Trienala internaţională de pictură a Euroregiunii Carpatice „Pătratul de argint” este o întâlnire a artiștilor din aceeași regiune carpatică, respectiv cinci țări: Polonia, România, Slovacia, Ucraina şi Ungaria, cu scopul de a promova tendințele actuale în domeniul picturii contemporane.
Trienala a ajuns la a unsprezecea ediţie şi este organizată de Galeria de Artă Modernă din Przemyśl (Polonia), începând cu anul 1994. Evenimentul este patronat de Preşedintele Republicii Polone, de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, de conducătorul Provinciei Podkarpackie, primarul oraşului Przemyśl, dar şi de către cele mai importante galerii de artă poloneze din regiunile Rzeszów şi Krosno, iar din 2012 şi de cea din Kielce.
Tema acestei ediții a fost „O lume stranie” ce conturează problemele actuale ale Europei, a pierderii identității sub stindardul golirii intelectuale și a crizei de conștiință. „Cicatricele lumii contemporane sunt ecoul unui requiem sumbru al crizei spiritului european. Viziunea sfârşitului, printr-o stagnare structurală şi sistemică, a înlocuit starea prezentă, care s-a trezit într-o imprevizibilă dinamică a proceselor. Ideile escatologice, receptate emoțional şi simțite neobişnuit de intens sunt o reacție la ruinarea tradiției cultural europene, în plină desfăşurare, şi reprezintă o reflexie a timpurilor ciudate pe care le trăim”, afirmă curatorul Trienalei, Peter Markovic.
Parteneri evenimentului sunt Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea, Galeria „Vychodoslovenska” din Košice şi Galeria „Sariśska” din Prešov (Slovacia), Academia de Arte Plastice din Liov (Ucraina), Muzeul „Modem” din Debrecen, Muzeul „Herman Ottó” şi Galeria de artă din Miskolc (Ungaria).
Din 2003, din juriul internaţional face parte şi criticul de artă şi istoricul orădean Aurel Chiriac, fostul director al Muzeului Ţării Crişurilor, care a fost şi curator pentru România al Trienalei. Juriul din acest an a fost compus din: prof. Grzegorz Dobiesław Mazurek, artist, președinte, prof. Aurel Chiriac, critic și istoric de artă, Muzeul Țării Crișurilor Oradea, Romania, prof. Roman Yatsif, pictor, vice-rector la Academia de Arte Plastice din Liov, Ucraina, mgr Peter Markovic, critic și istoric de artă, Slovacia – curator artistic al Trienalei 2021, mgr Abel Konya, artist, asistent director al Muzeului Herman Otto şi directorul Galeriei Miskolc din Ungaria, mgr Andrzej Cieszyński, artist, curator al Trienalei, secretar al juriului.
[eadvert]
Cinci artişti români selectaţi
Prima jurizare a lucrărilor a fost realizată de către un juriu polonez. România a fost reprezentată prin cinci artişti plastici: Gabriela Bohnstedt Gavrilaş, Teodora Laura Ghinea, Gabriela Luciana Kiraly, Adriene Greti Papiu, Nicolae Suciu și Mihaela Tătulescu. Juriul internaţional a selectat apoi pentru finală 111 lucrări a 61 de artişti plastici, printre care şi lucrările Mihaelei Tătulescu, Teodorei Laura Ghinea şi Gabrielei Luciana Kiraly.
Juriul a anunţat de curând premiile trienalei. Grad Prix – Marele premiu în valoare de 25.000 zloţi şi sponsorizat de Ministerul Culturii, Patrimoniului Naţional şi Sportului a fost câştigat de Liudmila Davydenko din Ucraina. Premiul Voievodatului Podkarpackiego, în valoare de 15.000 de zloţi şi sponsorizat de Ministerul Culturii, Patrimoniului Naţional și Sportului a fost atribuit artistei poloneze Elżbieta Cieszyńska. Premiul Primăriei orașului Przemyśl, în valoare de 5000 de zloţi şi sponsorizat de acelaşi minister a fost atribuit Mihaelei Tătulescu din România, iar Premiul Electromantaj Przemyśl, în valoare de 7000 de zloţi şi sponsorizat de Elektromontaj SA Przemyśl a fost câştigat de Magdalena Uchman din Polonia.
Artista Mihaela Tătulescu, cadru didactic la Facultatea de Arte Oradea, a câștigat premiul cu pictura „Oameni și lupi“, o lucrare despre izolarea spirituală a individului, dar care își caută resurse să supraviețuiască într-o lume limitată, aflată într-un dezechilibru provocat de o realitate necontrolabilă.
„Lucrarea a fost apreciată mai ales pentru poezia ei. Se simt influenţele din tapiserie, unde subiectul este dezvoltat pe doua dimensiuni, înălţime şi lăţime. Este o suprafaţa plană care exploatează bidminesionalitatea suportului pe care pictează”, spune Aurel Chiriac.
Criticul de artă orădean subliniază faptul că, rapotat la tematica Trienalei, lucrările au fost în consens cu aceasta, respectându-se în continuare dimensiunile şi tehnicile picturii. „În stiluri și viziuni diferite, de la lucrări cu tentă expresionistă până la lucrări abstracte, fiecare din lucrările intrate în finală au reflectat dinamica evoluţiei picturii din Europa Centrală într-o direcție în care personalitatea fiecarui artist este evidentă. Generaţiile tinere sunt participante în primul rând, ele demonstrând deschiderea spre interpretări personalizate din punct de vedere stilistic. Lucrările dovedesc și faptul că artiştii sunt implicaţi în realitatea universală, cu problemele care sunt actuale, de la migraţie până la probleme sociale”, punctează Aurel Chiriac.
Evenimentul de deschidere al Trienalei a fost amânat, din cauza pandemiei, pentru data de 7 mai, 2022, la Galeria ARP,castelul Krasiczyn, Polonia. Tot atunci va avea loc și vernisajul artistului Ioan Teofil Știop, Director Departament Facultatea de Arte Oradea, câștigător al unui premiu special la “Pătratul de argint” în 2018 cu seria de picturi „Pictofabule”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!