Primul concert pe care Filarmonica orădeană îl oferă online publicului său a fost înregistrat în 12 noiembrie şi va fi difuzat vineri, 20 noiembrie, pe pagina de Facebook a instituţiei, facebook.com/fila.oradea și pe canalul youtube.com/user/FilaOradea.
Este vorba despre un concert coral susţinut de Corul Filarmonicii, dirijor Lászlóffy Zsolt. După cum spune directorul artistic al Filarmonicii, Kurucz Tibor, situaţia corului este una destul de dificilă. „Pentru sănătatea proprie şi pentru a-i proteja şi pe cei din jur, fiecare corist poartă mască, atât în timpul repetiţiilor cât şi la înregistrarea concertului. Fiind foarte greu să cânţi cu mască, şi pentru a le uşura activitatea, Filarmonica a comandat măşti cu o formă specială. Ţinând cont de această situaţie pandemică, concerte vocal simfonice nu se prea pot realiza cu corul și orchestra în faţă. Concertele vocal simfonice programate vor fi realizate atunci când condiţiile o vor permite, sperăm să fie cât mai repede. De aceea, concertul corului este unul a cappella”, spune directorul artistic.
Concertul este o selecţie de lucrări corale a cappella, cu tematică religioasă, de la renaştere până în zilele noastre, neexcluzând însă lucrarea de inspiraţie poetică (Dante), scrisă pe voci egale (cor de femei), semnată de Verdi. Ultima lucrare a programului, intitulată Advent Antiphons, heptapartită, compusă pentru dublu cor, constituie o expresie potrivită a perioadei actuale, plină de aşteptări.
În program sunt cuprinse lucrările: C. Monteverdi: Cantate Domino, J. Arcadelt: Ave Maria, G. P. da Palestrina: Sicut cervus, T. L. de Victoria: Ave Maria, H. L. Haßler: Cantate Domino, G. Verdi: Quattro pezzi sacri – Laudi alla Vergine Maria din Ave Maria, S. Rahmaninov / Sz. Rahmanyinov: Bogoroditse Devo, I. Stravinski / I. Sztravinszkij: Ave Maria, B. Chilcott: Advent Antiphons: O Sapientia, O Adonai, O Radix Jesse, O clavis David, O Oriens, O Rex gentium, O Emmanuel. Concertul va dura 50 de minute.
[eadvert]
Prime audiţii
Concertul de joi, 19 noiembrie, va fi înregistrat şi difuzat luni, 30 noiembrie. Concertul este dedicat Zilei Naţionale a României şi aniversării a 100 de ani de la înfiinţarea Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. La pupitrul dirijoral se va afla dirijorul permanent al Filarmonicii de Stat Oradea, maestrul Romeo Rîmbu, iar invitat este clarinetistul Emil Vişenescu.
În program figurează trei piese româneşti în primă audiţie la Oradea, lucrări ale unor compozitori contemporani foarte apreciaţi. Lucrările sunt: Ceasuri de Doina Rotaru, Elegia minacciosa (con Gnossienne-Mandala) de Dan Dediu şi Concert pentru clarinet, coarde şi percuție „Ipostaze 2” de Adrian Iorgulescu.
