Un grup de elevi de la – din Oradea sub conducerea prof. Alina Șaitoș și Daniela Copil, în colaborare cu Mariana Lup au ințiat Proiectul Freinet „Mai este Caragiale actual?”, care a avut drept scop stimularea capacităţii creatoare a elevilor și promovarea comunicării prin intermediul dramaturgiei.
Elevii Freinet s-au pus pe actorie
În cadrul proiectului, elevii din clasele Freinet au desfășurat o activitate la care a fost invitată Carmen Vasile, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Arte din Oradea, pentru a le împartăși din vasta sa experiență. Una dintre tehnicile Freinet este exprimarea dramatică, de aceea, pentru început, elevii au interpretat secvențe din operele „Vizită” și „D-l Goe” de I.L.Caragiale, dar și o creație originală, realizată de eleva clasei a V-a Freinet, Carina Mocan, inspirată de conținutul acestor opere în care este criticată lipsa de educație, un fenomen des întâlnit și în prezent.
A urmat momentul în care, Carmen Vasile, într-un mod ludic, a creat imaginea vocalelor și trăirilor sufletești exprimate prin intonația diferită a acestora, a implicat elevii în exerciții de rol prin care aceștia au putut înțelege spontan impactul adevărului scenic prin autenticitatea acțiunilor și atitudinilor lor, prin întrebări simple i-a determinat să conștientizeze importanța comunicării nonverbale, a interpretat povești din care elevii au putut înțelege diferitele modalități de a crea imagini și de a învăța prin puterea imaginației. În finalul activității am fost încântați să constatăm că elevii au reușit să se implice total în activitatea teatrală, să descopere dezinvoltura cu care pot interpreta un rol în fața colegilor mai mari și a unui public străin, să înţeleagă semnificaţia globală a mesajului audiat, dar și să manifeste susținere față de elevii-actori.
Alternativa Freinet, un succes
În cadrul Școlii Gimnaziale Nr.11 din Oradea activează încă din 2011 elevi care studiază în alternativa de învățământ Freinet. Timpul scurs din momentul în care directoarea Școlii, Adelina Iacob a avut inițiativa de a implementa, pentru prima dată în țară, această alternativă la gimnaziu, a demonstrat că este perfect compatibilă cu cerințele sistemului actual al învățămâmtului românesc.
„Pedagogia Freinet este centrată pe elev şi are în vedere cele trei componente ale personalităţii sale: unicitate, diversitate, globalitate. De aceea, clasa trebuie să fie vie şi deschisă către lumea înconjurătoare, urmărindu-se astfel implicarea şi responsabilizarea fiecărui elev. De asemenea, se încurajează atitudinea creativă a elevului şi chiar transpunerea acesteia în practică, valorizând atât exprimarea orală, cât şi pe cea scrisă, artistică, matematică sau corporală. Elevul ajunge să fie CREATIV, deoarece ştie că acest comportament este dorit şi apreciat”, a precizat Alina Șaitoș.
Citiți principiile noastre de moderare aici!