Initiativa a fost expusa vineri la ultima dezbatere
publica, pe tema dezvoltarii intercomunitare,
prezentata de Angela Fonai, de la Directia de
Dezvoltare Durabila a Primariei Oradea, in fata presei
si a doar doi participanti care au reprezentat Zona
Metropolitana Oradea (ZMO) si Consiliul Judetean.
Directorul ZMO, Adrian Foghis, a atras atentia asupra
lacunelor legislative care ar trebui rezolvate,
referitoare la dezvoltarea zonelor metropolitane.
„Sunt necesare aceste reglementari legale, in
primul rand pentru a defini zona matropolitana si a
diferentia localitatile pe ranguri: I, II, si 0”,
a explicat Adrian Foghis.
Planuri urbanistice armonizate cu ale
Oradiei
Directorul ZMO sustine si necesitatea extinderii
serviciilor publice din Oradea catre localitatile ZMO:
in principal, apa – canal si transport. Singura
localitate care a a fost racordata la reteaua oradeana
apa canal a fost Sanmartin. De asemenea, serviciile de
transport extinse catre zona metropolitana ar putea fi
in folosul localnicilor, care ar avea acces la tarife
mai mici de transport, decat la operatorii privati, cu
atat mai mult cu cat aproximativ 30% din forta de munca
a orasului Oradea provine din localitatile invecinate.
Pana la implementarea unui asemenea proiect, daca va
avea sorti de izbanda si cadrul legal, mai avem insa de
asteptat mai bine de trei ani, din cauza contractelor
incheiate cu firme private de transport in comun.
Pentru evitarea dezvoltarii haotice, aleatorii a
viitoarei Zone Metropolitane, insa este necesara
corelarea Planurilor Urbanistice Generale a
localitatilor cu cele ale orasului Oradea. „Este
nevoie, pentru aceasta, de rezolvarea PUG-ului orasului
Oradea, si de un plan strategic gandit coerent, pe
termen lung, cu o structurare clara a zonelor
destinate, spre exemplu, locuintelor, industriei,
turismului, pentru a avea exact imaginea viitoarei
harti a ZMO, peste 10-15 ani”, este de parere
Adrian Foghis.
Malina Pop
Citiți principiile noastre de moderare aici!