Sunt întrebări la care Lorand a răspuns în fața a peste 300 de orădeni care au venit la Trade Center pentru a-i asculta sfaturile despre cum să crești o firmă de succes. Acestea le-a oferit celor prezenți câteva metode pentru a-ți crește firma, si le-a vorbit despre caracteristicile unui lider. De asemenea, o informație nouă pentru public a fost și ciclul economic, sau cum poate fi criza economică prevenită. Lorand a scris cărți și organizează cursuri despre antreprenoriat. De-a lungul carierei, sute de antreprenori au ales să lucreze cu el. Cei prezenți săptămâna trecută la Trade Center au înțeles de ce.
(V+T+P) x Acțiune > Rezistența la efort
Lorand a împărtășit o parte din experiența sa și din ce a învățat de-a lungul carierei sale. A început cu lucruri simple, idei pe care fiecare le avem în minte, doar că nu le respectăm. Totul este din atitudinea pozitivă. O gândire pozitivă generează acțiuni pozitive. Un lider trebuie să fie responsabil, să se dedice 100% și să nu renunțe la ceea ce face, indiferent de obstacole. „Antreprenorii care schimbă lumea sunt precum GPS-ul. În caz că intervine ceva, reconfigurează traseul mereu”. O persoană trebuie să crească continuu. Să citească, să riște, să experimenteze, să învețe atât din greșelile proprii cât și din ale celorlalți, și mai ales să fie orientat către rezultat.
Câștig exact cât merit
Lorand i-a rugat pe cei prezenți să scrie pe foaie un lucru: „Salariul pe care îl câștig în acest moment este cel pe care-l merit”. E liniște în sală. Toată lumea scrie. „Adu valoare companiei și compania îți va da valoare” a continuat acesta. Dacă ești conștient de valoarea ta și nu ești apreciat pentru ceea ce faci… „atunci demisionează” mai sfatuiește Lorand. Pentru a rămâne mai bine întipărite în minte, Szasz a propus o formulă: (V+T+P) x A > R. (Visează, Țintește, Planifică) Acționează. Toate acestea înmulțite, trebuie să fie mai mare decât Rezistența la efort (zona de confort).
Să visezi nu e suficient, dar de acolo începe totul. „Dacă nu știi încotro te duci, cum ajungi acolo?”E de părere că fiecare persoană ar trebui să aibe o listă cu lucrurile care vrea să le realizeze în viață. Lângă fiecare lucru scris să apară câte o poză (casa dorită, mașina visată, locurile care vrei să le vizitezi, firma care vrea să o deții ș.a.m.d).
Așteptări false care par reale
Majoritatea persoanelor nu-și urmează visele din cauza fricii de eșec. Frica este un scenariu negativ proiectat de mintea noastră. Oamenii de succes trec mai repede peste fricile lor. „Americanii au acronime pentru aproape fiecare cuvânt. Ce înseamnă fear (frica) pentru ei? False Expectations Appearing Real ( așteptări false care par reale)” explică Soares cu zâmbetul pe buze.
„Găsește-ți inspirația! Acționează și fii disciplinat!”. Szas le-a definit celor prezenți propria variantă despre ce înseamnă să fii disciplinat „să faci ceea ce știi că trebuie să faci chiar și când nu ai chef să faci”.
Punct ochit, punct lovit
Ca antreprenor, este indispensabil să știi foarte detaliat cine este clientul tău. Ce face, cu ce se ocupă, ce vârstă are, ce mănâncă, ce radio ascultă, unde își petrece timpul liber, unde îl găsești în număr cel mai mare și cel mai important, cum te promovezi. Lorand îi spune marketing țintit și măsurat. Acesta menționează că este foarte important ca o firmă să-și folosească resursele eficient. Trebuie să știe exact unde „să țintească” și ce să facă.
„Fii excelent în online, lucrează cu o firmă profesionistă, concentrează-te pe conținutul video și personalizează-ți vânzarea. Fă-ți un blog prin care să educi piața. Blogul nu are scopul de a vinde, ci de a educa. Oamenilor le place să cumpere de la experți”. De asemenea, coacher-ul mai adaugă și faptul că site-ul trebuie să fie mobile responsive, adică să fie adaptat telefoanelor. În caz contrar, pagina nu va putea fi găsită pe Google dacă o căutăm de pe mobil. Aceasta este o mare pierdere deoarece în decembrie 2015, 55% din căutările google provin de pe telefoane și tablete). Dacă ai intrat pe piață mai târziu decât concurența ta și nu ești cu nimic mai diferit, atunci fii mai ieftin!
„Difereanțiază-te de concurenți prin oferte unice de vânzare sau garanții”. Acesta a oferit și câteva exemple pentru a înțelege la ce se referă. O spălătorie auto dintr-un mic orășel oferea garanție de ploaie. În caz că plouă în 24 de ore după efectuarea spălării, clientul beneficia de o respălare gratuită. De asemenea, sunt firme de contabilitate care garantează că antreprenorii care vor lucra cu ele nu vor primi amendă. În cazul în care acest lucru se întâmplă, va plăti firma de contabilitate.
