Firmele care nu se dotează cu noile case de marcat în termenul stabilit nu vor fi amendate. Cel puţin, deocamdată. Guvernul a aprobat săptămâna trecută inițiativa Ministerului Finanțelor Publice de a introduce nerespectarea termenului de dotare cu noile case de marcat sub incidența Legii prevenirii.
„Măsura, care va fi în vigoare temporar, va asigura o abordare de tip preventiv, stimulativ și nu de sancționare a operatorului economic de la prima abatere. Organele de control vor analiza situația fiecărui contribuabil în parte, iar dacă acesta nu s-a dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic, vor aplica avertismentul și vor stabili un termen de dotare de maximum 90 de zile, în funcție de constatări”, transmite Ministerul Finanţelor.
Situaţii
Reprezentanţii ANAF și MAI vor analiza, în timpul controlului, situația de fapt a comerciantului. În funcţie de aceasta pot fi întâlnite următoarele cazuri şi vor proceda în consecință.
Astfel, dacă operatorul economic este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic nu se vor aplica sancțiuni. Dacă aparatul de marcat cu jurnal electronic există, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt.
Dacă operatorul economic nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare.
Dacă agentul economic nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate și a făcut comandă la distribuitorul autorizat, organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de dotare și fiscalizare scurt.
În situaţia în care agentul economic nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic și nu există pe piață aparate de marcat cu jurnal electronic pentru activitatea sa, organul de control aplică avertismentul și stabilește în planul de remediere un termen mai lung de dotare (90 de zile).
Potrivit Legii prevenirii, în termen de maximum zece zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea cu atribuții de control are obligația să reia controlul, iar în situația în care se constată neîndeplinirea obligațiilor legale în termenul acordat, se aplică sancțiunile prevăzute de OUG nr. 28/1999.
Lege binevenită
Faptul că, deocamdată, nu se aplică amenzi pentru nedotarea agenţilor economici cu aparate de macat cu jurnal electronic este o veste bună pentru agenţii economici. Aceştia, oricum nu se înghesuiau să-şi achiziţioneze noile aparate. „Din datele noastre, doar 5% din aparatele de marcat au fost înlocuite cu noile tipuri de aparate de marcat cu jurnal electronic. Se poate spune că restul de 95% sunt în afara legii”, a precizat Lévai Levente, director comercial la Sintezis. Acesta a mai precizat că termenul pentru obţinerea unui astfel de aparat este de circa o săptămână de la data depunerii solicitării.
Ultimele termene pentru dotarea agenţilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic au fost următoarele: 1 iunie 2018 pentru agenţii economici mari şi mijlocii şi 1 august pentru micii contribuabili.
Ulterior s-a amânat aplicarea sancţiunilor pentru nedotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic până la 1 septembrie, în cazul contribuabililor mari sau mijlocii, iar în ceea ce privește contribuabilii mici, sancţiunile se vor aplica de la 1 noiembrie 2018.
Citiți principiile noastre de moderare aici!