Petiţia „Solidari cu artiştii din Oradea” a adunat în trei zile peste 2500 de semnături. În listă s-au adunat multe nume importante ale culturii din România şi de peste hotare.
[eadvert]
În prima zi s-au remarcat printre semnături: Emilia Popescu, Diana Dumbravă, Mihai Călin, Marius Manole, toţi actori ai Teatrului Naţional Bucureşti, regizorul Radu Iacoban, regizorul Vlad Massaci, Ion Sapdaru (actor Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” Iaşi), Nicoleta Lefter (actriţă la Teatrul Odeon), Erwin Şimşensohn (manager Teatrul de Stat Constanţa), Marinela Ţepuş (managerul Teatrului Nottara), Gianina Cărbunariu(regizor dramaturg, directorul Teatrului Tineretului din Piatra Neamț).
Miercuri a semnat petiţia de solidaritate faţă de artiştii orădeni şi dramaturgul Matei Vişniec care a adăugat şi un comentariu: „Investitia în cultura are un alt sens decît cea din sfera afacerilor, „profitul” nu este imediat şi nici nu trebuie aşteptat, el ţine de formarea spiritului critic, de cultivarea minţii şi de îmbogăţirea sufletească”.
Alături de acesta a semnat, de la Paris, şi soţia sa, scenografa Andra Badulescu Vişniec care a precizat: „Sunt solidară cu artiştii din Oradea. Teatrul Regina Maria şi Teatrul Szigligeti sunt instituţii de cultură de mare calitate, teatre de repertoriu cu actori minunaţi. Ar fi o mare pierdere pentru Oradea, oraş de tradiţie şi cultură, ca aceste teatre să nu-şi mai poată continua activitatea în aceleaşi condiţii ca până acum.”
Printre susţinători se mai numără actriţele: Iarina Demian, Adelaida Zamfira, Romaniţa Ionescu, Mihaela Rădescu, Ofelia Popii, regizorii Petru Vutcărău şi Rareș Budileanu. A semnat petiţia şi Cristian Pepino, personalitate importantă a teatrului de păpuşi şi marionete din Romania, profesor universitar la UNATC.
„O comoară artistică”
Dintre muzicieni, se regăsesc în lista de semnături violistul de origine română Daniel Vagner, solist în Orchestra Filarmonică a Radio France, Ion Scripcaru, violonist la Volksoper Viena, sau Emil Vişenescu, profesor de clarinet la Universitatea Natională de Muzică din Bucureşti, care comentează: „Sunt solidar cu muzicienii profesioniști din Oradea, formatori de cultură atât de necesară națiunii noastre în prezent, pentru a asigura calitatea și viitorul acesteia”.
Tot din sfera muzicală semnează şi adaugă un comentariu, din Amsterdam, Josef Suilen, reputat dirijor olandez: „The Oradea State Philharmonic Orchestra is a top rated orchestra – a real artistic treasure – that must be cherished and preserved with much care and attention for the benefit of the whole population! (Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea este o orchestră de prim rang – o adevărată comoară artistică – care trebuie prețuită și păstrată cu multă grijă și atenție în beneficiul întregii populații!)”
A semnat şi Marinela Ţepuş, managerul Teatrului Nottara din Bucureşti: „Semnez, pentru că o asemenea decizie pripita poate lovi întregul sistem cultural/ teatral românesc! Semnez pentru nedreptatea care se face, azi, colegilor mei, oradeni, mâine, poate, şi mie!”. „Ar fi începutul desfiinţării instituţiilor de teatru profesionist, de artă….!!!”, adaugă cunoscuta actriţă Diana Lupescu. De asemena, şi marele actor Victor Rebengiuc a distribuit pe pagina sa de Facebook petiţia „Solidari cu artiştii din Oradea”.
„Respingerea valorilor culturale”
Pe reţele de socializare a circulat un mesaj al dramaturgului Cornel Udrea către preşedintele CJ Bihor: „Domnule Bolojan, și în calitate de dramaturg (cu 65 de premiere la activ, jucat și la Teatrul din Oradea, în Europa, tradus în 8 limbi, cu 15 cărți de teatru, publicate) prozator ( autor a 100 de cărți de proză umoristică, romane) poet, eseist, director de festivaluri umoristice, de agrement și dramaturgie, vă asigur public de tot disprețul celor 74 de ani ai mei, fiindcă, sub aparența alinierii la noile mecanisme de supraviețuire ale culturii, comiteți o tristă și halucinantă politrucie, materializînd ura, ca un reflex, și respingerea valorilor culturale ca sarcină de serviciu.Veți rămîne în istoria de buzunar a Municipului Oradea, ca cel mai bun exemplificator al adagiului ludic: «Afară e vopsit gardul, înăuntru leopardul» acesta din urmă, din necesități de rimă. Nu, în niciun caz leopard, nici Arthur. Bănuiți ce, nu mai trebuie să vă spun…”.
Nici artistul Dan Perjovschi nu a rămas indiferent, notând pe pagina sa de Facebook: „A găsit Bolojan salvarea bugetului judeţean… după ce-a ras biblioteca de cartier acum comasează teatrele cu filarmonica. Exact la cultură se pierd banii cei mulţi ha ha ha…. Eu nu zic să nu se facă reforme în institutiile de cultură (vezi managementul catastofal în cele o mie de teatre din Bucureşti devoalat de Cristina Modreanu) şi nu zic să nu se ia la analiză bibliotecile (acolo unde pare că se freacă menta la greu) dar astea să fie marile făclii călăuzitoare ale politicii economice liberale?”, se întreabă artistul, adăugând la un comentariu al postării: „Reforma reală la stat nu începe prin comasarea unor instituţii de cultură. Şi domnu Bolojan să mă iertaţi nu e în măsură să decidă «eficientizarea» actului cultural.”
