podețe;
Înființare Pasaj superior Tăietura Turcului în Municipiul Cluj-Napoca;
Reabilitare 1 pasaj superior;
Lucrări de consolidări în 134 de puncte (Ltotal = 29,40 km);
Lucrări de apărări în 29 de puncte (Ltotal = 11,03 km);
Montare panouri fonoabsorbante pe o lungime de 40 km (pe ambele părți ale liniei cf).
Trimite articolul
XNoroc ca stau pe scaun cand citesc aceasta stire. Lasand gluma la o parte modernizarea acestei magistrale feroviare pana la frontiera se lasa asteptata de foarte multi ani. Acesta lucrare este una complexa, iar executantul as dori sa fie unul foarte serios. Sper ca aceasta sa fie finalizata in timpul vietii mele, altfel asemenea basme am mai auzit.
-
Adica 160 km reabilitati cu 1.3 mlrde euro? Adica 8.1 milioane /km e absurd de scump tinand cont ca traseul deja exista nu e facut de la zero!si cel mai grav e ca defapt tot o singura linie ramane functionala,tot vom astepta “trenuri care fac cruce”.un mare rahat marca RRomania care prea putin probabil ca va fi implementat vreodata,la fel ca si cursele aeriene de pe aeroportul Oradea
-
Foarte pertinente observatiile dvs.
Nu stiu daca ati constatat de cand a venit la putere “ciuma galben-portocalie”, astia incerca sa prosteasca cetatenii printr-o avalansa de promisiuni pe bani foarte, foarte multi, cu toate ca suntem informati ca suntem “intr-un deficit excesiv”. Sa dea Domnul sa ma fi inselat, insa de 30 de ani nu m-am inselat.
-
Merita jegurile din Tileagd și nu numai asa ceva?
De scârba lor nu mergi cu trenul rasa de impuțiți.
ma intreb care o sa fie viteza medie in zona Vadu Crisului- Suncuius
-
30 km ce viteza sa fie .nu vezi ca in proiect se specifica clar ca dupa alesd si pana la poieni va fi doar electrificarea acelei mizerii de linie
-
si unde ma rog ai putea realiza a doua linie in sectorul respectiv, suspendata in lungul Crisului, unde sunt restrictii de relief faci doar ce poti, nu ce doresti
bine ca se va electrifica traseul, nu trebuie sa ne asteptam ca trenul sa zboare, nu este avion, viteza este si in functie de restrictiile date de relief sau alti factori
-
Şi de citit e mult ce scrie în ştirea asta, darmite să se mai şi facă ! 🙂 Cel mai probabil, calea asta ferată va urma calea surorii ei, autostrada.
Eu zic sa si puneti porfir intre linii, cel putin intre Oradea si CJ, asa ca sa arate frumos, you know, pentru turisti.
Evident firma sa fie cam aceeasi, prietenii stiu de ce.
Too good to be true. Ar fi super daca s-ar face proiectul asta.
Lasati orice speranta voi toti care cititi. Sa termine autostrada apoi sa se mai apuce de alte promisiuni.
suntem satui de promisiuni ca ursul de ghinda,adica nu se va concretiza deloc.doar vb pt investirea in acel post si cald.
Da pula,…!… vin alegerile…
-
Nu, nula…!…vin vintezerile…
De ce sunteti atat de pesimisti? Nu intelegeti ca deja e gata? La studiul de fezabilitate ma refeream. Doar nu vreti si altceva.
CFR ar trebui obligate sa reabiliteze si defileul Crisului Repede, unde au aruncat in apa traversele de cale ferata atunci cand au mai avut lucrari in zona, pe vremea erei comuniste. In acea parte de defileu, peisajul arata sinistru. Mai mult, felul in care se incaleca unele peste altele, prezinta un real pericol pentru cei care praftica raftingul in zona. In cazul unei rasturnari la apa mare, exista riscul ca turistii sa se accidenteze sau sa ramana blocati intre traverse.
Culmea, zidurile vechi din piatra ridicate pentru protectia malurilor in acelasi defileu, denota ca generatiile care au trait inaintea celor care s-au indestulat din veniturile CFR, au manifestat mai multa grija pentru natura si pentru mediu, in general.
Ar trebui conditionata orice reabilitare a caii ferate pe acel tronson. Decat un impact negativ si mai mare asupra turistilor, mai bine sa circule ca “Mocanita”…
Şi nu ne abandona în ispitã, viteza prea mare dã deraitã, facã -se voia Ta, tu, cfr! deoarece şi fãrã gãri nu s-ar putea, sã coborãm în retronitã?
Cred ca nu e bine sa se ia din spatiul verde pentru a se face piste de bicicleye. Sunt hale industrisle vechi nefolosite unde se poate amenaja asa ceva si ar avea si o utilitate. S-ar putea folosi si iarna.
Pentru rachete Patriot au găsit lingăii bani pt americani…. pt. autostrada și căi ferate ba!
Aşteptãm cu interes cfgreul maghiares.
“Apare cifre, date și termene concrete” – da boss, lucrez la Bihon că am auzit că e profesioniști toti!
dar linia ferata ciumeghiu-vascau ce faceti cu ea o desfintati definitiv