Pe 23 noiembrie va trebui să înceapă asfaltarea celor 19 străzi orădene cuprinse în programul de reabilitare finanţat prin Programul Operaţional Regional. Până atunci, conducerea Primăriei Oradea are termen de a decide între ofertele financiare ale celor patru constructori care au licitat pentru proiect. Costurile avansate de firme, în plic închis, au fost următoarele: Drumuri Orăşeneşti – 9,1 milioane lei, Grupul Selina – 10,1 milioane lei, Construct Mod – 11,7 milioane lei iar Strabag – 12 milioane lei. Toţi cei patru ofertanţi au avansat acelaşi termen de garanţie, de 61 de luni, termenul de predare al lucrării fiind 29 iulie 2011.
Criteriile de selectare a ofertanţilor sunt: preţul oferit (70%), propunerea tehnică (20%) şi durata de garantare a lucrărilor (10%). Cum firmele propun acelaşi termen de garanţie, doar diferenţele dintre propunerile tehnice mai pot detrona firma Drumuri Orăşeneşti din postura de favorit.
Străzile prinse în proiect sunt Bumbacului, Cazaban, Bdul Decebal, Depoului, Horea, Iuliu Maniu, Morii, Splaiul Crişanei, Almaşului, Ardealului, Gala Galaction, Margaretei, Măslinului, Miron Costin, Sabinelor, Traian Vuia, Ursului, Vaporului şi Viorelelor, în lungime totală de 9,11 km.
Majorare sub 5%
Proiectul este finanţat prin POR 2007-2013, Axa Prioritară 2 - „Îmbunătăţirea infrastructurii de transport regionale şi locale”, Domeniul de intervenţie 2.1 – „Reabilitarea şi modernizarea reţelei de drumuri judeţene, străzi urbane – inclusiv construcţia/reabilitarea şoselelor de centură” (POR).
Dat fiind că proiectul în valoare de 19.560.680 lei este finanţat majoritar prin Fondul European de Dezvoltare Regională, nu se vor admite majorări de deviz mai mari de 5%.
Cu atât mai interesant devine faptul că cea mai scăzută ofertă este de jumătate din valoarea totală a proiectului, confirmând o adevărată tendinţă în rândul constructorilor de a oferta preţuri mici pentru a câştiga lucrări publice.
Iar în ce priveşte „economia” de care dă acum dovadă SC Drumuri Orăşeneşti, ar fi util pentru municipalitate să revadă devizele decontate de aceiaşi firmă, în urmă cu doi-trei ani, când avea monopol pentru asfaltările din Oradea. Atunci, SC Drumuri Orăşeneşti încasa 400 miliarde de lei vechi pe an pentru întreţinerea străzilor din Oradea. Iar după ce în acest an s-a organizat licitaţie pentru acest serviciu, costul a devenit de doar 200 de miliarde pe an.
Cristian Horgoş
„Constructorii sunt obligaţi să se prostitueze”
Citiți principiile noastre de moderare aici!