Se lucrează la cele două pasaje denivelate de pe Centură, ce vor supratraversa ieşirile din Oradea spre Arad (DN 79) şi Deva (DN 76). Firma Tehnodomus Arad lucrează pe şantierul de pe Calea Aradului-Calea Sântandreiului. Această firmă execută lucrarea pentru 19,4 milioane de lei şi are ca termen de finalizare a investiţiei 31 decembrie 2015. După această dată, Primăria Oradea nu va mai putea deconta niciun ban european la investiţiile pe care le are în derulare în municipiu. Din cauza lucrării la pasajul suprateran, Distrigaz Vest este nevoit să îşi mute conductele din zonă, afectate de viitorii piloni ai construcţiei rutiere.
Se lucrează şi dincolo, lână sensul giratoriu de la ieşirea din Oradea spre Sânmartin. Asocierea condusă de Bilfinger Construction lucrează la amenajarea viitoarelor bretele de urcare, respectiv ieşire pe şi de pe pasajul denivelat. Această asociere de firme execută lucrarea pentru 17,1 milioane de euro. Şi aici, termenul-limită de finalizare a lucrărilor a fost fixat tot pentru finalul anului 2015, din aceleaşi motive: în 2016, Bruxelles-ul nu va mai deconta României fonduri europene pentru proiecte accesate în exerciţiul financiar 2007 – 2013.
Soluţie cvasi-originală
De semnalat faptul că cele două pasaje denivelate de pe Centură nu vor elimina sensurile giratorii de la ieşirile spre Deva, respectiv Arad! Aşadar, vom avea două pasaje ce vor supratraversa sensuri giratorii, o configuraţie originală, ce nu seamănă cu supratraversările convenţionale, întâlnite peste tot în lume. Adică fără sensuri giratorii sub supratraversare, ci cu bucle şi pante la intrarea, respectiv ieşirea în şi din nodul rutier. Motivaţia viceprimarului Mircea Mălan este că astfel s-ar face economie de bani şi de spaţiu şi că o asemenea soluţie mai există şi la Cluj, chiar dacă un exemplu la îndemâna edililor locali există chiar în Oradea: aşa-numitul pod CFR, acolo unde Şoseaua de Centură supratraversează Bdul Dacia/Şoseaua Borşului, formând pante de coborârea de pe Centură, respectiv bucle ce urcă dinspre bulevard pe Centură.
În varianta aleasă de Primăria Oradea pasajele vor avea un singur rol: acela de a-i separa de ceilalţi participanţi la trafic pe cei ce-şi continuă drumul pe Centură pe direcţia Borş – Cluj, neintrând în oraş sau neeşind de pe Centură pe direcţiile Arad şi Deva. Adică va izola mai degrabă traficul greu.
În rest, toţi ceilalţi care vor să intre în Oradea de pe Centură sau să iasă de pe Centură în direcţiile Arad şi Deva, vor trebui să intre în sensurile giratorii. În această variantă aleasă deja, va fi important felul în care vor fi realizate benzile de ieşire de pe Centură pentru intrarea în sensurile giratorii de sub pasaje. Deoarece, dacă benzile ce duc de pe Centură spre giraţii nu sunt suficiente, există riscul unor noi gâtuiri, cu tot cu pasajele din proximitate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!