A X-a ediţie a Festivalului Primăverii, devenit deja o tradiţie a Filarmonicii de Stat Oradea, va rămâne în analele instituţiei de cultură ca o ediţie jubiliară cu uşile închise pentru public. Anul trecut, chiar înainte de începerea ediţiei a X-a, România a intrat în lockdown, festivalul fiind anulat.
[eadvert]
Anul acesta, în timpul conferinţei de presă care anunţa debutul festivalului, s-a comunicat că în Oradea incidența a ajuns la 3,15 la mia de locuitori.
Festivalul este organizat, ca în fiecare an, de Filarmonica de Stat Oradea, prin colaborarea cu violonistul-profesor, dirijor Ciprian Marinescu, stabilit în Osaka (Japonia). „Datorită acestei conlucrări fructuoase și relațiilor strânse de prietenie a domnului Marinescu cu somități ale vieții muzicale românești, am reușit să invităm artiști de înalt prestigiu cum ar fi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare, Cristian Lupeș sau violoncelistul Răzvan Suma”, spune Tibor Kurucz, directorul artistic al Filarmonicii.
Primul concert va avea loc joi, 18 martie, cu public, avându-l la pupitrul dirijoral pe maestrul Horia Andreescu, dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu” din București.
„Este o onoare şi o bucurie imensă pentru orchestra noastră să lucrăm cu maestrul Horia Andreescu în această săptămână”, a subliniat Tibor Kurucz.
„Vom cânta cu plăcere”
În acest prim concert din festival se vor asculta lucrări de Johannes Brahms. Mai întâi Uvertura Tragică în re minor, op. 81 şi apoi Simfonia a IV-a în mi minor, op. 98. „Chiar dacă va fi concertul fără public, noi tot cu plăcere vom cânta, în mod sigur”, spune maestrul Horia Andreescu.
„Ca să vezi ce înseamnă intuiţia, instinctul! Când am hotărât să fac acest program, uite că începem cu Uvertura Tragică şi că… merge. Acum doi ani am făcut un program Beethoven. A fost o experienţă interesantă pentru că era un altfel de Beethoven faţă de ce se ştie că se cântă. Fiecare muzică, fiecare epocă are un fel de a articula, de a gândi muzica, de a structura melodia. Acum am riscat cu un program Brahms pe care îl ştiu, mai puţin Uvertura Tragică, dar nu este dificilă, însă e o muzică serioasă. Cât despre simfoniile lui Brahms, fiecare pe care o dirijez mi se pare că e cea mai frumoasă. Totuşi, mie îmi place Simfonia a IV-a. Lumea are nevoie să o asculte, mai ales în ziua de astăzi… Să te întărească, să te binedispună, să îţi creeze momente de uitare a problemelor care sunt în creştere”, spune dirijorul.
Maestrul Horia Andreescu a apreciat faptul că orchestra orădeană este disciplinată la repetiţii, lucru foarte important. A mai fost invitat la Filarmonică în festivalul orădean acum doi ani, dar prima oară la Oradea a fost acum douăzeci de ani, când începea să se lucreze la Sala Enescu-Bartók, concertul dirijându-l în Sala Mare a Teatrului. Speră ca pe viitor să revină la Oradea cu un concert de Beethoven, considerând că muzica lui formează mai bine orchestra, în compoziţiile sale fiind totul clar, logic şi disciplinat, dar totuşi foarte muzical şi foarte expresiv.
„Un compozitor mare ştie ce scrie, el scrie conştient. Dar deasupra lui e Dumnezeu care îi transmite lucruri de care el nu este conştient. Şi acesta este rostul nostru, al interpreţilor, să găsim într-o lucrare bună nunaţele care să facă diferenţa”.
„Trebuie să iubeşti muzica”
Muzica este o fereastră, un dialog, spune maestrul, sfătuindu-l pe directorul artistic să intre în relaţie cu Radio Bucureşti ca să fie difuzate şi concertele filarmonicii orădene.
„Filarmonica defineşte locul, şi trebuie sprijinită pentru că este o voce care se face auzită, plăcută şi acceptată. Nu există bariere! Nu trebuie să ai educaţie muzicală. Noi nu facem concerte pentru muzicologi. Noi le facem pentru iubitorii de muzică! Trebuie să iubeşti muzica, nu trebuie să o înţelegi, că dacă o iubeşti şi îţi place înseamnă că ai înţeles-o”, spune maestrul.
Dirijorul aminteşte că în cele mai vechi culturi ale lumii muzica era un obiect de studiu obligatoriu, în Europa deja de la vechii greci.
„De ce? Dacă un copil se joacă cântând la un instrument, trebuie să ştie ce notă pune, care e următoarea notă, în ce tempo, ce face cu cealaltă mână… Adică, în momentul în care se joacă, în creierul lui se produc o mulţime de fenomene paralele, care nu fac altceva decât să îi dezvolte capacitatea intelectuală. De aceea, e importantă educaţia muzicală la copii! Uitaţi-vă la nemţi, la italieni, educaţia muzicală de mic copil este o prioritate. Tipul acesta de muzică cultă este – şi îl citez pe Cioran – singura invenţie a Europei, pentru că arhitectură, poezie, filosofie, matematică, ştiinţe exacte, toate popoarele mari le-au avut. Dar o astfel de muzică este o invenţie a culturii europene şi este una importantă, care ne poate lega întru bine pe toţi”, spune maestrul Horia Andreescu.
În această ediţie a Festivalului Primăverii au fost prevăzute patru concerte, pe 18, 19, 23 și 25 martie. Dar după intrarea în scenariul roşu, recitalul din 19 martie susţinut de artişti ai Operei Naţionale Române din Timişoara, intitulat „Cânt şi cuvânt în romantism”, va avea loc sau va fi amânat în funcţie de ce va hotărî vineri Comitetul Județean pentru Situații de Urgență.
Concertul de marţi, 23 martie, va fi susţinut de Camerata Michael Haydn, avându-l ca dirijor invitat pe Cristian Lupeş, iar concertul de joi, 25 martie, îl va avea la pupitrul dirijoral pe maestrul Tiberiu Soare iar ca solist invitat pe violoncelistul Răzvan Suma. Pentru concertele care nu vor avea loc cu public în sală, contravaloarea biletelor cumpărate se va putea recupera de la caseria instituţiei, iar concertele vor fi înregistrate şi se vor difuza a doua zi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!