Au tras linie sub lista de venituri şi cheltuieli şi pot evalua rezultatele schimbărilor propuse de noua formulă a festivalului dar şi aspectele care suportă îmbunătăţiri.
Cu festivalul terminat de o săptămână, organizatorii Toamnei Orădene (TO) sunt la faza bilanţului. „Am vrut să dăm o nouă faţă evenimentelor din Oradea, să aibă altă atmosferă, altă imagine. Asta ne am prospus și asta am reușit”, spune Mihai Jurca, directorul Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (APTOR). Acesta nu neagă, însă, că festivalul suportă îmbunătăţiri, mai ales sub aspectul „dimensiunii” Street Food Festival. Înghesuiala neplăcută de pe aleea bucătarilor pare nejustificată atâta vreme cât a rămas mult spaţiu neutilizat până la cele două aliniamente de clădiri din spatele tarabelor. „Nu putem pune în fata bisericii o tonetă cu mâncare”, susţine organizatorul. În opinia sa, alternativa ar fi utilizarea spaţiului rutier cuprins între Primărie şi strada Episcol Mihai Pavel ca o a doua locaţie pentru amplasarea tarabelor.
Muzica şi dansul
În ceea ce priveşte programul de la scena din Piaţa Unirii, Jurca spune că au încercat să mulțumească cât mai mulţi dintre orădeni. „Am gândit oferta pe numele principale din topuri plus plus trupe care să acopere nişe mai restrânse. Am vrut şi trupe care să cânte și în maghiară, care să cânte alternativ sau jazz. Am reuşit să-i aducem pe Carla s Dreams pentru că am programat concertul cu patru luni înainte”, declară organizatorul.
Discuţiile cu trupele s-au purtat atât prin impresar – Carla s Dreams, de exemplu, cât şi direct cu membrii – în cazul celor de la Holograf sau Robin and the Backstabbers. Astfel, trupa Byron a venit la Oradea pentru 8.500 lei iar Robin and the Backstabbers pentru 22.000 lei. Prestaţia Direcţia 5 a costat 43.000 lei, cea a Holograf, 51.000 lei iar Carla s Dreams au costat 58.000 lei.
„Toate sumele includ taxele şi costurile de transport şi ospitalitate”, spune Jurca.
Spre deosebire de alţi ani, când Primăria a fost mai degrabă zgârcită şi neinteresată să satisfacă pofta de distracţie a orădenilor, TO 2016 a adus la Oradea unele dintre cele mai importante trupe ale momentului, pe plan naţional.
Foame mare
Epuizarea prematură a unei bune părţi din oferta culinară a fost un alt motiv de nemulţumire pentru public. Asta pe lângă faptul că, pentru a ajunge să-şi înfingă colţii în bunătăţile promise, media de aşteptare a fost de la 20 de minute până la peste o oră.
Concluzia care se desprinde e că nici organizatorii şi nici cei de la Street Food Festival nu au estimat corect nici foamea orădenilor şi nici dispoziţia lor de a plăti preţuri mai degrabă mari pentru oraş.
Jurca spune că festivalul din Piaţa Unirii a epuizat rezervele de carne de la câteva supermarketuri. „Nici Selgrosul nu a mai avut carne la un moment dat şi nici Metro. Doar Selgrosul a vândut peste 7000 de mici, ne-au spus comercianţii din Maramureş, care s-au aprovizionat de acolo. Lângă ei, nici Kauflandul nu mai avea mici în ofertă la un meniu, la un moment dat”, spune organizatorul.
În opinia sa, dimensiunile festivalului culinar pot fi mărite pentru evenimentele viitoare. „Avem tot timpul discuții, pe viitor dorim ca serviciu lor să nu fie întrerupt niciodată. Se vor calibra după prima ediţie. Noi ne dorim să-l extindem”, precizează Jurca.
Şi resurse ar fi. Conform celor de la Street Food Festival, la Oradea „au fost prezenți 21 de comercianți sub umbrela Street Food Festival și 7 comercianți aparținând de Toamna Oradeană. La ediția de la Cluj au fost prezenți 53 de comercianți, iar la Iași 27”.
Aceştia explică epuizarea rezervelor de alimente începând de sambătă după-amiază prin faptul că „un aspect foarte important în preparatele de Street Food este că materia primă este de calitate superioară și trebuie să fie proaspată în permanență. Un preparat de Street Food poate să conține până la 7 ingredinte de baza constând în legume, carne și pâine astfel că atunci când își achiziționează materia primă, comercianții aproximează volumul vânzărilor în fiecare zi și își fac aprovizionarea dimineața înainte de începerea festivalului. Această aproximare depinde de factori externi pe care nu-i putem anticipa nici noi, nici comercianții”.
