Un nou episod din #MaratonulRutier Oradea – Iași, realizat de Asociația Pro Infrastructură, dezbate problemele lotului Chiribiș – Suplacu de Barcău de pe Autostrada Transilvania (A3), „fratele blestemat” al tronsonului Biharia – Chiribiș, de pe teritoriul județului Bihor.
[eadvert]
Rezultatul licitației organizate pentru această secțiune a fost contestat de firma Trameco (Grupul Selina), aceeași companie care a blocat ani de zile lucrările pe tronsonul Biharia – Chiribiș. Problema este că între tim Trameco a primit certificat negativ din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), ceea ce ar putea duce la un blocaj și aici, iar în final, la o nouă licitație. „Câștigătorul inițial declarat de CNAIR, Erbașu, a fost contestat, iar contestatarul – Trameco (…) a câștigat definitiv, prin hotărârea Curții de Apel București din data de 15.02.2022, descalificarea ofertei Erbașu. De atunci, CNAIR trage de timp (aparent) inexplicabil, iar acum situația s-a complicat, deoarece Trameco a primit certificat negativ pentru rezilierea contractului (pe bună dreptate) de pe tronsonul Biharia-Chiribiș. Dacă și oferta lor va fi descalificată, atunci licitația se va anula. Din nou. Dar deciziile acestea vor fi, aproape sigur, atacate de Trameco, rămasă singură în cursă”, susțin cei de la Asociația Pro Infrastructură. „Dacă nu se ia în considerare certificatul negativ, contractul va merge la Trameco-Drum Asfalt. Solicităm oficialilor din Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere să ia de urgență o decizie. Cea mai proastă opțiune este amânarea (la nesfârșit?) și fuga de responsabilitate, atât de iubită de funcționarul român”, subliniază sursa citată.
Tronson început de Bechtel
Segmentul de 26,35 kilometri de pe teritoriul județului Bihor are un viaduct de 1,8 kilometri, executat de Bechtel pe lacul de acumulare de la Suplacu de Barcău, însă rămas la 60-70% stadiu fizic, atunci când s-a reziliat contractul, în 2013. În mai 2014, CNAIR a lansat licitația pentru finalizarea lucrărilor abandonate de firma americană. Contractul nou a fost semnat în 2015 cu asocierea spaniolă Corsan-Corviam. A fost reziliat însă în 2016, „din cauza mobilizării insuficiente a constructorului”. O nouă licitație a fost demarată în august 2018, dar după doi ani și jumătate, în ianuarie 2020 CNAIR, „o anulează, deoarece antreprenorul desemnat câștigător are probleme financiare în țara de origine”. La noua licitație pornită în 2020 au fost depuse patru oferte, doi concurenți mergând mai departe: asocierea Construcții Erbașu – Vahostav SK A.A. și asocierea Drum Asfalt SRL & Trameco (Grupul Selina) – OPR Asfalt SRL – Obras Publicas Y Ragadios SA – Citadina 98 SA – Lemacons SRL.
Jurnal bihorean a solicitat CNAIR să ne comunice dacă firma Trameco mai este luată în considerare pentru tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, având în vedere certificatul negativ, însă până la această oră, compania nu a trimis niciun răspuns. Însă, potrivit unui comunicat transmis sâmbătă, oferta pentru proiectarea și execuția Subsecțiunii 3C1, Suplacu de Barcău – Chiribiș, se află „în reevaluare acum, după decizia Curții de Apel București”. JB – G.A.
Text în text Șeful CNAIR, în vizită în Bihor
Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, a venit într-o vizită în județul Bihor, la sfârșitul săptămânii trecute, însă fără să anunțe presa. El s-a întâlnit doar cu oficialii județului, iar după întâlniri și vizite pe șantiere, CNAIR a trimis un comunicat de presă intitulat „Protocoalele încheiate de CNAIR cu autoritățile locale dau rezultate!”.
Traseul tronsonului
Lotul 1 (subsecțiunea 3C1): Suplacu de Barcău – Chiribiș are o lungime de 26,35 km. Traseul acestui lot începe în zona localității Marca (intersecția cu DC95) la kilometrul 4+200. Traseul autostrăzii traversează lacul de acumulare Suplacu de Barcău la km 6+700 , după care intră în zona câmpului petrolifer, unde, la km 9+000, intersectează DJ 191B (Suplacu de Barcău – Foglaș). În continuare, traseul autostrăzii se îndreaptă spre vest, în lungul DN 19B (Suplacu de Barcău – Marghita), la sud de localitățile Dolea și Margine. La km 22+500, la sud de Abrum, traseul autostrăzii traversează calea ferată Tăuteu – Marghita, iar la km 24+300, la sud de Chiribiș, traseul intersectează DJ 191A (Chiribiș – Tăuteu), unde a fost prevăzut un nod rutier pentru legătura cu municipiul Marghita. Traseul va continua într-o zonă de câmpie, înscriindu-se în zona Chiraleu și Sînlazăr, intersectând DN 19E, la km 30+480.6.
Trimite articolul
XNu inteleg cum de s-a ajuns aici daca din 4 firme au fost alese 2 pentru a continua licitatia. Una din cele 2 era Erbasu. Ce nu a avut acuma la reevaluare si avea atunci cand a fost selectata. Cei din comisie mai sunt in CNAIR? Ar trebui sa li se impute lor cheltuielile cu o noua licitatie.
Este inadmisibil că instanțele judecătorești profane și rău intenționate să stabilească castigătorul licitațiilor pentru lucrări de infrastructură, ce competenta are o instanță să stabilească castigătorul prin influența, bani și trafic de influență, ar trebui modificată legea astfel ca câștigătorul să fie stabilit de comisia tehnica de profesioniști în domeniu nicidecum de instanțele de judecată.