Mai mulți cetățeni din Cheriu au depus o plângere la Poliția Oșorhei, după ce s-au trezit că topografii care făceau măsurători pentru inelul rutier metropolitan le-au încălcat proprietățile.
[eadvert]
Localnicii, care de altfel nu sunt împotriva acestui proiect, acuză Consiliul Județean Bihor de încălcarea Legii 255/2010.
„Consiliul Județean și-a permis să trimită reprezentatul entității care realizează studiul de fezabilitate să efectueze măsurători topografice fără înștiințarea proprietarilor de terenuri și fără să aibă acordul acestora”, se arată într-un comunicat semnat de Grupul ad-hoc „Interese la Cheriu”. Locuitorii care s-au trezit cu topografii pe propritățile lor susțin că „proiectul trasat din birou, fara consultarea localnicilor, pornește cu o ilegalitate”.
Cer sancționarea responsabililor
Ca urmare, cei afectați au depus luni o plângere la Poliția Oșorhei, prin care cer „sancționarea celor responsabili”. „Așteptăm ca polițiștii să ne comunice, în timp rezonabil, rezultatul cercetării, având în vedere că președintele CJ, Ilie Bolojan, dorește să finalizeze studiul de fezabilitate până la finalul lunii mai. Ori studiul de fezabilitate pornește abuziv din start, fără consultarea celor afectați și fără a se ține cont de interesele localnicilor”, se mai arată în comunicat.
Locuitorii din Cheriu, cu proprietăți aflate pe traseul viitorului inel rutier metropolitan, susțin că vor demara mai multe acțiuni, prin care vor dovedi că în zonă „există interese legitime ale localnicilor, iar suma acestor interese reprezintă o valoare care nu este cu nimic mai prejos decăt cea a utilității publice caracteristică unui inel rutier metropolitan”. Comunicatul trimis de Grupul ad-hoc „Interese la Cheriu” precizează că localnicii nu se opun acestei investiții, însă ei doresc ca autoritățile județene să țină cont și de „interesele legitime ale comunității”.
Traseu definitivat
Consiliul Județean Bihor a anunțat, în urmă cu o săptămână, că a definitivat traseul inelului rutier metropolitan, șoseaua care va ocoli Oradea și va traversa comunele Nojorid, Sânmartin și Oșorhei. Inelul rutier, lung de 17 kilometri, va avea două benzi, cinci girații, două poduri și două viaducte. „Acest drum va avea două viaducte importante, la ieșirea din Băile Felix, unde traversăm acea benzinărie USA OIL, printre două dealuri. Va avea o lungime de 300 de metri, cu înălțimea maximă de 14 metri. Al doilea este la drumul dinspre Haieu, în zona Băilor 1 Mai. Are o lungime de 350 de metri, cu înălțimea pilei maxime de 12 metri. Ne propunem ca la sfâșritul lunii mai să aprobăm studiul de fezabilitate al acestui drum metropolitan”, a declarat Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor. Proiectul, în valoare de aproximativ 230 de milioane de euro, urmează să fie finanțat prin programul Anghel Saligny (PNDL 3). Potrivit sursei citate, inelul rutier a trecut de prima evaluare. „Noi credem că în doi ani acest drum poate fi făcut. Odată realizat, ar urma să descongestioneze atât intrările în Municipiul Oradea, cât și Centura Municipiului Oradea”, a subliniat președintele CJ Bihor.
Primăria Oșorhei propune un alt traseu
Pe de altă parte, edilul din Oșorhei, Ioan Gligor, susține că primăria încă negociază cu CJ Bihor viitorul traseu. „Încă nu e definitivă situația. Ei (n.red. topografii) au fost acolo, însă nu e sută la sută. Noi mai avem de negociat cu domnul președinte. Avem o altă variantă de traseu, sperăm că ne vom înțelege”, ne-a declarat primarul comunei. „Nici eu nu sunt de acord cu acel traseu (n.red. traseul definitiv prezentat de CJ Bihor), dar vom discuta să vedem care sunt avantajele și dezavantajele. Traseul propus de noi lungește drumul cu 500-600 de metri, iar acolo nu sunt afectați localnicii și avem alte interese, pentru că acolo avem un teren unde vrem să dezvoltăm un parc industrial. Eu sper să ne înțeleagă”, a mai spus Gligor. Edilul a spus și că primăria știa că topografii urmau să ajungă în teren.
