Criza economică este reflectată în România şi prin scăderea numărului maşinilor noi înmatriculate în ţară. Potrivit raportului Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în primele zece luni din anul 2009 au fost înmatriculate 96.176 de automobile, cu 62% mai puţine dcât în aceeaşi perioadă din 2008 când au fost înmatriculate 252.924 de maşini. Dacă luăm în calcul doar luna octombrie 2009, scăderea este şi mai pronunţată faţă de octombrie 2008, de la 24.474 la 7.572 de maşini, reprezentând 69,1%.
La alţii
Dacă România stă foarte prost la acest capitol, alte state europene stau mult mai bine. În Germania, de exemplu, numărul înmatriculărilor de maşini noi a crescut cu 25,9% în primele zece luni din 2009, comparativ cu perioada similară din anul trecut. Austria are şi ea o crestere de 6,3%, iar Franţa de 4,2%. Surprinde creşterea Slovaciei cu 13,5% şi chiar a Cehiei cu 8,1%.
Dacă avem în vedere doar luna octombrie 2009, comparativ cu octombrie 2008, plusurile sunt şi mai evidente, semn că multe ţări europene au depăşit sau sunt pe cale să depăşească criza economică. Cea mai mare creştere a înregistrat-o Marea Britanie, care a înmatriculat în octombrie 2009 cu 31,6% mai multe maşini noi decât în octombrie 2008. Urmează Spania cu 26,4%, Germania – 24,1% şi Franţa cu 20,3%.
Pe plus mai sunt Italia – 15,7%, Portugalia – 3,5%, Austria – 2,7%, Norvegia 21,4% şi Cehia 8,8%.
La nivelul Uniunii Europene, în primele zece luni din 2009 au fost înmatriculate puţin peste 11,9 milioane de maşni noi, cu 4,8% mai puţine decât în aceeaşi perioadă din 2008 (12,5 milioane maşini). În luna octombrie 2009, faţă de octombrie 2008 , raportul ACEA arată o creştere de 11,6%.
În ceea ce priveşte mărcile de maşini înmatriculate în primele zece luni din acest an, comparativ cu primele zece luni din 2008, pe primul loc se situează Dacia cu o creştere de 24,5%, urmată de Hyundai cu 24,2% şi Alfa Romeo cu 9,5%.
Această creştere se datorează în mare parte programelor de stimulare a înnoirii parcurilor naţionale auto din mai multe ţări europene. Dacia s-a plasat pe un loc fruntaş şi în Programul „Rabla” desfăşurat în Germania.
Dan Birta
Citiți principiile noastre de moderare aici!