Peste 100 de elevi şi profesori din şase judeţe s-au întrecut, la sfârşit de săptămână, în cadrul unui amplu concurs de prevenire pe teme juridice, sub genericul „Şcoala fără violenţă” – faza regională. Gazda evenimentului a fost Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” din Oradea. Concursul a fost organizat de poliţiştii aparținând Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor, în colaborare cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, cu cei ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” şi ai Corpului Naţional al Poliţiştilor. Competiţia este înscrisă în calendarul activităţilor educative interjudeţene şi regionale ale Ministerului Educaţiei.
În concursul regional au fost implicaţi peste 100 de copii şi cadre didactice din şase judeţe (Bihor, Alba, Maramureş, Cluj, Arad şi Satu Mare). Concurenţii au avut de parcurs patru probe, respectiv un moment artistic, realizarea unui eseu cu teme din domeniul prevenirii criminalităţii, o probă de dezbatere şi o probă de teorie cu întrebări din domeniul juridic.
Probe trecute cu brio
Elevii au fost constituiți în echipaje a câte cinci membri. Prima probă a fost cea a momentului artistic. Aceasta a constat în demonstraţii de dans, muzică, sport sau scurte scenete, care au surprins efectele nocive ale cyberbulling-ului asupra adolescenţilor, indiferent de formele de manifestare. Realizarea unui eseu preventiv a fost cea de-a doua probă. În cadrul ei, liceenii au avut ocazia să îşi exprime în mod creativ părerile cu privire la formele de manifestare a violenţei, au reliefat cauzele producerii acestui fenomen şi au încercat să ofere soluţii, eseurile realizate de aceştia constituind adevărate lecţii pentru colegii lor. Cea de-a treia probă, cea teoretică, a cuprins un set de 10 întrebări formulate din Ghidul practic de prevenire a criminalităţii şi victimizării pentru orele de dirigenţie, „Un antidot al violenței!”. Elevii au fost testaţi cu privire la modalitatea de a face faţă unor situaţii de risc, cunoaşterea unor reguli de comportament pe stradă, acasă şi la şcoală, s-au confruntat cu întrebări cu privire la prevederile Codului Penal referitoare la vârsta răspunderii penale a minorilor şi sancţiunile care li se aplică minorilor în cazul săvârşirii de fapte penale.
În cadrul ultimei probe, cea de dezbatere, fiecare echipaj a delegat doi elevi care au trebuit să argumenteze pro şi contra pe tema „Vârsta răspunderii penale a minorilor este 14 ani”. Argumentarea probei a fost realizată în maxim cinci minute, iar elevii au folosit argumente de ordin moral, social, legal.
Premianții
Concursul a fost urmărit şi evaluat de un juriu format din psihologi, coregrafi, avocaţi, reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Palatului Copiilor din Oradea și reprezentanţi ai unor ONG-urilor din oraș.
La final, locul I a fost adjudecat de echipa Colegiului Național „Iosif Vulcan” din Oradea, locul al II-lea a revenit echipajului de la Liceul Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu” din Oradea, iar echipajul Colegiului Economic „Dionisie Pop Marţian” din Alba Iulia s-a clasat pe locul al III-lea.
Totodată, au mai fost acordate trei premii speciale „Cel mai bun eseu” (Colegiului Național „Iosif Vulcan” din Oradea) pentru lucrarea „Nu ştiu să plâng, aşa că dau cu pumnul”, scris de eleva Oana Hepuţiu. Cel de-al doilea premiu special la secţiunea eseu a fost câştigat de eleva Milena Siladi – Liceul Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu” din Oradea, cu lucrarea „Forţa e slăbiciune, nu putere!”, iar al treilea premiu special la secţiunea eseu a fost câştigat de eleva Denisa Ioana Erdei – Liceul Ortodox „Nicolae Steinhardt” din Satu Mare, cu lucrarea „Spune nu violenţei”.
Premiul special pentru „Cea mai bună interpretare” a fost obţinut de elevii Liceului Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu” din Oradea, cu sceneta „Bătaia nu face legea!” (interpretare: Baciu Șerban, Buzle Marcus, Urs Arian, Mag Antonio, Chirilă Paula, Siladi Milena).
Prin intermediul acestui proiect educaţional, organizatorii şi-au propus să sporească nivelul de siguranţă al elevilor în spaţiul public şi privat, provocându-i să înveţe în mod creativ.
Citiți principiile noastre de moderare aici!