CJ Bihor nu a oferit încă un punct de vedere referitor la nemulțumirile cetățenilor din Cheriu și cu privire la declarațiile primarului din Oșorhei, cum că traseul încă se află la faza de negocieri. Surse din instituție au spus însă, că era datoria topografilor să îi informeze pe proprietari că vor face măsurători.
Articolele din lege, invocate de localnici
Locuitorii din Cheriu acuză autoritățile de încălcarea Legii 255/2010, Capitolul IV Accesul la imobilele afectate de expropriere:
Articolul 16 (1) Deținătorii cu orice titlu ai imobilelor situate pe coridorul de expropriere, afectate de elaborarea documentației de urbanism, studiului de fezabilitate – varianta finală sau a documentațiilor topo-cadastrale, după caz, după o prealabilă și obligatorie înștiințare efectuată de către expropriator, sunt obligați să permită accesul pentru efectuarea măsurătorilor topografice, a studiilor geotehnice și a oricăror operațiuni necesare studiului de fezabilitate, precum și a studiilor de teren arheologice. (2) Aceste dispoziții se aplică și pentru efectuarea măsurătorilor topografice necesare întocmirii planurilor, precum și pentru întocmirea rapoartelor de evaluare sau pentru orice alte activități necesare, prevăzute de prezenta lege.
Articolul 17 Autoritățile administrației publice locale și forțele de ordine publică sunt obligate să își dea concursul pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor art. 16.
Trimite articolul
XVoi chiar credeti ca pe chel il intereseaza de plangerile voastre….
Bolovanul nu respecta legislatia si nici prop privata adica nu respecta Constitutia Romaniei.
-
Bolojan e un liberal adevarat. In care cei multi se supun celor care conduc. Firmele si dezvoltarea conteaza. Restul sa taca. Normal ca nu respecta legile, doar e un zeu, toti apreciaza ce face. E mai presus de legi
-
Zeul cretinismului ereditar care foloseste hirtie igienica drop.
-
tu folosesti urzici si te lauzi
-
Urzica este bio,hirtia igienica drop este reciclata care o folosesti sa te stergi pe limba.
-
Noroc ca Bolojan se sterge cu limba ta.
-
-
-
E liberal dezvoltat.
-
Daca nu va place, va puteti muta. Celor care nu vor dezvoltare exista varianta buldozerului. La noi doar asa merge treaba , cu forta. Bravo Bolo, intra in ei, arata-le ce inseamna dezvoltare. Ca apoi vor fi foarte mandri de ce comuna au si ce sosea trece prin ea
-
Dezvoltarea bolovanului inseamna expropieri ilegale,lucrari de proasta calitate,costuri ridicate,fraudarea fondurilo.
-
yyy_ 👍 👍 👍 👍 👍
-
In engleza se numeste “NIMBY” (pentru “not in my back yard”), adica oameni care vor infrastructura si drumuri mai bune dar sa nu fie deranjat de ele/constructia lor….
-
Corect!
Nu țăranii așa zisi fermieri smintiti stabilesc traseul unei infrastructuri ei doar pot sa ceară prețul corect in rest gălăgie ieftină pentru nimic la care marșează și primarul care vrea sa para că evde partea țăranilor pentru voturi, in rest gargară ieftină.
Comunicarea a fost defectul administraţiei. Ajunsese un domn prefect Mihaiu în acțiuni în contencios, oprind defectul.
Și se duce
Nefiind la locatie (recte Cheriu), pot fi in eroare, dar inteleg ca proprietarii reclama pur si simplu ca nu au fost instiintati, ceea nu era chiar atat de greu de facut. Poate e si vina primarului, conform art 17 rezulta ca era si el responsabil, asa ca are si el o parte din culpa, recunoscand cu seninatate ca primaria cunostea acest lucru, dar nu rezulta ca ar fi comunicat acest lucru detinatorilor de terenuri vizati.