Au fost prezenți și președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, vicepreședintele CJ Bihor, Mircea Mălan, prefectul Marcel Dragoș, primarul Oradiei, Florin Birta. Acestora, li s-a adăugat vicepreşedintele Camerei Deputaţilor, Lucian Bode, care îl însoțește pe liderul liberal în periplul electoral prin mai multe județe din vestul și centrul țării. Nicoale Ciucă a ajuns în Bihor după vizite în Arad și Timiș, iar de aici a plecat spre Cluj.
În deschiderea conferinței de presă organizate pentru a marca deschiderea circulație pe primul lot al inelului metropolitan, între Oșorhei și Cordău, prima intervenție a aparținut președintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan.
„De mâine (duminică, 17 noiembrie – n.red.), acest tronson va fi operațional și va fi deschis circulației. Cei care circulă în zona metropolitană vor evita centura Oradea și intrările în oraș. Ambuteiajele se vor reduce semnificativ. În luna mai, anul viitor, și cel de-al doilea tronson va fi integrat cu acesta și va fi deschis circulației. Un proiect important pentru zona metropolitană se finalizează astăzi”, declarat președintele Consiliului Județean Bihor.
Lotul 1 al inelului rutier metropolitan are o lungime de 9 kilometri și este cuprins între Băile Felix și Nojorid. Lucrările la viaductul de 331 de metri construit peste DN76, la ieșirea din Băile Felix, va fi finalizat la sfârșitul acestui an, din luna mai 2025 urmează să se circule pe toți cei 17 km ai inelului metropolitan, după afirmația președintelui CJ Bihor.
De vineri, 15 noiembrie, se circulă, în regim de șantier, pe 3 km din lotul 2 al inelului metropolitan, între centura Oșorhei și sensul giratoriu de la capătul satului Cheriu. Inelul metropolitan este practic cea de-a doua centură din jurul Oradiei, având o lungime de 17 kilometri. Aceasta va face legătura între cele trei drumuri naționale, Oradea-Cluj la Oșorhei, Oradea-Deva la Băile Felix și Oradea-Arad la Nojorid, precum și cele trei centuri, centura Oșorhei, centura Nojorid și centura Sânmartin.
Finanțarea proiectului a fost asigurată de Ministerul Dezvoltării, prin Programul Național „Anghel Saligny”, dar și din alocările Consiliului Județean Bihor și ale Primăriei Municipiului Oradea. Valoarea totală a lucrărilor este estimată la 58 de milioane de euro, din care 40 de milioane de euro sunt de la Ministerul Dezvoltării. Partea de cofinanțare, de 18 milioane euro, a fost asigurată de Consiliul Județean, 14 milioane, și Primăria Oradea, 4 milioane.
„Mulțumesc Guvernului României de la data demarării acestui program „Anghel Saligny”, domnului Nicolaie Ciucă pentru că PNL, fără nici-o tentă electorală o spun asta, a susținut acest program și datorită acestei linii de finanțare am putut să accesăm această finanțare”, a precizat Ilie Bolojan.
La rândul său, primarul Florin Birta a insistat că parteneriatul dintre Primăria Oradea și Consiliul Județean poate fi un model de dezvoltare și pentru alte zone din țară.
„Acest proiect (inelul metropolitan- n.red.) este rodul acelui parteneriat pe care 4 ani îl avem, un parteneriat onest, transparent între Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor. Inelul metropolitan va descongestiona centura Oradiei. Toate zonele dintre șoseaua de centură și inelul metropolitan se vor dezvolta, între timp, în parteneriat cu Consiliul Județean, lucrăm la drumurile radiale care să facă legătura între centură și inel. Pe lângă fluidizarea traficului, Inelul Metropolitan creează oportunități de dezvoltare economică pentru zonele adiacente. Continuăm să lucrăm la drumurile radiale care vor conecta acest inel cu centura orașului, un model de dezvoltare pe care îl vom aplica și în alte proiecte de infrastructură”, a declarat primarul Birta.
Managerul de proiect Dorinel Forțiu, de la Asfamix, liderul asocierii de firme care a executat lucrările, a declarat că proiectul a fost o adevărată provocare, fiind finalizat cu 8 luni înainte de termenul stabilit, în ciuda unor dificultăți. Din cele 16 luni alocate, 6 au fost dedicate proiectării și 10 execuției. În această perioadă, s-au forat aproape un kilometru de piloți, cu un diametru de 1,2 m. S-au folosit peste 630.000 kg de armătură, doar la viaductul în rampă care face legătura între sensul giratoriu și viaduct, iar pentru construcție s-au utilizat 50.000 m.c. de material. Lotul 1 al inelului rutier metropolitan are o lungime de 9 kilometri și este cuprins între Băile Felix și Nojorid. Lucrările la viaductul de 331 de metri construit peste DN76, la ieșirea din Băile Felix, va fi finalizat la sfârșitul acestui an, din luna mai 2025 urmează să se circule pe toți cei 17 km ai inelului metropolitan, potrivit celor spuse de președintele CJ Bihor.
„Cred că este important să subliniem că decizia luată pentru a descentraliza execuția acestor proiecte reprezintă o colaborare care trebuie să se consolideze. Aceasta vizează deciziile luate la nivel central și execuția la nivel local. Proiectele din programul „Anghel Saligny” au dus, într-adevăr, la îmbunătățirea condițiilor de viață, în mod deosebit, în mediul rural. Totodată, ele funcționează foarte bine și pentru zonele adiacente municipiilor reședință de județ, precum și în orașele mici și mijlocii. Nu întâmplător am asumat acest program „Anghel Saligny”, deoarece, în programul nostru de guvernare, vedem o continuare a acestuia prin „Anghel Saligny Plus”. Astfel, ne propunem să reducem la minimum disparitățile dintre mediul rural și mediul urban”, a declarat președintele PNL, Nicolae Ciucă, la finalul conferinței.
Citiți principiile noastre de moderare aici!