Adepta acestui principiu şi a unei astfel de metode de predare este doamna profesoară de română Mirela Gabriela Tanc, de la Şcoala gimnazială Oltea Doamna. Iar rezultatele nu au întârziat să apară. Singura orădeancă de 10 la Bac 2016 i-a fost elevă. De şapte ori, prin elevii ei, doamna Tanc a reprezentat Bihorul la Olimpiada Naţională. Dintre cei 61 de elevi cărora le-a predat, la examenul de Evaluare Naţională din acest an, 41 au obţinut note între 9-10: 11 nota 10, 30 note între 9-9.90, 13 elevi au obținut note între 8 şi 8,95, 7 elevi note între 7 şi 7,95. Care e cheia succesului într-un sistem în care metodele învechite sufocă adesea setea de cunoaştere a copiilor?
„Mi-am folosit toată priceperea, ingeniozitatea, pregătirea, diplomația pentru a-i capacita pe elevii mei să învețe. În primul rând, am înțeles că predarea clasică – cretă, tablă, caiete – trebuie completată cu ceva nou, care să-i însuflețească, să-i motiveze atunci când sunt obosiți, plictisiți. Metodele moderne ajută elevul să caute, să cerceteze, să găsească singur sau în grup cunoştinţele pe care urmează să şi le însuşească, să afle soluţii la probleme, să prelucreze cunoştinţele, să ajungă la reconstituiri şi resistematizări de cunoştinţe.
Şcoala din secolul XXI ar trebui să-i înveţe pe tineri în primul rând să facă faţă schimbărilor rapide şi cum să se adapteze. Andreas Schleicher, directorul OECD (Organizatia pentru Cooperare Economica și Dezvoltare), a explicat că în lumea de azi, succesul în educaţie nu mai constă în reproducerea informaţiei, ci să putem extrapola din ceea ce învăţăm pentru a folosi informaţia în situaţii de viaţă. Astfel, educaţia ar trebui să vină cu metode despre cum să gândeşti lucrurile, cum să fii creativ, cum să gândeşti critic, să rezolvi probleme şi să iei decizii, de altfel direcțiile-cheie ale secolului XXI. Odată, rolul educatorilor era să pregătească elevii pentru sarcini specifice pe care urma să le presteze (fie ca o meserie, meșteșug, profesie). Comunitățile erau, de asemenea, mult mai omogene, iar valorile specifice și învățăturile transmise și practicate asigurau supraviețuirea convingerilor comune. Astăzi, noi nu mai trăim în aceeași lume. Globalizarea a deschis lumea și a permis ca oamenii să interacționeze în noi și interesante moduri.
Am abordat un stil personal, mai altfel, de unii apreciat, de alții blamat, dar cu reușite. Din cei 61 de elevi cărora le-am predat, toți au obținut la examenul de Evaluare Națională note peste 7. O statistică ar arăta astfel: 7 elevi note între 7 şi 7,95, 13 elevi note între 8 şi 8,95, 30 de elevi note între 9 şi 9.90, 11 elevi nota 10. Sunt convinsă că în fiecare copil există talente ascunse, care așteaptă să fie descoperite. Acesta e rolul nostru, al dascălilor, să îi descoperim fiecăruia talentul”, explică doamna profesoară Mirela Tanc.
Colaborare europeană
Prin intermediul platformei ETWINNING, dascălul a cunoscut profesori din Europa cu care interacționează, dezvoltă proiecte de colaborare și face schimb de informații. „Mi-am creat astfel relații durabile, iar prin intermediul lor am cunoscut alți profesori din întreaga lume (SUA, Japonia, India, Finlanda, Australia, Kenya, Africa de Sud, Malaezia, Singapore, Mexic, Rusia, Marea Britanie), profesori apreciați și premiați în comunitățile din care provin. Am înțeles că educaţia permanentă este un pilon al societăţii secolului XXI, așa că mă educ pe mine în primul rând. Elevii mei îmi cunosc principiile după care mă călăuzesc: «Dacă vrei cu adevărat, POȚI!», «Un om informat e un om puternic, un om care poate ajunge mai departe decât ceilalți și care e mai greu de manipulat», «Toate cunoștințele și abilitățile noastre nu ar fi nimic, fără a le pune în aplicare». Astfel unele dintre lucrările create cu elevii au fost expuse și vândute/donate/, pentru că trebuie să fim ancoraţi în realitățile secolului XXI”, spune doamna Tanc.