De la Odorhei
Reprezentanţii Street Food Festival spun că explicaţia pentru sincope stă în chiar profilul comercianţilor: „de cele mai multe ori proprietarii unor afaceri mici pornite din pasiune pentru mâncare și țin foarte mult la calitatea produselor, astfel că nu sunt dispuși să compromită un produs schimbând materia primă. Spre exemplu, unul dintre cei mai râvniți vendori de la Street Food Festival Oradea – Elemozsia Food Truck- își prepară chiflele în brutăria proprie din Odorheiul Secuiesc de unde se aprovizionează și în timpul festivalului. Transportul cu chifle de sâmbătă a întârziat din motive care nu au depins de ei și astfel pentru câteva ore nu au putut să servească publicul”.
În topul gurmanzilor
Coordonatorii festivalului culinar se declară mulţumiţi de colaborarea cu APTOR şi fermecaţi de locaţie – „Piața Unirii pare desprinsă din poveste, am fost foarte încântați de locație. Sigur că nu ne-am putut abține și am dat o fugă și la Cetate. Orădenii trebuie să fie foarte mândri cu aceste locuri superbe”.
„Cele mai savurate produse au fost cele gătite de Elemozsia Food Truck, pe locul 2 s-a aflat mâncarea mexicană a celor de la Pokka Bistro urmați de celebrul Papa la Sanyi, bucătarul despre care merge vorba că a servit sute de vedete și politicieni de-a lungul anilor la restaurantul lui din Vama Veche. Burgerii sunt cei mai savurați momentan la festivalurile noastre, dar atracția principală a festivalului rămâne celebrul chef Foa cu standul Stradale”, este clasamentul pe produse, prezentat de organizatori.
Calm, cu bere
Mai mut în glumă, decât în serios – cu foamea omului nu te joci, iar cu pofta nici atât!, soluţia lor la cozile infernale este umplerea festivalului cu mesajul „Keep calm and drink a beer”. La modul serios, iau în calcul mărirea numărul de expozanți, dacă spațiul va permite. JB – C.Gh., C. De.
Piaţa Unirii, rezistă?!
Toamna Orădeană din acest an a fost primul eveniment de amploare organizat în Piaţa Unirii după reconfigurare. Suportă Piaţa Unirii, în varianta sa actuală, un festival de zeci de mii de oameni? Înghesuiala de la Street Food Festival părea nefirească atâta vreme cât în Piaţă era spaţiu liber din plin. „Nu putem pune în fata bisericii o toneta cu mâncare, ne e clar că în faţa bisericii nu vom pune niciodată parada, şi nici nu putem bloca accesele spre imobile”, spune Jurca, referindu-se la spaţiile libere din spatele tarabelor cu mâncare. În plus, spune el, nu se poate „interveni peste terasele care sunt deja atribuite în Piaţa Unirii”.
„Am folosit piața fructificand la maxim spaţiul pe care ni-l poate oferi, ţinând cont de aspectele tehnice ale pieţei”, declară directorul APTOR, referindu-se la spaţiile verzi şi la reţelele de utilităţi disponibile.
O soluţie la înghesuiala dintre tarabe, spune el, este utilizarea arterei care dă spre primărie ca spaţiu suplimentar pentru festivalul culinar.
Dacă Piaţa e sau nu potrivită pentru evenimente cu participare masivă rămâne o dilemă la care edilii sunt chemaţi să răspundă. Pe lângă nemulţumirea participanţilor obligaţi să sară peste rondourile cu scoartă de copac, unii s-au scandalizat că, pe durata concertului Carla s Dreams, tinerii s-au urcat în picioare pe fântânile din piaţă. Ori, în cazul unor mulţimi de vreo 15.000 de oameni, adunaţi să-şi vadă trupa preferată, situaţia este absolut previzibilă.
În numele organizatorilor, Jurca insistă că Piaţa este locul perfect pentru TO şi că APTOR va continua să „mobileze” spaţiul cu noi evenimente. „Toți artiştii care au cântat aici au apreciat locul. Emană un aer vestic şi oamenii s-au simțit foarte bine să îşi cânte muzica cu clădirile spactaculoase pe fundal”, zice Jurca.
TO – peste 340.000 lei
La final de festival, organizatorii spun că întreaga desfăşurare din Piaţa Unirii a costat peste 340.000 de lei.
– de la bugetul local au fost 100.000 de lei
– diferenţa a venit din sponsorizări – cei mai generoşi sponsori au fost Kaufland, sponsorul principal şi Carlsrom
Citiți principiile noastre de moderare aici!