În interpelare, înregistrată pe 25 martie, deputata liberală de Bihor îi adresa ministrului Grindeanu două întrebări concrete în legătură cu respectivul proiect, care are un impact major asupra legăturii feroviare dintre Oradea și Cluj și mai departe spre București.
Iată textul interpelării deputatei Moș:
“În calitate de deputat PNL de Bihor, doresc să vă aduc în atenție stadiul proiectului de electrificare reabilitare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca — Oradea — Episcopia Bihor, finanțat prin PNRR, un proiect vital pentru conectivitatea și economia regiunii de Nord-Vest a României. Deși proiectul beneficiază de un sprijin financiar considerabil din partea Uniunii Europene are un termen clar de finalizare la 31 decembrie 2026, există întârzieri semnificative în implementare. Pe anumite tronsoane, lucrările sunt avansate, însă altele sunt departe de a fi finalizate. Acest decalaj ridică serioase semne de întrebare cu privire la respectarea termenului-limită, iar întârzierea finalizării proiectului ar putea avea consecințe grave asupra absorb!iei fondurilor europene.
În acest context, vă rog să-mi comunicați:
1. Care sunt cauzele întârzierilor în execuția proiectului și cine este responsabil pentru acestea?
2. Ce măsuri concrete veți lua pentru a accelera lucrările astfel încât proiectul să fie finalizat la termen?
Solicit răspuns scris.”

Arina Moș
În răspunsul transmis, 9 aprilie, sub semnătura ministrului Transporturilor, la prima întrebare din interpelare se menționează faptul că “problemele care au dus la întârzierea lucrărilor se rezumă la următoarele fapte: necesitatea exprprierii unor terenuri, în vederea realizării lucrărilor definitive; constrângeri generate de zonele înguste de defileu și necesitatea asigurării acceselor pentru comunitățile din zonă; necesitatea realizării unui proiect tehnic care să mențină un echilibru în zona ariilor protejate; interferența (din punct de vedere tehnic- utilaje, personal, constructori, etc.) cu alte proiecte aflate în diferite faze de execuție.”
La cea de-a doua întrebare, privind măsurile concrete pe care ministrul le va lua, în răspuns se evită aspectele concrete, însă seamănă cu vechile angajamente de dinainte de 1989, de genul „vom face totul”.
„Sectorul Proiecte cu Finanțare Externă, din cadrul Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA, estimează că, până în luna august 2026 progresul lucrărilor va crește substanțial, astfel încât rata de absorbție în cadrul priuectului va fi una considerabilă. Gradul de realizare a lucrărilor pe lotul 1 Cluj- Napoca- Aghireș și lotul 2 Aghireș- Poieni este unul avansat.
Pentru lotul 3 și 4, Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA va depune toate eforturile pentru deblocarea situației, astfel încât lucrările să avanseze cât mai mult posibil, până la termenul de finalizare a proiectului.” se menționează în răspunsul ministrului Grindeanu.
Potrivit datelor disponibile pe site-ul cfr.ro privind stadiul proiectelor de reabilitare/modernizare infrastructură feroviară, finanțate din fonduri externe nerambursabile la 31 martie, pe lotul 1 Cluj Napoca – Aghireş, cu lungime de 30,411 km, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 28%, iar stadiul financiar este de 23%, lotul 2 Aghireș- Poieni, stadiu fizic- 37%, stadiu financiar, 30,91%, lotul 3 Poieni- Aleșd- stadiu fizic- 5,57%, stadiu financiar- 12,92%, lotul 4 Aleșd- frontieră Ungaria- stadiu fizic- 11,31%, stadiu financiar- 17,73%. Din analiza datelor oficiale reiese că avansul fizic al lucrărilor pe loturile 3 și 4 față de luna ianuarie este firav, de maxim 1,3%.
Într-o postare pe pagina de socializare din 11 martie, Asociația Pro Infrastructura anunța stadiul lucrărilor, anunțat tot de compania CFR SA, la sfârșitul lunii ianuarie 2025.
„Conform raportului oficial oferit de CFR luna trecută pentru sfârșit de ianuarie 2025, stadiul fizic este 23% pe lotul 1 (Cluj-Aghireșu), 32% pe Aghireșu-Poieni, doar 4,5% pe Poieni-Aleșd (include defileul, zona cea mai dificilă de pe traseu), respectiv 10% pe Aleșd-Frontieră Ungaria.”
Trimite articolul
X4% intrun an jumate este jalnic! Cine sunt constructorii sicei care urmaresc o asemenea investitie importanta .Acesti indivizi submineaza economia nationala si trebuie deferiti justitiei iar ministru transporturilor sa plece si sa-l angajeze Nordis !
-
Proiect care trebuia sa fie gata în 3 ani o sa fie gata 2030. Dacă tu faci 4 la suta 18 luni. Pai unde e vorba de inundații? Ca doar linia e de mult acolo. Acuma au apărut alte probleme. Jalnic.
Oradea si atat. Episcopia e tot Oradea
Bine ca macar sa citeasaca un text scris de altii stie cucoana asta.
acest ministru(brav pesedist) se dovedeste inca o data ca este cel mai idiot din toti. Pana acum s-a laudat cu lucrarile pornite de Drula, el fiind un impotent functional care doar reuseste sa bolcheze lucrari pe ambitii personale(1 an a tergiversat inceperea pucratilor pe tronsonul Biharia_chiribis de dragul mizeriei). Odata cu trecerea psd in hopozitie figura lui de vfata de cal are sa dispara din fata noastra trecand in istorie cxa personajul “nu ca el”
Deci, ideea principala e ca se vor pierde toate fondurile Eu pe acest proiect si totul are sa fie platit de la buget, buget CARE ESTE FARA FUND! deci Liber la FURACIUNE! ” fata de cal” care e parandalatul tau la finatarea asta?
Vorbe, vorbe-n vant, normal ca pe teren nu-i ca-n birou si-n minciunile spuse. din pacate Romania sufera la capitolul profesionalism. Am “aruncat” la gunoi toti profesionistii expertii din teren si nu numai iar, acum se simte aceasta lipsa si apelam la straini care n-au niciun interes ca Romania sa prospere, sug numai bani, multi bani.
Controlul este un principiu de baza a unui management de succes. Situatia este foarte grava. Lucrari executate 5% sau 12%. Este foarte bine ca deputatul Arina Mos a solicitat stadiul lucrarilor dar raspunsul este evaziv. Trebuie sa i se ceara lunar stadiul lucrarilor, sa fie prezentat in parlament si daca nu ia masuri clare pentru accelerarea lucrarilor sa lase pe altcineva care este un bun manager. Pana la urma ne va costa pe noi toti mai mult daca ne multumim cu raspunsuri ramase dinanite de 1989.
-
Nu sunt un nostalgic insa, un drum de munte extrem de dificil, a fost finalizat in 4 ani si ceva. In cazul de fata “drumul” exista, adevarat sunt anumite tronsoane dificile insa, este inadmisibil ce se intampla.Tronsoanele pe teren plat cred ca trebuiau sa fie aproape finalizate. Ca de obicei mult circ (minciuna) fara paine si putina munca.