Metode ingenioase
Profesoara a fost mereu atentă la reacţiile clasei, a luat mereu pulsul interesului faţă de cele explicate. „Din experienţa mea de dascăl, împărtășesc cu d-voastră, în ideea de a face, nu mai mult sau mai bine, ci poate mai ingenios, mai aproape de dorințele şi posibilităţile reale ale elevilor noştri: Specialist în sintaxă (joc numai bun pentru Școala Altfel). Când nu mai aveau putere/chef să analizeze fraze, le-am adus un joc: clasa împărțită în mai multe grupe, în cadrul fiecărei grupe, elevii extrag un jeton cu diverse sarcini (recunoaște, contrage subordonata…), pentru rezolvarea cărora primesc un punct. Grupa cu cele mai multe puncte acumulate la sfârșitul orei câștigă titlul de «Specialist în sintaxă» și diploma aferentă. Când au avut o temă mai complicată, le-am «îndulcit» tema cu bomboane, ciocolată, metodă foarte apreciată”, explică prof. Tanc.
În această manieră, elevii de la «Oltea Doamna» au fost pregătiţi pe baza unor experienţe reale să facă eseuri. „Am organizat diferite evenimente culturale pentru elevii noștri, pentru a le îmbogăți orizontul cultural, dar și pentru a scrie la Evaluarea Națională, la subiectul II B, despre ce li s-a întâmplat lor, nu fantasmagorii (cum au scris alți elevi care nu au avut astfel de experiențe): întâlnire cu scriitorul Horia Corcheș, autorul «Istoriei lui Răzvan», o carte foarte apreciată de elevi. Au fost apoi la lansarea cărții «Mesaj către tineri: redescoperiți literatura!» de Alex Ștefănescu, la lansarea cărții Anei Blandiana «Fals Tratat de Manipulare», la ateliere creative organizate în cadrul Târgului Gaudeamus. Pentru a caracteriza un personaj literar, am organizat activități de «împrietenire» a acestora cu personajele: am pus în scenă piesa de teatru «Întâlniţi-vă cu eroii preferaţi!» – program prezentat de elevii Şcolii Gimnaziale « Oltea Doamna» și în cadrul Zilei Bibliotecarului, la Biblioteca Universităţii din Oradea, prin care elevii și-au ales un personaj preferat și l-au interpretat în maximum 2 minute, iar colegii lor a trebuit să recunoască fiecare personaj interpretat de colegii lor; la final au fost recompensați elevii care au recunoscut cât mai multe personaje”.
Ambasada Etwinning
Activităţile didactice ale doamnei Tanc sunt apreciate la nivel de comunitate, dar participă şi la competiții globale, fiind invitată de partenerul său din India – Rashmi Kathuria de la Kulachi Hansraj Model School, Delhi, unul dintre cei 50 de finaliști Global Teacher Prize (echivalentul Premiului Nobel pentru profesori). „School Enterprise Challenge e un program internațional care sprijină cadrele didactice și elevii să planifice și să înființeze întreprinderi școlare reale. Elevii dezvoltă abilități esențiale în afaceri și antreprenoriat într-un mod practic, distractiv și inovatoare. Acest program îi ajută pe elevi să-și dezvolte abilitățile de care au nevoie pentru a reuși în viață.
Am obținut pentru școala mea titlul de Ambasadă Etwinning, fiind invitată la Bruxelles, ca premiu, pentru obținerea locului I în cadrul campaniei naționale”, spune doamna Tanc. La finalul anului, profesoara a adunat cele mai bune materiale create de elevi într-un „Ghid de bune practici” pe care l-a publicat și elevii l-au primit, în ultima oră de română sau dirigenție.
