Puşi în situaţia de a alege între două „rele” – majorarea fiscalităţii cu 16% propusă de Guvern şi a impozitelor pe locuinţe cu 4,2%, edilii au optat pentru cel mai mic dintre ele.
Materialul propus de executiv a ridicat puţine mirări din partea consilierilor locali, intervenţiile fiind mai degrabă fără miză. „Nu s-ar putea fără această creştere a impozitului?”, a vrut să ştie Dorin Corcheş. Pedelistului i-a răspuns Eduard Florea, şeful Direcţiei Economice, care i-a adus la cunoştinţă că fără creşterea încasărilor „ar fi foarte greu să ne descurcăm anul viitor”, mai ales că 2013 va fi vârf de plată a creditelor pentru tramvaiele Siemens. Cu achiziţia din vremuri pedeliste adusă discret în discuţie, consilierul n-a mai insistat…
„Politica e simplă: se va merge pe indexarea cu fiscalitatea actualizată anual cu inflaţia”, a spus şi primarul Ilie Bolojan. În opinia sa, creşterea treptată va scuti contribuabilii de şocul unei actualizări la trei ani, operată de guvern.
Plus 4,2%
Astfel, consilierii au adoptat tabloul fiscalităţii orădene pe 2013 aşa cum a fost acesta propus de executivul local. Va creşte cu 4,2% impozitul pe clădirilor persoanelor fizice. Ca şi creştere va fi resimţită şi schimbarea categoriilor de impozitare ale unor locuinţe plasate pe străzi care au fost modernizate în ultimul an. Şi la aceasta Corcheş şi-a enunţat dilema personală: „procedural şi moral e în ordine să facem investiţii ca să-i taxăm suplimentar?”. Desigur, consilierul nu a spus dacă a făcut o vizită în teren să-i întrebe pe benficiari ce preferă: mocirla în faţa caselor sau un impozit mai mare. Un răspuns a venit tot Florea, care a insistat că zonarea fiscală din Oradea trebuie actualizată periodic.
Cresc taxele!
Modificări importante aduce proiectul votat ieri în ceea ce priveşte taxele directe. Astfel, din 2013 cresc taxele pentru ocuparea domeniului public pentru florari – de la 2 la 5 lei pe metru pătrat, taxa pentru eliberarea certificatelor fiscale pe loc se va dubla. Bani vor scoate edilii şi de pe patronii localurilor de alimentaţie publică: taxa de autorizare a acestora va creşte de la 1.200 la 1.500 lei (dacă spaţiul e sub 1.000 mp) respectiv de la 2.400 la 3.000 de lei, dacă suprafaţa e peste 1.000 mp. Plus o viză anuală de 750 lei. Preţul de închiriere a sălilor din Primărie se va dubla: 500 de lei pe oră, faţă de 250 cât e acum, pentru sala mare respectiv 250 lei, faţă de 120 lei în prezent, pentru sala mică.
Eliberarea pe loc a unui certificat fiscal eliberat pe loc va costa 20 de lei, dublu faţă de preţul de acum. Taxa de eliberare fără urgenţă rămâne 4 lei.
La propunerea Direcţiei Tehnice, economiştii au propus introducerea unei taxe pentru un aviz de la comisia municipală de circulaţie: 50 de lei pentru persoane fizice şi dublu pentru persoane juridice. Tot o noutate este şi taxa de 20 de lei impusă notarilor, executorilor judecătoreşti şi băncilor care cer informaţii din baza de date a Primăriei. Un abonament anual care ar oferi acces nelimitat e propus la 4.000 lei pe an.
Tabloul fiscalităţii aşa cum a fost votat ieri va fi valabil de anul viitor.
Asta, desigur, dacă nu se decide Guvernul că actualizarea de 16% propusă acum este, de fapt, obligatorie. În aceste condiţii, o şedinţă extraordinară a deliberativului local între Crăciun şi Anul Nou, pentru o nouă ajustare în sus a fiscalităţii pare chiar probabilă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!