„Chiar dacă ar fi mai scumpi decât piața, ai prefera să lucrezi cu ei pentru că ai garanția ca lucrează profesionist și nici nu primești amendă”. O pizzerie dintr-un mall avea un mesaj inedit care aducea în fiecare zi sute de clienți: „7 minute sau gratis”. În cazul în care pizza nu era gata în 7 minute, comanda era gratis.
Doriți și cartofi? Doriți meniu mare? Bacon? Sosuri?
Pentru a-ți spori succesul, obține recomandări de la cunoscuți, prieteni, clienți, cu scopul de a oferi ceva gratuit, și nu de a vinde ceva. „Nimănui nu-i place să i se vândă, dar tuturor le place să cumpere”, precizează Szasz. Recompensează într-o oarecare măsură fiecare ajutor. Două tehnici de vânzare care îl face pe client să cumpere mai mult, este Up-selling și Cross-selling.
Up-sellingul se referă la faptul că vânzătorul prezintă prima oară cel mai scump produs, după care scade prețul și trece la ce dorește cu adevărat să vândă. Aceasta este legea comparației. Strategia de Cross-selling este să recomanzi alte produse pe lângă cele cumpărate. Un exemplu bun este McDonalds „doriți și cartofi? Doriți meniu mare? Bacon? Sosuri? ”. 70% dintre clienți ajung să cumpere încă ceva pe lângă ce au comandat inițial.
Antreprenorul îi îndeamnă pe cei prezenți să se înconjoare cu oameni mai buni decât propria persoană și să investească în ei chiar cu riscul ca ei să plece după o perioadă de timp. „Angajează personal mai bun decât tine pe domeniul lui”.
Ciclul economic sau… când vine criza?
În ultima parte a seminarului, afaceristul a vorbit despre „anotimpurile economice”. Un ciclu economic este împlinit în momentul în care, economia trece prin toate fazele și ajunge la forma inițială. De la o perioadă prosperă la criză și viceversa. În România, este greu să urmărim aceste cicluri deoarece istoria economiei este de abia 26 de ani și a adunat doar două cicluri. Însă, în Statele Unite, au putut fi observate și studiate de-a lungul a peste 200 de ani.
Pentru a ajuta publicul să înțeleagă mai bine la ce se referă, acesta a comparat ciclurile economice cu anotimpurile. Vara este momentul când economia merge bine, consumul e în floare și toate prețurile cresc. Toamna se face simțită când lucrurile încep să se răcească, clienții se răresc, ușor se dă startul disponibilizărilor iar firmele încep să aibe probleme financiare. Iarna este momentul în care vine criza. O perioadă în care multe firme intră în faliment. De unde știm că vine iarna? Lorand specifică două motive: când majoritatea creditelor se fac pe buletin și când persoanele slabe, de nicăieri, devin dezvoltatori imobiliari. De unde știm că vine vara? Szaz menționează că nu trebuie să fi un bun economist șinu este necesar să studiezi toate datele și statisticile ca să realizezi cănd economia merge mai bine. „Ieși pe centură. Observă traficul. Uită-te după numărul tirurilor. Dacă e în creștere, economia începe să își revină”. Când traficul de pe străzi crește și lumea nu mai caută așa multe lucruri gratis înseamnă că, pentru moment, criza se află în hibernare.
Primăvara trebuie să angajezi oameni noi, pregătești și țintești obiective noi. Vara, banii care vin trebuie salvați, puși deoparte. Iarna, trebuie să scapi de angajații slabi și să investești în traininguri pentru angajații rămași. Iarna e momentul când trebuie să-ți folosești banii salvați pentru investiții, deoarece toate prețurile sunt scăzute.
Românul pe timp de criză
Acesta povestește cum au acționat o mare parte dintre firmele românești înainte și în timpul perioadei de criză. Au făcut exact contrariul. Încercând să reducă cheltuielile, firmele au dat oamenii buni afară deoarece aceștia erau plătiți mai bine. Au redus cheltuielile pentru marketing și promovare pe motivul că sunt mai puțini clienți. „Adică nici măcar clienții care au mai rămas pe piață să nu audă de firma lor” glumește ironic antreprenorul.
Investește mai mult în tine decât în propria afacere
În încheiere, Lorand a povestit despre obiceiul său de a pune aceeași întrebare tuturor antreprenorilor de succes pe care îi întâlnește: „Dacă ar fi să-mi dai un singur sfat, care ar fi acela?”. Un miliardar argentinian i-a răspuns: „Investește mai mulți bani în tine decât în afacere. Tu ești singurul care limitezi creșterea firmei tale”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!