Viceprimarul Mircea Mălan, cel care are în coondonare Termoficare SA a organizat, joi, o conferinţă de presă în teren, pentru a prezenta stadiul lucrărilor şi estimările referitoare la datele când ar putea începe furnizarea apei calde şi a căldurii. Lucrările de înlocuire a magistralelor se fac în contul celei de-a doua etape a proiectului început anii trecuţi, finanţat prin Proiecte Operaţionale Infrastructură Mare (POIM), cu contribuţia Primăriei stabilită la 2% din cei 118,8 mil lei.
Această a doua etapă se referă la înlocuirea a peste 20,28 de km de reţea de magistrală, dintre care 5 au fost terminaţi anul trecut. „Termenul de execuţie este de 10 luni, 4 luni şi o săptămână s-au epuizat anul trecut, iar acum au rămas cinci luni şi 3 săptămâni cu începere din iunie 2017, termen de finalizare 27 noiembrie. Am găsit înţelegere la asocierea constructoare pentru a accentua ritmul lucrărilor, astefel încât în 20 octombrie sistemul să fie apt a fi repus în întregime în funcţiune dacă va fi cazul. Începând cu 12 octombrie, în anumite zone ale oraşului, sistemul va putea asigura dacă va fi cazul şi energie termică, iar cel târziu în 20, fiecare orădean va avea încălzire în calorifer dacă va fi cazul”, spune viceprimarul Mircea Mălan.
El a avansat şi datele până la care ar urma să se reia furnizarea de apă caldă în oraş: „azi, în avans faţa de termenul stabilit, o parte din oraş beneficiază de apă caldă”. E vorba de Ioşia Nord, de la ora 14:00 şi sudul cartierului şi Rogerius, între străzile Sovata, Densusianu, Ştefan cel Mare şi Louis Pasteur, unde s-a repornit robinetul de apă caldă. În data de 8 ar urma să se reia furnizarea serviciului în zona centrală, în 9 octombrie, cel tâziu în10, Nufărul şi Sânmartin ar urma să aibă apă caldă la robinet.
Dificil
Mălan spune că proiectul a presupus lucrări în 27 de locaţii din oraş, în 17 dintre ele şantierele continuă, în celelalte s-au încheiat. Executanţi sunt Elsaco, Energomuntaj, Izoplus şi ISPE.
În teren, vicele a insistat că sunt zone unde lucrarea pune probleme tehnice speciale. Pe strada Parcului, de exemplu, „îngustimea străzii face imposibil să se piconeze pentru că se compromite structura de rezistenţă a călădirilor din jur. Acesta este motivul pentru care la mijocul străzii, în acest punct fix, se dezasamblează. Se scot apoi conductele pe la capetele străzii şi se introduc prin cămin conductele noi, cu ajutorul unor role speciale. Se reîntregesc prin sudură. Dacă s-ar fi putut sparge, lucrările ar fi mers într-un ritm mai alert”, spune Mălan. Mai sus, pe Delavrancea, faptul că reţelele de termoficare împart acelaşi canal cu cele ale Companiei de Apă crează obligaţia unui efort de sincronizare suplimentar.
Cel mai
Celor nemulţumiţi de deranjul din oraş sau de întreruperea alimentării cu apă caldă zile în şir, viceprimarul le propune o consolare de orgoliu: „Acesta este cel mai îndrăzneţ şi amplu proiect de reabilitare a reţelelor din România ultimilor 27 de ani. În niciun oraş din România nu s-a pus în execuţie un proiect de înlocuire a peste 20 de km de conductă magistrală într-un termen atât de strâns. Oradea este oraşul care a atras cele mai importante fonduri europene care sunt consumate în investiţii pentru reabilitarea reţelelor de termoficare. Oradea beneficiază azi de cea mai mare, cea mai eficientă şi cea mai nepoluantă centrală electrică de termoficare din România”.
În plus, insistă că oraşul este singurul care a cheltuit banii alocaţi prin POIM: „În cadrul etapei a II a au fost selectate 7 oraşe din România pentru a primi finanţare prin POIM: Timişoara, Iaşi, Oradea, Râmnicu Vâlcea, Bacău, Botoşani şi Focşani. Cu ecepţia Oradiei, niciunul nu a executat un metru de reabilitare de conducte. Iaşi, care este cel mai apropiat de noi, a încheiat contractul de finanţare şi zilele astea dispune începerea lucrărilor. Sunt realităţi despre care orădenii trebuie să cunoască, pentru că aceste lucrări generează multiple neplăceri – complicaţii în trafic, zgomot, poluare şi toate celelalte. Ne cerem scuze pentru acest deranj. Lucrări de asemenea anvergură nu se pot face fără deranj”.
Vine iarna
Mălan mai spune că „azi suntem aproape de 12 km testaţi, până în 20 reţelele vor trebui înlocuite în înlocuite. După această dată se vor mai face lucrări la căminele tehnice şi la reparaţii. După această dată, nu vor mai fi opriri importante pe magistrale cauzate de aceste lucrări”. Avansează şi un termen până la care ar urma să se termine şantierele pe magistralele de termoficare – anul 2020. „Lucrăm la etapa a III-a a proiectului de reabilitare, încercăm să începem lucrările din vara anului viitor”, spune el.
Citiți principiile noastre de moderare aici!