Strategia Bihorului pentru intervalul 2014-2020 va fi realizată de singurul ofertant declarat de Consiliul Judeţean ca fiind eligibil. Asocierea de firme RomActiv Business Consulting şi GEA Strategy&Consulting SRL, ambele din Bucureşti, a câştigat cu o ofertă de 450.000 lei, adică 98.481 euro, conform unei informări transmise de CJ Bihor, la solicitarea JB. Anterior, preşedintele CJ, Cornel Popa, declarase public că oferta câştigătoare s-a ridicat la circa 90.000 euro.
Au mai fost două oferte, mult mai ieftine decât cea câştigătoare, însă acestea au pierdut „la masa verde”. Au fost respinse de Consiliul Judeţean, ca fiind neeligibile. Iată-le: ACZ Consulting SRL Craiova depusese o ofertă de 67.569,14 lei (15.159 euro), iar Addvances Strategic Solutions SRL Iaşi oferea de 116.650 lei, echivalent cu 25.528 euro, pentru strategia Bihorului. Cele trei oferte au fost deschise în 8 ianuarie 2013.
Bucureşteni orientaţi
Consiliul Judeţean Bihor a avut grijă să insereze în caietul de sarcini experienţă similară, nu doar din perspectiva realizării a unor lucrări similare, în trecut, dar şi ca valoare contractuală. Potrivit purtătorului de cuvânt al Consiliului Judeţean Bihor, Mircea Jacan, firmelor li s-a cerut experienţă similară de 100.000 euro sau 500.000 lei noi, pentru un singur contract. „Ca şi procedură de licitaţie, se face estimarea valorii şi se cere experienţă similară, dovedită”, ne-a declarat şeful de cabinet al preşedintelui Popa, Horia Carţiş. Întrebat cum se face această evaluare, Carţiş ne-a asigurat astfel: „Toate se fac pe baza unor devize. Se fac calcule de către cei care sunt îndreptăţiţi să le facă: cei de la Tehnic, de la Achiziţii”.
CJ Bihor a dorit din start să ofere circa 100.000 de euro pentru realizarea strategiei judeţului. Iar din cei trei ofertanţi, doar asocierea RomActiv&GEA a putut să satisfacă pretenţiile achizitorului. Aşa că a venit cu o ofertă pe măsura generozităţii Consiliului. Cum ceilalţi doi ofertanţi nu reuşiseră să vină cu asemenea sume în portofoliu, pentru un singur contract (!), au fost descalificaţi.
Potrivit celor spuse de Mircea Jacan, una dintre cele două firme perdante a încercat să îndeplinească criteriile de eligibilitate, punând în ofertă mai multe contracte din propriul portofoliu, care adunate să dea suma de 100.000 euro, cerută de Consiliu. Însă această modalitate de a îndeplini condiţiile de eligibilitate a fost respinsă de Consiliul Judeţean.
Este remarcabil faptul că licitaţia ţinută de CJ Bihor a fost adjudecată la o sumă puţin sub valoarea estimată iniţial. Chiar dacă alte licitaţii sunt adjudecate de oferte cu mult sub suma estimată de beneficiar în caietul de sarcini. De altfel, acesta este şi rolul unei licitaţii: de a scădea preţul. Însă, pentru că la licitaţia pentru strategia Bihorului concurenţa a fost una mai degrabă teoretică, şi suma la care s-a adjudecat a fost una pe măsură.
Carţiş – un român activ
În 29 martie 2013, administraţia judeţeană a putut încheia contractul cu asocierea RomActiv&GEA, după ce Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a respins contestaţiile perdanţilor.
În acest context, merită amintit faptul că şeful de cabinet al preşedintelui Cornel Popa, Horia Carţiş, a venit la Consiliul Judeţean din postura de reprezentant în Bihor al firmei de consultanţă RomActiv Business Consulting. Carţiş respinge orice aluzii privitoare la felul în care s-a organizat licitaţia, din cauza faptului că a lucrat pentru această firmă. „Este o firmă naţională, probabil locul 2-3 în ţară. Să îmi torn cenuşă în cap că am lucrat la o firmă mare? Îmi pare rău, nu pot să fac lucrul ăsta. Strategia de dezvoltare este cerută de către Comisia Europeană, pentru a putea accede fondurile europene”, ne-a declarat Carţiş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!