În sondajul organizat săptămâna trecută le-am cerut cititorilor noștri să ne spună care sunt probleme cele mai întâlnite de când folosesc e-Factura. Am ales cinci întrebări, iar în urma voturilor, acestea se clasează astfel:
- peste 33% dintre cei care au votat spun că site-ul se blochează frecvent
- 27,43% spun că au întâmpinat alte erori față de cele menționate de noi
- 14,86% spun că aceeași factură este încărcată de mai multe ori
- 13,71% au întâlnit erori la generarea codului OAuth
- 10,86% nu găsesc CUI-ul unei firme noi
Cine e de vină?
Contribuabilii sunt revoltați pentru că deși spun că au dovezi foto cu erorile pe care le dă sistemul, atât ministrul de Finanțe, Marcel Boloș, cât și reprezentanții ANAF, aruncă vine pe ei că nu știu să folosească sistemul.
„Am ajuns să fac poză la fiecare pas pentru că atunci când am întâmpinat probleme și am sunat la ANAF să le spun, mi-au spus că eu sunt de vină pentru că nu am respectat pașii, cu toate că i-am respectat 100%. Când le-am spus că am poze ca site-ul e blocat, mi-au spus că e normal și că se mai întâmplă pentru că e suprasolicitat. Atunci vă întreb: suntem toți proști și sistemul lor e perfect? E o bătaie de joc“, ne-a declarat un patron bihorean.
„Până anul trecut furnizorul a facturat beneficiarului și punct. Acum furnizorul este obligat să-și cumpere semnătură elctronică cu care se plimbă vreo 2 săptămâni în caz fericit și în final cu un teanc de hârtii merge la ANAF să-l înregistreze (da, hârtii că trebuie ceva împins pe birouri), furnizorul mai cumpără sau plătește chirie lunară pentru un program de facturare care e capabil să trimită factura și la ANAF, creează factura, după care o scoate la imprimantă, trimite la client, la contabil, le arhivează și le ține la dulap că dacă vin Finanțele la control, să aibă hârtii de lins. Adică Guvernul a reușit să mai intercaleze în lanț 2 profitori care nu fac nimic, dar te taxează! Despre ce vorbim?“, ne-a scris un cititor.
Printre mesajele primite, se numără și câteva de la persoane care spun că nu au întâmpinat probleme în folosirea sistemului și că digitalizarea este un lucru obligatoriu în 2024.
[eadvert]
De aceeași părere sunt și contabilii. Cred și susțin digitalizarea, însă sunt de părere că totul a fost făcut peste noapte, fără ca ei să aibă timp să se adapteze.
„Ceea ce se întâmplă în ultimul an, e o bătaie de joc la adresa contabililor. Este foarte bună ideea de factură digitală, dar sistemul trebuie pus la punct pentru că sunt multe erori pe care le întâmpinăm. Consider că era bine să avem măcar jumătate de an termen pentru adaptare și pentru corectarea sistemului, acolo unde e nevoie. Dar, mai marii țării, au preferat să dea vina pe noi și să ne amenințe cu amenzi, nu să facă lucrurile să funcționeze“, a declarat pentru Jurnal bihorean și Bihon.ro un expert contabil.
Pe lângă problemele mai sus amintite, contribuabilii amintesc și de o altă situație tot mai des întâlnită în ultima perioadă: facturile se încurcă între ele.
„Când am verificat programul, m-am trezit cu facturi de la firme cu care eu nu colaborez. Când am sunat să îi întreb ce se întâmplă, mi s-a spus că factura era pentru o altă companie și că nu înțeleg de ce a ajuns la mine. Cei de la ANAF mi-au transmis că situația se va rezolva. Nu am primit alte detalii: cum sau când se va rezolva situația“, spune administratorul unui magazin de cartier din Oradea.
Amendă pentru cine nu folosește e-Factura
Sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2024 pentru toate livrările de bunuri și prestările de servicii care au loc în România.
Nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura constituie contravenție și se sancționează:
- cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari,
- cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii,
- cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.
Prin excepție, în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.
Trimite articolul
XAm și eu o întrebare pentru iubiții noștri conducător :
Ce fel de digitalizare e asta când la o hârtie adaugi altă hârtie?