La nivelul județului Bihor, mai multe școli au implementat catalogul digital. Potrivit inspectorului școlar general Horea Abrudan, pentru anul școlar 2023 – 2024, 17 unități de învățământ cu personalitate juridică din județul Bihor au solicitat înscrieri în rețeaua de unități pilot care utilizează exclusiv catalogul electronic.
[eadvert]
Avantajele pe care aceste școli le au sunt vizavi de faptul că nu trebuie să mai utilizeze catalogul în formă fizică. De asemenea, utilizând aplicațiile specifice profesorii și învățătorii pot comunica mult mai ușor cu părinții, iar cadrele didactice, într-un mod facil, își notează rezultatele copiilor și absențele. În plus, situațiile statistice pot fi foarte ușor obținute din aceste aplicații.
„La nivelul unităților de învățământ, implementarea catalogului digital implică și anumite costuri. Astfel, școlile aleg dacă își permit să susțină financiar un astfel de demers și să contracteze firmele ce le pot oferi softul potrivit”, a spus șeful IȘJ Bihor.
Întrebat dacă, în perioada următoare, cataloagele fizice vor dispărea complet, șeful IȘJ Bihor crede că nu, întrucât nu toate școlile își permit susținerea financiară a acestor aplicații.
„Ele nu pot să dispară decât dacă există o disponibilitate financiară pentru a implica toate unitățile de învățământ în utilizarea catalogului electronic, iar această implicare trebuie să vină din partea Ministerului Educației, care să dezvolte la nivel național o astfel de aplicație. Personal, m-am interesat de ce poate face o aplicație de catalog electronic performantă. Am fost surprins să văd că sunt atât de bine dezvoltate și pot oferi module de secretariat, module de comunicare cu părinții, module de notare și situații statistice extrem de sofisticate pe care le pot furniza. Repet, resursa financiară nu poate să lipsească. Iar noi nu suntem în situația de a putea sprijini financiar un astfel de demers. Cu toate acestea, mă bucur că numărul unităților de învățământ care au ales să implementeze acest proiect la nivelul județului Bihor a crescut și iată că astăzi suntem la un număr de 17 care reprezintă undeva la 10% din numărul total de unități de învățământ de stat”, a spus inspectorul școlar general Horea Abrudan.
Cum funcționează?
Școala Gimnazială nr. 11 vine din acest an cu catalogul școlar. În implementarea proiectului, unitatea de învățământ a fost sprijinită cu o sponsorizare de Lancetti.
Catalogul electronic va funcționa pe o platformă prin care profesorul va introduce notele și absențele pentru fiecare disciplină.
Dirigintele este singurul care va avea acces la toate disciplinele, pentru a motiva absențele și pentru urmări rezultatele școlare ale elevilor.
„Colegii mei vor putea trimite notificări către părinți, în sensul în care pot aprecia copilul la învățătură sau le pot semnala părinților probleme legate de copiii dânșilor. Avem condica de prezență electronică. La finalul anului, se vor lista toate cataloagele în format fizic pentru a putea fi arhivate”, a explicat prof. Adrian Ciuciu, directorul Școlii nr. 11 din Oradea.
Școala Gimnazială „Dacia” implementează, încă din pandemie această platformă și continuă până în prezent, spune directorul Alin Novac-Iuhas.
„Este de un real folos acest catalog, pentru că întărește relația cu familia. Practic, fiecare părinte vede, în timp real, notele, absențele și situația școlară. Mai mult, fiecare profesor sau învățător poate transmite, prin intermediul platformei, mesaje părinților și elevilor referitoare la situația școlară sau comportament, iar dacă sunt situații de corectat pot fi făcute în cel mai scurt timp și să se ia măsuri. Cunoscând și situația școlară, crește și performanța elevului. Apoi, sunt tot felul de rapoarte și poți să vezi pe fiecare elev curba – crește, descrește”, a spus Alin Novac Iuhas.
Pro și contra
Feedback-ul este unul pozitiv din partea părinților, având în vedere toate informațiile pe care le primesc în mod automat.
„Primesc notificare pe telefon de fiecare dată când fiica mea primește o notă. Ba chiar, dirigintele scrie pe platformă anumite observații și informații referitoare la comportamentul sau nevoile constatate. Mie îmi place mult ideea de catalog digital”, a spus Raluca L., o mămică de la Școala Gimnazială „Dacia” din Oradea.
„Este util un astfel de catalog. Fiecare părinte poate vedea la zi situația școlară a copilului său. La noi se folosește Adservio și mie îmi place foarte mult”, a spus Mihaela B., o mămică a unui elev de la Dacia.
Unii elevi nu au arătat vreo reticență vizavi de catalogul electronic, pe alții însă îi încurcă.
„Ni s-a generat un user și o parolă și fiecare putem vedea situația școlară a copiilor. În plus, la ședințele cu părinții, doamna nu mai trebuie să comunice fiecăruia ce note are copilul, cum era pe vremea noastră. E mai ok așa”, a apreciat o mămică de la Școala Dacia.
„Nu am nicio problemă cu catalogul electronic. Aș prefera ca doamna să îmi pună notele în carnet însă”, a spus un copil din Dacia.
„Pe mine mă cam încurcă acest catalog. Nu mereu le spuneam părinților notele mici. Acum le află de îndată ce le primesc”, a spus un elev de-a VII-a din Dacia.
Lista unităților de învățământ care au solicitat înscrierea în rețeaua de unități-pilot care utilizează exclusiv catalogul electronic.
- Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” Oradea
- Școala Gimnazială Nr.11 Oradea
- Școala Gimnazială „Szacsvay Imre” Oradea
- Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” Oradea
- Școala Gimnazială „Dacia” Oradea
- Școala Gimnazială Nr.1 Ciumeghiu
- Școala Gimnazială Nr.1 Finiș
- Liceul Teoretic „Jozef Kozacek” Budoi
- Școala Gimnazială Nr.1 Cefa
- Liceul Teoretic „Constantin Șerban” Aleșd
- Școala Gimnazială „Zelk Zoltan” Valea lui Mihai
- Colegiul Național „Samuil Vulcan” Beiuș
- Liceul Tehnologic „Horea” Marghita
- Școala Primară Nr.1 Paleu
- Școala Gimnazială Nr.1 Derna
- Școala Gimnazială Nr.1 Cheresig
- Liceul Teoretic „Friedrich Schiller” Oradea
Citiți principiile noastre de moderare aici!