Când atât de mulţi oameni cu greutate din cultura română spun că e greşită această iniţiativă de comasare a teatrelor cu filarmonica şi de modificare a contractelor trecându-le pe durată determinată, ar fi firesc ca aleşii noştri să plece urechea şi să uite de această „reformă”. Să le dea Cel de Sus gândul cel bun!
Trimite articolul
XDa, Perjovschi are dreptate : s-a desfiintat biblioteca de cartier, pretext :ineficienta !? Fa-o eficienta, n-o desfiinta ! La Judeteana s-a redus programul, se deschide de-abia la ora 10 !!!si se inchide la 18 ! Cine-unde a mai vazut asa ceva ???
Nu sunt “rentabile’ teatrele si Filarmonica ? Sigur, “rentabilitatea” in cultura are un alt inteles, spiritual mai ales ! Indiscutabil, multe se pot face si aici : turnee in Judet si in afara lui, spectacole la Baile Felix, unde cei aflati la tratament n-au ce face seara, concerte-lectie cu program adecvat pentru elevi-studenti . Da activitatea culturala in judet trebuie stimulata, comoditatea si lipsa de interes trebuiesc fara indoiala combatute dar …
Chiar asa : cine face politica de cultura a judetului ? Bolojan de capul lui ? Unde-am ajuns, Doamne …
-
Asa e taranu cand vede milioane de Euro.
Beton – Da
Cultura – Ba.
Muzeul Mason este casă de bilete pe lângă Teatru.
-
Muzeu Beton pentru ca Mason nu e.
S-au inchis filiale de biblioteci, reviste culturale aduse la pragul desfiintarii, ramanand cu 3 (trei) angajati, toate institutiile culturale, si cele vizate azi de comasare au fost obligate la disponibilizari, acum urmeaza desfiintarea lor. Muzeele, teatrele, filarmonica, cultura in general este distrusa de acest individ bolnav. Rabdarea oradenilor a ajuns la limita. Este orasul nostru, este cultura noastra a tuturor, este viata noastra! Bolojan nu a fost ales sa faca impotriva cetatenilor, ci sa sa fie in slujba lor. Aceste institutii sunt finantate din banii nostri, nu din buzunarul lui. A ajuns un dictator, care trebuie oprit prin orice mijloace, inainte sa distruga tot. Nu mai vrem parcari subterane, e impanzit deja tot centrul istoric, nu mai vrem poduri. Sa nu ne darame cadele construite cu sudoarea fruntii. Vrem liniste, vrem sa mergem la teatru, la concert, sa stam pe malul Crisului cu copii, vrem sa traim!
Bolojane, lasa-ne! Du-te la Bucuresti, au nevoie de tine acolo, fa ce vrei. Dar nu te atinge de dealuri, ca o iau la vale, nu mai fa pasaje subterane ca se agata si microbuzele, nu mai fa drumuri expres, ca le faci cu stalpii in mijlocul trotuarului si cu casa in a caror curte ajung oamenii pe scara de metal. Nu te atinge de cultura, ca se alege praful de ea. Sa-ti de Dumnezeul tau noroc, sa ajungi departe, cat mai departe de Oradea.
Ediția biceps.
și voi cine pula mea sunteți, mă? auzi, mateiule, ia hai tu și stai în rogerius, iar știfturile ți le publici de acum încolo în revista familia. și atunci iei câtă atitudine vrei. sau ți-a făcut mă-ta flotant și nu știm noi? iar perjovschi ce vrea? păpușă, tu parcă îți donai toate desenele muzeului țării crișurilor. păi unde sunt, frate, că nu le văd nicăieri. și atunci ce vrei?
nu, deci nu am gătat. ce ae aia ”act cultural”, mă? zici că ești un milițian idiot care scrie în limbă de lemn un proces verbal că gheorghe a violat-o pe măria cu un act sexual. hai sictir. marș la făcut desene și bani! și vișniec, ascultă aci, pisi: dacă și când îți cumpăr cărțile, atunci ascult ce ai tu de zis. altfel, îmi datorezi tu bani, că nu mă-ta mă plătește să îți înghit părerile. mă-ta nici flotant nu e în stare să îți facă. hai sictir!
ni la ei, marii oameni de cultură… muie!
-
Trolescu, Gheorghe Oaie a violat-o pe Maria? Cand si unde? Detalii!!!!
De parcă ar şti Bolojan şi Birta cine e Matei Vişniec. În cel mai bun caz, poate cred că e un jucător la CSM Oradea.
CINE IA ATITUDINE DE REFORMA CIMITIRULUI MUNICIPAL; De acum cad vei merge la cimitir, vei plati taxă de intrare. “Deși ai morminte in proprietate ,tot vei plăti taxă de intrare și colac peste pupăză, vei fii obligat să cumperi Flori de la magazinul cimitirului.” Asta nu-i îndeajuns ; va fi un lux să mai intri cu mașina în cimitir. Asta e politică liberală. SĂ M-AI VEDEM CE LE MAI PUIAZA MINTEA LA CLANUL BIRTA-BOLOJAN.
Cam toti fac parte din intelectocanimea sorosista, pariez ca sareau alaturi de orban in piata victoriei.
Acum cand visul – UN GUVERN NEO-MARXIST – li s-a implinit, fac figuratie.
Adicatelea taieri si sacrificii doar pentru pulime, nu sunt SI pentru noi, care tot timpul am fost la stanga extrema.
Iar cei din teatru oradea sunt sigur ca majoritatea au votat bolojan si camarila. Le doresc multa ue!
Eu unul i-as plati cu ora.