Economiștii Primăriei se feresc să avanseze cifre sau procente, dar nu neagă că va exista o creștere. Proiectul de taxe și impozite a fost pus în dezbatere publică.
Anul fiscal 2023 a fost propovăduit ca momentul de cotitură, în care impozitele și taxele plătite de români pe proprietate încep să se alinieze la cele europene, prin raportarea directă la costul real al imobilelor. La nivel local însă, edilii reclamă că noile prevederi sunt contradictorii și se feresc să avanseze estimări ale creșterii impozitul pe proprietate. Certă este doar inflația de 5,1% peste care vine și reașezarea fiscală. Edilii reclamă că legislația pe care ar trebui s-o aplice este contradictorie.
OUG nr. 16/2022 prevede grila notarială ca bază de calcul a impozitelor pe imobile, în vreme ce Legea 252/2022, intrată ieri în vigoare, instituie alte cote de impozitare, dar și o nouă obligație: notificarea proprietarului clădirii despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare, înainte de aplicarea cotelor majorate de impozitare a clădirilor. Adică păstrarea raportului de evaluare întocmit de un evaluator ANEVAR.
Șeful Direcției Economice, Eduard Florea, spune că grila notarială, invocată într-o parte a legislației ca bază de calcul a impozituli imobiliar, apare abia în luna decembrie, așa că simulările actuale ar fi inutile.
În plus, el mizează pe o modificare a legislației, astfel încât să se revină la niște grile de calcul care să permită procesări rapide de cantități mari de date, cum sunt inventarele de proprietăți imobiliare ale orașelor.
Codul Fiscal modificat astfel încât să crească impozitele pe proprietate, la care se adagă inflația din anul anterior – semnificativ mai mică față de ce se prognozează pentru 2022, conduc la schimbarea coordonatelor în care se înscrie fiscalitatea orădeană. Proiectul de taxe și impozite propus de economiștii Primăriei a fost pus în dezbatere publică, dar conținutul acestuia este mai degrabă general, fără a oferi informații concrete despre sumele de plată care vor fi calculate.
Lansarea proiectului în dezbatere publică s-a făcut sub presiunea termenelor impuse de lege, admit econimiștii Primăriei, având în vedere că proiectul trebuie să stea în transparență 60 de zile, dar termenul maxim este 13 septembrie.
Unica majorare clară pe care se pot baza contribuabilii este cota de inflație de 5,1%, aplicată la impozitele pe terenuri și auto.
Celelalte modificări impuse de noul Cod fiscal specifică faptul că valoarea impozabilă a terenurilor de sub construcții se adaugă valorii clădirii și valoarea impozitului pe clădiri se calculează pe baza grilei utilizate de Camera Notarilor. Astfel, valoarea clădirii se determină prin însumarea valorii clădirii, a clădirilor-anexă după caz și a valorii suprafețelor de teren acoperite de aceste clădiri.
„Nu putem face acum niciun fel de simulări. Grila notarială se stabilește abia în decembrie”, precizează Eduard Florea, șeful Direcției Economice a Primăriei Oradea.
În opinia sa, este foarte posibil ca legislația de specialitate să suporte modificări în acest an, pentru că în forma actuală, reglementările sunt contradictorii, există un „conflict în aplicarea Codului Fiscal”. Actele normative se referă la două metode diferite de calcul a impozitului pe clădiri, prin raportare la valorile cuprinse în studiile de piață și la grila notarială, dar și prin instituirea de cote de impozitare. Apare însă și o nouă variantă – notificarea proprietarului clădirii despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare, înainte de aplicarea cotelor majorate de impozitare a clădirilor. Adică păstrarea raportului de evaluare întocmit de un evaluator ANEVAR.
„Considerăm că ne aflăm în prezența unui conflict de aplicare a legii în timp, cele două dispoziții legale succesive reglementând diferit aceeași situație juridică”, transmite Florea.
Taxe speciale
Proiectul de taxe și impozite prevede introducerea a două taxe noi. Prima se referă la taxa specială pentru oficierea căsătoriei în situația în care viitorii soți nu au domiciliul sau reședința în municipiul Oradea, în cuantum de 100 de lei. Argumentul Primăriei: „numărul cererilor de acest tip a crescut la peste 10% din numărul total de căsătorii încheiate. Legislația precizează faptul că prin excepție, căsătoria poate fi încheiată la o altă primărie decât cea în a cărei rază teritorială domiciliază sau își au reședința viitorii soți, cu aprobarea expresă a primarului unității administrativ-teritoriale unde se încheie căsătoria. Taxe speciale locale similare sunt instituite și la nivelul altor UAT-uri, spre exemplu: Satu Mare – 452 de lei, Ploiești – 250 de lei”.
O a doua taxă specială se aplică pentru transcrierea în regim de urgență a certificatelor/extraselor de stare civilă emise de autoritățile străine, urmând să fie în cuantum de 100 de lei.
[eadvert]