Ce spun copiii ?
Profesorul Mirela Tanc obişnuieşte ca la finalul clasei a VIII să afle de la elevi – sub protecţia anonimatului – ce au apreciat/nu au apreciat la orele de română, considerând feedbackul foarte important. A avut surpriza să citească doar lucruri pozitive: „orele de română au fost minunate alături de dumneavoastră”, „nu vă e frică să încercați lucruri noi”, „mi-au plăcut ideile dumneavoastră, inovaţiile, care ne-au deschis orizonturile, ne-au învățat să gândim altfel, să fim mai open-minded. Vă mulțumesc că m-ați ambiționat să vreau să pot mai mult!”, „mulțumesc pentru că ne-ați motivat să fim oameni mai buni și să ne învingem limitele”, „jocurile cu fraze au fost distractive, interactive și educative”, „întotdeauna v-am savurat înflăcărarea în a ne motiva să învățăm”, „ne-ați ajutat să înțelegem că succesul vine doar după mari eforturi, însă, alături de d-voastră, munca nu mi s-a părut așa de grea. Sunteți specială! Nu vă voi uita niciodată! În amintirea mea, veți rămâne profesoara modernă”, „ ați dat un update orei de română”, „mereu am admirat căldura din vocea dumneavoastră, faptul că ați intrat în clasa noastră cu zâmbetul pe buze”, „sunteți profesoara care niciodată nu s-a dat bătută de la misiunea de a ne învăța, m-ați făcut să iubesc româna, ați reușit să faceți din plictisitor interesant”, „șansa mea de reușită vă este datorată în mare parte”, „vă mulțumesc pentru că ați avut încredere în mine! Nu vă voi dezamăgi!”, „sunt fericită că hashtagul #AbsolventOltea, creat de mine, a avut mare succes în rândul absolvenților de la Oltea”.
În cadrul școlii, profesooara Mirela Tanc se bucură de sprijinul d-lui director Mircea Mitran și al d-nei director adjunct, Liliana Bocoi. „Am alături o familie excepțională, care mă sprijină necondiționat în tot ceea ce întreprind. Nu există secrete pentru succes. Este rezultatul pregătirii, al muncii susținute și al învățăturii din eșec”, spunea Colin Powell. Cu puțină imaginație, dăruire, timp, mult timp, se pot face minuni cu elevii. Trebuie doar să vrei. Dacă vrei cu adevărat, POȚI!”, spune profesorul Mirela Tanc.
Româna Altfel
-Noi nu am analizat simplu morfo-sintactic cuvinte din texte plictisitoare, ci din melodia preferată, din poezia preferată/din rugăciunea Tatăl nostru am analizat pronumele și adjectivele pronominale etc.
-Pentru a aprofunda trăsăturile genului dramatic, am invitat-o, la clasele a VIII-a, pe actrița Anda Tămășanu, care le-a răspuns întrebărilor, dar a și improvizat, alături de câțiva elevi, o scenă din „O scrisoare pierdută”.
-Pentru a înțelege mai bine specia literară pastel, le-am cerut să închidă ochii și să-și imagineze peisajul descris, apoi să îl deseneze/picteze, acasă, surprinzând imaginile artistice folosite de poet.
-Ne-am ales maxima/cugetarea preferată, pe care am comentat-o.
– I-am bombardat săptămânal cu citate motivaționale, pentru a-i convinge că nu învață pentru alții, ci doar pentru ei, pentru a-și clădi un drum în viață.
-I-am convins să își organizeze pregătirea pentru Evaluarea Națională, stabilindu-și un program zilnic, pe care să-l respecte cu strictețe; săptămânal i-am verificat dacă îl respectă.
-Nu am citit simplu textele literare, ci am recreat în clasă atmosfera din text. De exemplu: am creat o atmosferă de han, când am citit/analizat Hanu Ancuței.
Citiți principiile noastre de moderare aici!