Cum funcţionează Metoda „Accidentul”: suspecţii apelează la întâmplare, numere de telefon fix sau mobil, îşi declină calităţi false (avocat, poliţist, procuror, medic etc.) şi solicită telefonic diferite sume de bani persoanelor apelate. Banii sunt ceruţi sub pretextul că rude apropiate ale acestora, fiu, fiică, ginere, au fost victime ale unor accidente rutiere şi au nevoie de bani pentru intervenţii medicale urgente sau au fost reţinute de poliţie pentru săvârşirea unor astfel de fapte grave (cu victime, decedate sau rănite grav), iar sumele de bani reprezintă onorariul avocaţilor ori sunt necesare pentru acoperirea pagubelor produse în urma accidentelor rutiere. Victimele sunt în general alese din rândul persoanelor vârstnice, între 60 şi 80 de ani, care locuiesc singure şi sunt mai vulnerabile.
Acestea sunt apelate la întâmplare şi, sub puternica emoţie cauzată de cele relatate telefonic, în cele mai multe cazuri nu mai reţin detaliile discuţiilor, devin extrem de uşor influenţabile, astfel încât acceptă cu foarte mare uşurinţă să transfere sume importante de bani pe numele unor persoane comunicate de suspecţi. Sumele de bani solicitate variază între 3.000 şi 20.000 lei şi, de cele mai multe ori, reprezintă economiile de o viaţă ale persoanelor păgubite.
Pentru prevenirea unor astfel de situaţii, poliţiştii bihoreni vă recomandă să manifestaţi prudenţă în cazul în care primiţi un astfel de telefon şi să nu daţi curs respectivelor solicitări, în ciuda reacţiei emoţionale de moment.
Înainte de a vă oferi ajutorul
În cazul unui accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât în urma unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau dacă este făcută prin intermediul unor societăţi de asigurări. Orice accident/ eveniment de circulaţie are două variante de soluţionare: depunerea unei plângeri la unitatea de poliţie care se va ocupa mai departe de cazul respectiv sau înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie. Orice alte variante sunt excluse, iar dacă sunt puse în practică ele nu sunt legale.
Oricine poate fi victima unui accident dar, în acel moment, singura urgenţă este cea medicală, nicidecum aspectul financiar. Atât victima, cât şi autorul unui accident nu au nevoie de bani ca să primească îngrijiri medicale. De asemenea, trebuie să cunoaşteţi faptul că, în conformitate cu reglementările în vigoare, un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav, este de obicei anunţat de persoane oficiale, abilitate să facă acest lucru.
Chiar dacă ar putea exista alte surse, care să transmită informaţia înainte ca aceasta să vă parvină în mod oficial, datele trebuie verificate înainte de a întreprinde vreo acţiune! În niciun caz nu daţi crezare imediat unor „poveşti” anunţate telefonic de persoane care pretind că au calitate oficială, ci verificaţi informaţia printr-un apel la 112 sau sesizaţi cea mai apropiată unitate de poliţie. De aceea, în niciun caz nu trimiteţi bani prin persoane necunoscute, în speranţa că îi veţi ajuta pe cei dragi nu faceţi decât să cădeţi în plasa întinsă de cei care doresc să profite de lipsa dumneavoastră de informare.
Poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii vă recomandă:
– verificaţi dacă ruda în cauză a fost implicată într-un eveniment rutier (cereţi date despre unitatea medicală, de poliţie sau parchet unde s-ar afla aceasta şi sunaţi pentru confirmare). În astfel de situaţii, reprezentanţii Poliţiei sau Parchetului nu reţin telefoanele mobile ale părţilor implicate în accidente rutiere;
– dacă sunteţi contactat de un „binevoitor”, care vă apelează în numele unei rude apropiate, şi nu aţi putut verifica veridicitatea informaţiilor, solicitaţi-i acestuia o întâlnire directă şi anunţaţi Poliţia la numărul de urgenţă 112 pentru a vă acorda sprijin;
– fiţi atenţi la persoanele cu care intraţi în contact, pe stradă, în jurul blocului, aparent întâmplător. Este posibil ca acestea să vă urmarească, să încerce să se împrietenească cu dumneavoastră şi să afle detalii despre familie sau vecini;
– nu primiţi în locuinţă persoane care pretind că sunt de la diverse societăţi comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori etc.), decât după ce aţi verificat actul de identitate şi legitimaţia de serviciu. Nu le furnizaţi acestora informaţii despre membrii familiei dumneavoastră sau despre vecini.
– verificaţi orice informaţie prin care vi se solicită telefonic să trimiteţi bani prin terţi unor rude, despre care vi spune o poveste, de obicei impresionantă.
– nu oferiţi nici un fel de date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de interlocutor.
– nu trimiteţi coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice, în nici un caz unor persoane străine, indiferent de calitatea pe care acestea susţin că o au.
– nu daţi crezare veştilor prin care sunteţi anunţaţi că sunteţi fericiţii câştigători ai unor concursuri, la care nu aţi participat.
– nu achitaţi niciodată în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii, plata impozitelor sau a altor taxe se realizează ulterior încasării acestora!
Nu ezitaţi să cereţi sprijinul poliţiştilor când vi se fac astfel de solicitări!
Citiți principiile noastre de moderare aici!