Dirijorul concertului, maestrul Romeo Rîmbu, mărturiseşte că este o reală bucurie ca Filarmonica să îl aibă ca invitat pe clarinetistul Emil Vişenescu, solist reputat, muzician de valoare. „Concertul pentru clarinet, coarde şi percuţie l-am mai interpretat împreună la Festivalul de muzică contemporană de la Timişoara, ocazie cu care am hotărât că merită să fie prezentat şi la Oradea, fiind o lucrare foarte interesantă, care exploatează la maximum capacităţile expresive ale clarinetului, dar nu numai. Clarinetistul are şi câteva impostaze inedite, în sensul că va cânta nişte scurte fragmente. Ceasurile de Doina Rotaru este o piesă de un rafinament extraordinar. Tot ca noutate, instrumentiştii din orchestră cântă în acelaşi timp şi la instrumente de percuţie. Vom avea, ca element inedit, două fluiere. Este o lucrare interesantă, structurată pe 12 părţi, aşa cum sunt 12 hore, avem de-a face cu culori multiple şi cu imagini foarte sugestive, cum ar fi un magazin de ceasuri, în care fiecare ceas bate în ritmul său diferit. Scriitura e foarte bună. De asemenea, şi piesa lui Dediu foloseşte nişte imagini foarte sugestive în care sunt suprapuse tot felul de planuri sonore. Însuşi autorul ne-a oferit în scris o imagine a unui şoricel care încearcă să scape dar… vine ghilotina… şi se termină piesa. Sunt tot felul de stări inedite, care nu au fost explorate şi folosite în muzica anterioară”, spune dirijorul.
Lucrări de mare valoare
Romeo Rîmbu a mai subliniat faptul că, în general, la Oradea se cântă destul de puţină muzică contemporană, de aceea acest concert este o ocazie specială. Valoarea compozitorilor este incontestabilă, Adrian Iorgulescu fiind preşedintele Uniunii Compozitorilor, Dan Dediu a fost rectorul Academiei Naţionale de Muzică iar Doina Rotaru este o compozitoare cântată în toată lumea. „Va fi un concert în care prezentăm lucrări de mare valoare scrise recent de compozitori pe măsură, într-un limbaj inovator şi interesant”, spune Romeo Rîmbu.
Din 1993, Emil Vişenescu este membru al orchestrei Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti, artist activ al scenei naţionale şi internaţionale, susţinând o serie de concerte şi recitaluri, atât în calitate de solist, cât şi ca membru al unor ansambluri. Începând cu anul 2002, predă clarinetul la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, iar în anul 2011 a obținut titlul de Doctor în Muzică acordat de aceeași instituție.
Emil Vişenescu a venit pentru prima dată la Oradea în 1989, la cursurile internaţionale de dirijat susţinute de maestrul Ervin Acél. A fost prima sa apariţie ca instrumentist într-o orchestră profesionistă.
„Trăiesc o mare bucurie să mă întorc aici, şi am venit cu toată inima deschisă să facem muzică alături de minunaţii muzicieni ai orchestrei simfonice din Oradea şi sub bagheta maestrului Romeo Rîmbu. Muzica pe care urmează să o prezentăm este foarte valoroasă, şi fac o invitaţie tuturor iubitorilor de muzică din Oradea să asculte muzica pe care le-o propunem. Compozitorul Adrian Iorgulescu mi-a dedicat acest concert anul trecut. Lucrarea are trei părţi şi este un concert plin de trăiri dar şi de citate, trimiteri la muzica interbelică românească, respectiv Zaraza şi Valurile Dunării de Ivanovici. În plus, muzica e plină de viaţă, de vervă, de impetuozitate, partea a doua are chiar momente de transparenţă sonoră, de linişte, de vis trezit din când în când de un coşmar, ca în partea a treia să avem burlescul ca formă de expresie, câteodată sarcastic, câteodată râs amar, sau râs exuberant. E foarte atractivă muzica, foarte vie şi sugestivă. Cred că va fi gustată de către public. O invitaţie să ascultaţi acest concert în care, alături de muzicienii orchestrei, cu profesionalism şi cu dragoste ne vom impica total”, încheie Emil Vişenescu.
Trebuie menţionată colaborarea la acest concert a pianistei Andreea Olariu din Timişoara, care în lucrarea lui Adrian Iorgulescu va cânta la pian, după care va trece la celestă. În plus, a adus şi cinci bonguri care lipseau orchestrei orădene, pentru că partea de percuţie este foarte „stufoasă” în acest concert şi este nevoie de foarte multe instrumente.
Citiți principiile noastre de moderare aici!