Până în prezent, cu toate că respectivele articole prea puțin au prezentat situația complet sau obiectiv, ne-am abținut de la declarații publice. Am considerat că astfel de acuze, declarații belicoase și jumătăți de adevăr proferate prin presă nu sunt în măsură să contribuie la crearea unei relații constructive care să permită rezolvarea problemei în mod eficient și cu observarea într-adevăr sinceră a interesului public.
Față de ultima declarație a Primăriei Oradea însă, privind rezilierea unilaterală a contractului de lucrări și mai ales a motivelor invocate pentru această decizie, ne simțim datori să reacționăm și să prezentăm, documentat, modul real în care s-au derulat discuțiile și evenimentele legate de această lucrare.
În primul rând, așa cum a recunoscut chiar Primăria Oradea, inclusiv prin declarațiile din presă, modul de proiectare a pavajului a fost deficitar. Apoi, bugetul alocat efectiv mozaicului a fost cu totul insuficient pentru realizarea unei lucrări la standardele de calitate pretinse. Concret, din suma de 3,1 milioane lei reprezentând valoarea totală a contractului, pentru mozaic au fost alocați circa 400.000 lei. Prin comparație, aflăm tot din presă, că recent, pentru refacerea strict a mozaicului, cu o nouă tehnologie, Consiliul local a aprobat un buget substantial majorat 2.100.000 lei.
Mozaicul a fost turnat cu tehnologia și materialele prevăzute în proiect și agreate de beneficiar. Rezultatul nu a fost cel așteptat. Cu toate deficiențele de proiectare arătate si care nu ne apartin, MARCONST a admis că lucrarea nu a întrunit condițiile de calitate așteptate de beneficiar și și-a asumat obligația de refacere a ei.
Nu s-a pus însă niciodată problema demarării lucrărilor de refacere imediat după întocmirea procesului-verbal de recepție așa cum susține Primăria. Nici nu ar fi avut sens. Refacerea mozaicului cu aceeași tehnologie și materiale ar fi dus la același rezultat. Mai mult, având în vedere că era nevoie de prelungirea duratei contractului de finanțare, condiție necesară pentru încheierea actului adițional la contractul de execuție privind refacerea mozaicului, și că era puțin probabil ca această cerință să fie îndeplinită în timp util, s-a convenit ca lucrările de refacere propriu-zise să înceapă din primăvara anului 2014. Aceasta rezultă clar din graficul de execuție pe care l-am depus odată cu asumarea angajamentului de refacere a lucrării din 14.10.2013.
Adrese fără ecou la Primărie
În baza angajamentului asumat, chiar în lipsa actului adițional la contractul de execuție, am făcut demersurile necesare pentru a putea demara lucrările imediat ce va fi posibil. S-au făcut verificări în vederea identificării cauzelor care au determinat anterior calitatea necorespunzătoare a pavajului mozaicat. Pe lângă unele cauze subiective a căror consecințe ni le-am asumat, au fost identificate și condiții obiective care puteau afecta calitatea lucrării și după refacerea ei. Pentru determinarea unei soluții tehnice optime am apelat inclusiv la consultanță din partea unor firme specializate în lucrări de mozaic din Italia, Slovacia și Ungaria.
Prelungirea contractului de finanțare s-a concretizat abia în luna ianuarie 2014. Actul adițional la contractul de lucrări nu a fost însă semnat. În luna februarie 2014 am comunicat Primăriei oferta tehnică propusă de consultantul nostru POLIR BETON Kft., firmă specializată în lucrări de mozaic din Ungaria. Graficul de execuție propus odată cu această ofertă prevedea turnarea unei porțiuni de probă în luna martie și începerea efectivă a lucrărilor la începutul lunii aprilie urmând să fie finalizate într-un termen de 3 luni. Cu toate insistențele noastre, nici acest grafic nu a putut fi respectat. Pentru turnarea porțiunii de probă Primăria și-a dat acordul abia în luna mai. După realizarea acesteia s-a solicitat modificarea proiectului, prin înlăturarea plăcilor ceramice de pe lateralele pasajului și a modelului central din sticlă, urmând ca golurile respective să fie umplute și mozaicul să fie turnat continuu.
Urmare a acestor solicitări, la 07.07.2014, prin adresa nr. 424 din 07.07.2014, am transmis Primăriei documentația aferentă proiectului revizuit, cu rugămintea de a ne comunica acordul în cel mai scurt timp pentru a putea începe lucrările cel târziu din 14 iulie, urmând să fie finalizate pana la expirarea termenului contractual. Nu am primit nici un răspuns.
Prin adresa nr. 494/04.08.2014 am solicitat încă o dată Primăriei să ne comunice decizia sa în ce privește demararea lucrărilor de refacere a pavajului mozaicat conform propunerii de proiect revizuit. Nici la această adresă nu am primit vreun răspuns.
Am revenit încă o dată cu solicitarea de a ni se comunica poziția Primăriei prin adresa nr. 556/28.08.2014. Ca într-un dialog între surzi, în aceeași zi, prin adresa nr. 166023/28.08.2014, Primăria, făcând complet abstracție de cele expuse mai sus cere garantii solide ca lucrarea va fi finalizata in timp util adica pana la expirarea contractului de finantare respectiv 15.09.2014, în condițiile în care se știa foarte bine că lucrările încă nu fuseseră demarate, iar timpul necesar pentru execuție era de 3 luni, după cum am subliniat în repetate rânduri.
Care “interes public”?
Discuțiile au continuat și în toamna anului 2014, MARCONST manifestându-și constant disponibilitatea pentru refacerea lucrării, iar Primăria Oradea eschivându-se la fel de constant de la a-și da acordul în acest sens, cu intenția manifestată mai mult sau mai puțin voalat de a reface lucrarea cu o anumită tehnologie și o anumită firmă. Într-un final Primăria a reziliat într-adevăr contractul de lucrări încheiat cu firma noastră, acuzându-ne, culmea, că nu ne-am executat obligația de refacere a lucrărilor de mozaic, fără a se prevala de vreo dispoziție din contract fără a invoca altceva decât ”interesul public”.
Că veni vorba de interesul public, poate nu este lipsit de interes să arătăm că refacerea efectivă a mozaicului cu tehnologia propusă de noi ar fi costat circa 800 000 Lei, adică de mai bine de două ori bugetul alocat, diferența urmând să o suportăm în întregime, fără nici un cost suplimentar pentru oraș. Cât urmează să coste refacerea pavajului mozaicat cu noua tehnologie și noua firmă agreată de Primărie, am aflat din presă după cum am arătat mai sus. De 5 ori mai mult decât a fost alocat inițial adică aproximativ 2.100.000 lei ! Acesta să fie oare ”interesul public” ?!
S.C. MARCONST S.R.L.
CONSILIU ADMINISTRATIE
Citiți principiile noastre de moderare aici!