Ministerul Educației a relansat Codul Etic al Profesorului pentru învățământul preuniversitar. Documentul aduce o serie de noi obligații, dar și sancțiuni pentru cei care nu îl respectă. Prevederile Codului interzic, printre altele, „meditațiile contra cost cu beneficiarii direcți ai educației de la formațiunile de studiu la care este încadrat”.
Un alt articol din cod interzice „solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii de interes privat pentru cadrul didactic, în vederea beneficierii de către educabili de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea”.
Totodată, sunt interzise agresiunea verbală sau fizică şi tratamentele umilitoare/degradante asupra educabililor, iar cadrele didactice vor putea recomanda manuale auxiliare, dar nu-i vor putea constrânge în vreun fel pe părinți sau elevi să le cumpere.
Codul obligă dascălii să aibă o comunicare deschisă cu părinții ori cu tutorii elevilor. Un accent important se pune pe confidențialitatea informațiilor pe care le primesc referitor la copii și pe promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educației.
Documentul a fost discutat timp de 7 ani, dar abia la final de august a fost aprobat prin ordin de ministru, iar din 4 octombrie a intrat în vigoare.
„Codul instituie un ansamblu de valori, principii și norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituțională și a grupurilor de persoane implicate în activitatea educațională, prin formarea și menținerea unui climat bazat pe cooperare și competiție după reguli corecte”, se arată în document. Prevederile Codului sunt obligatorii, încălcările lor reprezentând abateri disciplinare și se sancționează conform legislației în vigoare.
Întâlniri cu dascălii și părinții
Mai mulți dintre părinți și dascăli nu sunt însă de acord cu forma actualului Cod. Vizați de acest act sunt nu doar dascălii care dau meditații, ci și învățătorii care pregătesc copiii în cadrul programului „After school”. În școlile din Bihor, în zilele următoare vor avea loc întâlniri între conducerile instituțiilor de învățământ și profesori, respectiv vor fi organizate întâlniri cu părinții. Foarte mulți dintre părinți se arată nemulțumiți, pentru că ei susțin programul „Școală după școală”.
„Marea majoritate a părinților lucrează până după ora 16:00. Noi am optat pentru programul «After School» pentru că nu avem ce face cu copiii de la ora 12:00, când se încheie cursurile. În plus, după ora 16:00, când ieșim de la serviciu, copilul e obosit ca să mai poți face lecții cu el”, a declarat Ana Pop, o mămică a unei eleve de clasa a III-a.
Un alt părinte arată că, având în vedere programa încărcată, orele la clasă și pregătirea individuală sunt, deseori, insuficiente, astfel încât nu toți elevii reușesc să țină pasul cu programa școlară.
„Pentru performanță într-un anumit domeniu sunt necesare ore suplimentare. Iar cel mai bine este ca acestea să fie ținute de profesorul care-i predă elevului”, a declarat părintele.
Pe de altă parte, atât dascălii, cât și părinții sunt revoltați că actul nu a intrat în vigoare înainte de începerea anului școlar.
Cu toate acestea, conducerile unităților de învățământ încearcă să găsească soluții legale la solicitățile părinților.
„Din 2011 există programul «Școală după școală», care poate să se desfășoare cu grupa de elevi. Întâi, programul putea să se desfășoare cu un maximum de 12 elevi. Însă unele modificări din 2017 îi permit dascălului să țină lecții cu grupa. Acesta poate fi gratuit în limita unei ore și jumătate sau se poate face contra cost, iar plata se va face cu ora. Vom avea întâlniri cu părinții și cu cadrele didactice. În funcție de cum se va stabili, într-un timp cât mai scurt, vom vedea cum se va realiza acest program în școala noastră”, a declarat prof. Florian Hava, directorul Școlii Gimnaziale „Dacia” Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!