De 1 noiembrie, de „Ziua Morților” sau a „Luminației”, gândurile noastre se îndreaptă spre cei dragi care nu mai sunt printre noi. În acest spirit, joi, 2 noiembrie, Filarmonica de Stat Oradea va prezenta publicului un concert care încearcă să apropie sufletele celor vii de sufletele celor decedați, muzica fiind mijlocul cel mai bun prin care lumina să lege pământul de cer.
[eadvert]
Concertul, care va începe de la ora 19:00 în sala de concerte „Enescu-Bartók”, are în program Suita „Pelléas et Mélisande” de Jean Sibelius și „Requiem Parastas” de Marțian Negrea. Dirijorul concertului va fi maestrul Tiberiu Soare, iar alături de acesta vor urca pe scenă soliștii: Teodora Gheorghiu – soprană, Janetka Hoșco – alto, Cristian Mogoșan – tenor și Florin Estefan – bariton.
„Pelléas and Mélisande” este o piesă simbolistă, scrisă de dramaturgul belgian Maurice Maeterlinck, care are ca subiect iubirea condamnată și interzisă a celor două personaje din titlu. Premiera piesei a avut loc în anul 1893. Nu a fost considerată niciodată o piesă de succes, fiind însă citită și admirată pe o scară largă de către elita simbolistă, prin reprezentanți precum August Strindberg sau Rainer Maria Rilke. Mai mult de atât, a inspirat numeroși compozitori din secolul XX. Cea mai reușită lucrare din domeniul muzicii este opera cu titlul omonim din creația lui Claude Debussy.
Lucrarea „Pelléas et Mélisande (Pelléas och Mélisande)” din creația lui Jean Sibelius este o piesă incidentală, scrisă în anul 1905 și împărțită în 10 părți: câte o uvertură pentru fiecare din cele 5 părți și câte un fragment. Premiera lucrării lui Sibelius a avut loc la Teatrul Suedez din Helsinki, la 17 martie 1905, iar la pupitrul dirijoral s-a aflat compozitorul finlandez, Jean Sibelius. Mai târziu, compozitorul a rearanjat muzica, creând o suită formată din 9 părți, pe care a publicat-o cu numărul de opus 46, care a devenit ulterior una dintre cele mai cunoscute lucrări ale sale.
Marțian Negrea a fost unul dintre cei mai prolifici compozitori transilvăneni ai secolului XX. S-a născut la Vorumloc (denumirea actuală Valea Viilor, județul Sibiu) în 29 ianuarie 1893 și s-a stins din viață la București, la 13 iulie 1973. A fost compozitor, profesor și dirijor. A început studiile muzicale la Sibiu în 1910 și le-a definitivat apoi la Viena, între 1918-1921 cu profesorul de origine română Eusebie Mandicevschi și cu Franz Schmidt.
După finalizarea studiilor s-a întors în România, ocupând timp de două decenii postul de profesor la Conservatorul din Cluj, unde a predat forme, teoria instrumentelor și dirijat-orchestră și apoi fiind angajat pentru alte două decenii la Conservatorul din București. În calitate de compozitor, Marțian Negrea a abordat toate genurile.
„Lucrarea vocal-simfonică religioasă Recviem-Parastas a fost compusă de către Marțian Negrea în 1956. Este inedită prin faptul că ritul ortodox nu se bucură de aceeași bogăție de lucrări vocal-simfonice de dimensiuni restrânse (precum motetul de exemplu) sau extinse (precum recviemul sau missa), așa cum se întâlnește în ritul catolic, fiind așadar o lucrare importantă nu doar pentru creația românească, ci și pentru întreaga creație ortodoxă. Din păcate, chiar dacă a fost finalizată în anul 1956, premiera Recviemului a avut loc la aproape două decenii după moartea lui Marțian Negrea, în anul 1990. Aceasta a putut fi auzită prima dată la Timișoara, maestrul Remus Georgescu aflându-se la pupitrul Filarmonicii Banatul. Lucrarea este structurată în șapte mișcări medii sau mari, iar textele care pot fi auzite sunt preluate din slujba ortodoxă de parastas. Mai mult de atât, ordinea acestora este chiar cea întâlnită pe parcursul slujbei”, se arată în comunicatul Filarmonicii.
Biletele pentru concert s-au pus în vânzare pe platforma bilete.ro și la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!