Provocarea lansată Amaliei Judea a fost să readucă pe scenă costumul tradiţional evreiesc, astfel încât în el să se regăsească accente personale. „Am încercat să îmbrac actorii în aşa fel încât cromatica mea să se potrivească picturilor lui Chagal din scenă”, spune scenograful Amalia Judea.
Următoarea piesă de anvergură foarte mare, cu peste 350 costume au fost „Producătorii”, unde artista spune că a încercat să recreeze atmosfera de Brodway, cu strălucirea costumelor, dând şi o notă umoristică piesei prin costumaţie: dansatoarele coboară din care alegorice în scena cu simboluri germane, halba de bere, tradiţionalul vursli, zvastica; Un Hitler, gay atipic cu costum nazsit roz e un argument în plus că se pot aduce multe efecte scenice cu ajutorul costmelor. Realizarea costumelor de scenă ridică artistului o problematică mult diferită faţă de cea a elaborării unei colecţii vestimentare. În designul vestimentar este importantă menţinerea tendinţelor internaţionale, implicarea în viaţa socială de zi cu zi.
Costumul scenic este menit să ajute personajul să trăiască pe scenă, să îl ajute pe actor cât mai mult în interpretarea personajelor. Costumul scenic îl prezintă pe actor, încă de la apariţia pe scenă, ţine locul unui limbaj plastic non-verbal. „Artistul care realizează costume de scenă porneşte în acest demers de la o analiză a psihologiei personajelor luate separat şi de la o imagine în ansamblu a scenei, pentru ca în final totul să fie într-o armonie ca stil şi cromatică”, spune Amalia Judea.
Dincolo de faptul că un costum de scenă trebuie să aibă şi o anumită dinamică şi funcţionalitate, este importantă în realizarea lui epoca în care se joacă, dar şi să urmeze ideea regizorală. Realizarea unui astfel de costum este o muncă de echipă în care se leagă ideea regizorului, coregrafului şi a scenografului”.
Acum Amalia lucrează la Opera Silvia, în regia lui Korcmaros Gyorgy, cel care a regizat şi „Scripcarul pe acoperiş”, la Opera din Timişoara. Provocarea în realizarea costumelor a venit din faptul că schimbările de costumne au loc pe scenă, ideea spectacolului e magia, schimbările rapide. Trebuia să găsesc un sistem rapid de închidere. De exemplu, apar balerinele îmbrăcate în îngeraşi albi şi printr-o simplă piruetă îngeraşii se transformă în nişte femei extrem de sexy şi provocatoare. Cum balerinele sunt jumătate albe şi jumătate negre -se crează o iluzie optică a mişcărilor… Costumul de scenă este magie, personalitate, culoare. Este acel ceva care face personajul să strălucească…”, spune Amalia Judea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!