Bolojan ar lăsa Universitatea Oradea fără candidaţi orădeni. Împreună cu inspectorul şef Daniel Negrean, primarul a anunţat, marti, strategia Oradiei pe învăţământul preuniversitar până în 2020, care presupune reducerea simţitoare a posibililor aspiranţi la studenţie. „În fiecare an vom reduce cu cinci clase învăţământul liceal teoretic şi vom majora proporţional clasele de profesională sau de învăţământ tehnic, astfel încât să ajungem de la 18 la 30 de clase”, a spus Ilie Bolojan. În prezent, Oradea are 13 clase de profesional-tehnic.
Raport invers
Cei doi şefi de instituţii insistă pe necesitatea răsturnării raportului actual dintre învăţământul teoretic şi cel profesional şi tehnic. Dacă acum 60% din clasele de liceu sunt de profil teoretic şi 40% pe tehnic, ar trebui inversate.
„Ponderea optimă recomandată de Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) până în 2020 este teoretic-vocaţional – 40% şi tehnologic-profesional 60%”, a spus Negrean.
„Dacă în 2013-2014 avem un număr de 65 clase de teoretic şi vocațional, până în 2019-2020 se va ajunge gradual la un număr de 40 clase. Dacă în 2013-2014 avem un număr de 39 de clase pe filiera tehnologică, până în anul 2019-2020 se va ajunge gradual la un număr de 61 clase”, a mai spus inspectorul şcolar şef.
Nepregătiţi
„Pregătim prea mulţi studenţi şi prea puţini care să ştie o meserie”, este opinia repetată frecvent de Bolojan, care insistă pe adaptarea învăţământului la realitatea pieţei de muncă. Desigur, situaţia ideală pentru Oradea ar fi fost popularea parcurilor industriale cu companii care cer pregătire superioară şi plătesc specialiştii ca atare.
„Planurile de şcolarizare ţin seama mai mult de rezerva de cadre didactice a şcolilor decât de cererea pieţei. În plus, profesorii de tehnologie, cei care predau la clase, nu sunt la curent cu realitatea practică. Discutând cu companiile din Oradea, am ajuns la concluzia că tehnologiile cu care lucrează acestea nici nu se predau acum în şcoli şi licee”, crede primarul.
Aşa se face că şi profesorii de specialitate vor trebui să facă scurte stagii de familiarizare în parcul industrial, pentru a se pune la curent cu noutăţile. Câte un reprezentant din parte companiilor mari, cu peste 300 de angajaţi, vor fi invitaţi să facă parte din consiliile de administraţie ale unităţilor şcolare cu profile tehnice.
În strategie municipală pentru reformarea învăţământului figurează şi „schimbarea mentalităţii părinţilor: trebuie încurajată formarea tinerilor pe meserii”.
Poate că noua strategie se asortează mult cu cererea pieţei, dar cu siguranţă nu vine în întâmpinarea ambiţiilor elevilor şi a familiilor lor care, evident, preferă învăţământul teoretic. În aceste condiţii, mesajul edililor către potenţialii nemulţumiţi este destul de sec: „să se adapteze!”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!