Vizitatorii pot admire gări, depouri, halte, tuneluri, poduri, viaducte, sate și orașe în miniatură, foarte fidel reproduse de membrii cluburilor participante.
Totodată, copiii pot construi case sau mașinuțe în cadrul atelierului “Construiește aici și pleci cu ea acasă”.
Sufletul manifestării este Vasile Coste, președintele Clubului Feroviar “Crișana”, club care de 10 ani reunește pasionați de căi ferate în miniatură din Oradea și județul Bihor.
Pasiunea pentru trenulețe a lui Vasile Coste a început din copilărie, când ca orice băiat, de Crăciun a primit un trenuleț electric sub brad.
În timp, pasiunea acestuia s-a dezvoltat colecționând locomotive și vagoane, iar mai târziu ajungând să construiască diorame și module. Astăzi colecția sa numără câteva sute de astfel de modele, cu care, alături de membrii clubului pe care l-a fondat, a participat și la expoziții peste hotare.
“În familia mea, unchiul meu a lucrat în domeniul feroviar, iar aceasta a accentuat și mai mult pasiunea mea. În plus, am copilărit în cartierul Gării Mari din Oradea, un alt motiv pentru care hobby-ul s-a perpetuat”, a mărturisit Vasile Coste.
La începutul anilor 2000 a dezvoltat relații de colaborare cu cluburi din străinătate, iar în 2008 a fondat propriul club care reunește mai mulți pasionați din acest domeniu. Întâlnirile au loc periodic, la sediul clubul din Șoseaua Borșului.
“Cu ajutorul sponsorilor ne finanțăm, iar din banii obținuți achiziționăm modele noi și reparăm ori întreținem modelele și modulele clubului.
Modulele noastre reprezintă, în general, viața de la țară din România, în timp ce cele ale austriciecilor, de pildă, reprezintă industria și orașele caracteristice țării lor. Ei sunt cu mult înaintea noastră întrucât s-au constituit în cluburi, în anii 60”, a explicat președintele Clubului “Crișana”.
Sunt modele feroviare, nu jucării. Structura lor internă este foarte complexă – 1, 2 motoare electrice, lumini multiple (faruri, cabine, sala mașinilor etc.).
“În locomotivele diesel și electrice există lumină în sala mașinilor. Și ceea ce este cel mai frumos, generatoare de sunet etc. Practic, modelul feroviar reproduce un tren real, atât de precis cât permite tehnologia (un detaliu prea mic nu mai poate fi reprodus. De pildă, un șurub, un nit). Cireașa de pe tort sunt modele feroviare moderne, care pot fi considerate a fi roboți în miniatură. Modele feroviare digitale pot fi considerate roboți în miniatură. Așezările sunt realizate conform măsurătorilor și studiilor făcute la fața locului, iar dimensiunile sunt reduse la una din scările de miniaturizare standardizate”, a explicat Mircea-Petru Ursu, vicepreședinte Club Feroviar “Crișana”.
Elementele construcțiilor din expoziție au fost realizate prin foto decupare cu laser.
“Sunt unele care sunt și realizate industrial. Noi, membrii cluburilor, ne facem manual propriile construcțiile”, a mai spus Ursu.
Vizitatorii pot vedea orășele și gări din Austria și Ungaria, un sat tradițional românesc, inclusiv Gara de la Holod.
“Colegii mei au fost la fața locului, s-au documentat, au făcut măsurători, au realizat planurile și au reușit să construiască în miniatură Gara, cu linii, semafoare, macazuri etc. Liniile sunt exact cum sunt acolo”, a mai explicat Mircea-Petru Ursu.
Expoziția este deschisă sâmbătă, până la ora 19.00, iar duminică, 2 iunie, între orele 10:00 și 18.00, în sala de evenimente a Complexului Comercial Era Shopping Park.
Sunt modele feroviare, nu jucării. Structura lor internă este foarte complexă – 1, 2 motoare electrice, lumini multiple (faruri, cabine, sala mașinilor etc.).
„În locomotivele diesel și electrice există lumină în sala mașinilor. Și ceea ce este cel mai frumos, generatoare de sunet etc. Practic, modelul feroviar reproduce un tren real, atât de precis cât permite tehnologia (un detaliu prea mic nu mai poate fi reprodus. De pildă, un șurub, un nit). Cireașa de pe tort sunt modele feroviare moderne, care pot fi considerate a fi roboți în miniatură. Modele feroviare digitale pot fi considerate roboți în miniatură. Așezările sunt realizate conform măsurătorilor și studiilor făcute la fața locului, iar dimensiunile sunt reduse la una din scările de miniaturizare standardizate”, a explicat Mircea-Petru Ursu, vicepreședinte Club Feroviar „Crișana”.
Elementele construcțiilor din expoziție au fost realizate prin foto decupare cu laser.
„Sunt unele care sunt și realizate industrial. Noi, membrii cluburilor, ne facem manual propriile construcțiile”, a mai spus Ursu.
Vizitatorii pot vedea orășele și gări din Austria și Ungaria, un sat tradițional românesc, inclusiv Gara de la Holod.
„Colegii mei au fost la fața locului, s-au documentat, au făcut măsurători, au realizat planurile și au reușit să construiască în miniatură Gara, cu linii, semafoare, macazuri etc. Liniile sunt exact cum sunt acolo”, a mai explicat Mircea-Petru Ursu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!