Vineri, 21 martie, la ora 9:30 a debutat Oradea STEAM Conference, care s-a desfășurat în incinta Parcului Științific și Tehnologic din Oradea. În cadrul evenimentului, au fost prezenți managerul Parcului, Răzvan Pătcaș, ministrul Educației, Daniel David, președintele interimar al CJ Bihor, Mircea Mălan, vicepreședintele CJ, Horea Abrudan, inspectorul general școlar, Alin Ștefănuț, inspectorul general adjunct, Kéry Hajnal, directorul AJOFM Bihor, Bekesi Csaba, precum și reprezentanți ai Consiliului Județean al Elevilor, studenților și al unor firme bihorene.
Ministrul Educației a preluat cuvântului în jurul orei 13. Pentru început, Daniel David a purtat o discuție cu managerul Parcului Științific, care a fost moderatorul evenimentului.
Întrebat care sunt modelele pe care le-a urmat în reforma educației, ministrul a spus că „atunci când vrei să te ocupi de inovație și vrei să faci inovare cu adevărat ai mereu triada foarte importantă, și anume: cercetarea, fiindcă prin cercetare tu generezi cunoaștre, educația ca odată ce ai generat cunoașterea să o poți disemina și inovația, adică să utilizezi cunoașterea respectivă pentru oameni”.
„Universitățile, școala nu pregătește bine tinerii pentru piața muncii. Mereu încerc să corectez discursul: unele școli, unele universități nu pregătesc tinerii pentru piața muncii. Altele, o fac foarte bine. Marile companii din străinătate au venit în România și vin în România pentru că, printre altele, avem o resursă umană foarte bine pregătită. Așa că mă plictisesc să aud companiile românești plângându-se că nu sunt bine pregătiți (tinerii – n.red). În plus, modelul pe care îl avem, se potrivește bine mentalitatea companiilor și adesea mai puțin mentalităților locale. Eu mereu încerc să spun companiilor „Atenție! O universitate, fie ea și Harvard, nu vorbesc doar de Universitatea Babeș-Bolyai sau de Universitatea din Oradea niciodată nu va pregăti absolvenții pentru fișa postului din companie”. Acum avem acest mecanism care va fi foarte împins, eu am să-l susțin și în zona învățământului universitar, învățământul dual”, a spus ministrul Daniel David.
În cadrul evenimentului, fostul rector al UBB (Daniel David – n.red) a subliniat importanța educației, care trebuie să aibă ca scop transmiterea competențelor, „o combinație între trei lucruri: cunoștințe declarative, cunoștințe procedurale și valori”.
Înainte de încheierea evenimentului, organizatorii au permis celor prezenți să pună diverse întrebări. Primii care au preluat cuvântul au fost reprezentanții Consiliului Județean al Elevilor. întrebându-l pe ministrul Educației despre planurile cadru și presupusa eliminare de materii din curriculumul elevilor.
„În primul rând, nu trebuie predată toată materia. În noile planuri cadru vom schimba conținuturile și o să înțelegeți acest lucru. Noi predăm mult și nerelevant de foarte multe ori. Producem analfabetism funcțional într-un procent de neacceptat la nivel de liceu. Modelele pe care le avem în știință și matematică 40 și ceva la sută nu funcționează bine. Oricine, orice îmi spune, că nu se poate fără astea, nu se mai poate continua așa. Voi fi dispus să discutăm modele noi. Problema nu e despre numărul de ore, putem da câte ore vrem, sigur în limite rezonabile pentru conținuturi și modele vechi. Mă uit la liceu și văd copii cu inteligență și creativitate similare cu cele din spațiul vestic și văd la ieșire absolvenți cu un grad inacceptabil de analfabetism”, a explicat prof. univ. dr. Daniel David.
Conținutul predat de profesori la clasă nu va rămâne același, iar numărul orelor nu vor fi mai puține. Astfel, la rândul său, odată cu schimbarea planurilor cadru va fi modificat și Bacalaureatul.
În transparență 10 zile
La finalul evenimentului, ministrul Educației a participat la o scurtă conferință de presă, în cadrul căreia a precizat că acreditarea Parcului Științific și Tehnologic din Oradea a fost emisă în urmă cu câteva săptămâni. În cadrul conferinței a fost prezent și ,părintele care a fost condamnat pentru homeschooling.
Daniel David a precizat că „în luna mai vom avea o variantă integrată pe care o vom pune în trasparență” după ce ministrul va discuta cu Sindicatele, reprezentanții elevilor și al părinților.
„O vom lăsa în transparență 10 zile, după aceea vom adopta planul cadru. Apoi urmează pasul doi: regândirea conținuturilor, fiindcă multă lume nu a înțeles că nu forțăm conținuturile acum în noua structură a disciplinelor, ci regândim conținuturile prin disciplinele pe care le avem. Cred că acest lucru se poate face până în toamnă”, a explicat ministrul.
Cercetați pentru homeschooling
În Bihor sunt trei cupluri care au fost condamnați pentru că au preferat varianta de homeschooling în locul școlii tradiționale. Întrebat despre ce poziție are legat de aceste cazuri, ministrul a precizat că nu vrea să intre în aceste detalii.
„Eu am dat în analiză problema homeschoolingului să vedem care este situația la nivel internațional, care e situația în România, dacă și cum s-ar putea implementa în țară. Am spus public că în luna mai voi avea acel diagnostic de sistem, ce merge bine și ce nu merge bine și voi veni cu câteva politici publice în acest sens, și acolo voi discuta inclusiv despre problema homeschoolingului”, a mai spus Daniel David.
Citiți principiile noastre de moderare aici!