Directorul OTL, Csuzi Istvan, este mândru că are deja o „moştenire” la OTL: centrul de cercetare mecatronică, unde vor fi reparate roţile tramvaielor. Fie ele noile Siemens sau bătrânele Tatra.
Împreună cu viceprimarul Ovidiu Mureşan şi cu şeful Direcţiei de Primărie ce se ocupă cu fondurile externe (DMPFI), Marius Moş, Csuzi a tăiat, ieri, panglica inaugurativă a centrului din depoul OTL.
Proiectul a demarat în toamna anului 2010, finanţarea fiind asigurată de OTL şi Primărie, dar şi prin fonduri nerambursabile (83% europene, 17% bugetul de stat). Acestea din urmă a reprezentat 7 milioane de lei, dintr-o valoare totală a proiectului de 18 milioane de lei noi. La inaugurarea de ieri, profesorul universitar Ioan Felea a prezentat echipamentele achiziţionate, vorbind şi despre importanţa acestui centru de cercetare, pentru creşterea calităţii învăţământului superior orădean.
Strungul-minune
Piesa de rezistenţă a proiectului: achiziţionarea unui strung mobil în valoare de 1,33 milioane de euro, de la compania germană Hegenscheidt GmbH. Csuzi este încântat de acesta, spunând că îşi va amortiza investiţia inclusiv prin închierea sa către CFR şi către alte societăţi de transport din ţară. „Un strung fix ar fi costat circa 900.000 de euro. Pentru diferenţa aceasta de bani, am optat pentru cel mobil, pentru a putea oferi astfel de servicii şi altora, contracost. Cu acest echipament se pot strungi inclusiv locomotive”, spune Csuzi, care estimează amortizarea investiţiei totale de la centrul de mecatronică în circa 15 – 20 de ani. Aceasta fără a ţine cont că, parţial, investiţia a fost suportată din fonduri nerambursabile. Un avantaj al existenţei acestui centru este timpul în care vor fi ajustate roţile tramvaielor, ce suferă constant deformări în urma frecării cu şinele. „Până acum dura două-patru zile să recondiţionăm bandajele roţilor de tramvai. Acum se va rezolva în doar câteva ore. De asemenea, accesoriile se economisesc, în condiţiile în care un singur bandaj costă 1.500 – 2.000 de euro”, transmite Csuzi. Întrebat cât de frecvent au loc asemenea operaţiuni, directorul OTL a spus că se întâmplă o dată, de două ori pe an, cu aproximaţie, pentru un singur tramvai. De altfel, societatea locală de transport s-a obligat, implicit, să ia asemenea echipamente moderne, atunci când a cumpărat ultramodernele Siemens ULF, ţine să menţioneze directorul Csuzi.
Centrul de mecatronică va avea zece angajaţi şi nu va genera niciun concediat, susţine directorul OTL, mândru că un asemenea centru „nu are nimeni, de la Viena încoace, spre est”. Iar în România, este o premieră.
Clădirea centrului de mecatronică are o suprafaţă de circa 500 mp. Forma sa este semicirculară, fiind realizată pe structură uşoară, metalică. Pe structură au fost montate panouri fotovoltaice, pentru alimentarea clădirii cu energie verde.
Centrul de mecatronică OTL
Societatea local ne-a transmis următoarele achiziţii efectuate în cadrul proiectului:
– Strung de prelucrări mecanice în situ: 1.334.000 euro
– Autospecială pentru cercetare şi măsurători la calea de rulare şi la firul de contact în valoare de 293.676,67 euro
– Echipamente studiu vibraţii în valoare de 1.184.000 lei
– Echipamente echilibrare în valoare de 240.263,02 euro
– Echipamente studiu termografie în valoare de 664.800 lei
– Mobilier în valoare de 17.757 lei
* toate preţurile sunt fără TVA
Citiți principiile noastre de moderare aici!