Fundaţia Noi Orizonturi şi Vitas România a lansat un apel pentru tineri, pentru a se înscrie în programul de antreprenoriat în educaţie – EduLab. EduLab este un laborator de învățare pentru liceenii din mediul rural, care îi ajută să își dezvolte gândirea şi abilitățile antreprenoriale. Astfel, timp de patru săptămâni, ghidați de experți și mentori, 45 de liceeni vor parcurge, într-un program online, toate etapele construirii unui proiect de antreprenoriat în educație, cu scopul de a sprijini copii mai mici din satul ori comuna lor, pentru a merge mai pregătiți la școală, din luna septembrie.
Cei 45 de liceeni, organizați în 15 echipe de câte 3 persoane, vor parcurge mai multe etape, iar cele mai bune 10 echipe vor primi câte un premiu în valoare de 2.000 de lei, pentru implementarea ideilor câștigătoare.
Proiectele dezvoltate în timpul programului vor fi prezentate în fața unui juriu format din experți în domeniul antreprenoriatului și astfel se vor decide cele mai bune 10 idei de antreprenoriat în educație, ce vor fi premiate și sprijinite în implementare.
Avantaje
Programul are ca scop sprijinirea tinerilor de a se descurca în orice situaţie, indiferent de mediul din care provin, indiferent de vârsta sau „încurajările” pe care le primesc de la cei din jurul lor. În acest fel, orice tânăr poate să devină curajos, inovator, cu iniţiativă, perseverenţă şi cu gândire strategică. Stimulându-le gândirea antreprenorială, tinerii vor putea să îşi ajute şi comunitatea din care fac parte.
„Inegalitatea de șanse la educație este una dintre problemele fundamentale cu care se confruntă sistemul de învățământ preuniversitar din România. 4 din 10 copii din România (cei mai mulți din mediul rural) au părinți în şomaj sau cu venituri mici, ceea ce se traduce în condiţii de locuit precare, îngrijirea inadecvată a sănătăţii şi bariere în accesul la învăţământ, cultură, sport şi petrecerea timpului liber.
Perioada Covid-19 a adâncit și mai mult inegalitățile în rândul copiilor, prin faptul că școala s-a mutat în online, domeniu la care nu toți copiii au acces, astfel că mulți dintre ei au rămas în urmă cu scrisul, cititul şi socotitul. Tinerii pot găsi o soluție, prin care liceenii pot ajuta copiii din ciclul primar să fie mai bine pregătiți, pentru a relua școala din septembrie”, au arătat cei de la Fundaţia Noi Orizonturi.
Condiţii de înscriere
În proiect se pot înscrie liceenii care locuiesc în mediul rural (chiar dacă studiază într-un oraș). Ei se pot înscrie în echipe de câte trei persoane sau individual, urmând ca organizatorii să facă potrivirea în funcție de comunitățile din care fac parte.
„Pentru înscrierile individuale, vom face alocarea liceenilor într-o echipă, în funcție de satul din care provin (e important să fie din același sat sau comună, sau foarte aproape). În cazul în care nu există minimum doi liceeni din aceeași regiune, există riscul nealocării unei echipe, au precizat organizatorii.
Înscrierile se fac în baza unui formular online, până la data de 14 iulie. Organizatorii vor selecta 45 de tineri, adică 15 echipe de câte trei persoane. Fiecărei echipe i se va aloca un mentor, care le va fi alături în partea de concepere și implementare a proiectului. Activităţile se vor derula pe etape, tinerilor fiindu-le necesar în medie 5 ore pe săptămână pentru sesiunea online (2 ore/sesiune, între orele 09:00 şi 11:00, o oră pe săptămână, întâlnirea cu mentorul, precum şi 2-3 ore de lucru în echipe, în afara programului online, pentru realizarea task-urilor).
După fiecare întâlnire online se vor lansa mici task-uri pentru întâlnirile viitoare, la care ei vor lucra împreună cu colegii lor de echipă, online și/sau offline (în aer liber, păstrând distanța socială). Aceste task-uri îi vor ajuta să pregătească, pas cu pas, proiectul pentru prezentarea finală.
În prima etapă, în 21 iulie, între orele 09:00-11:00, tinerii vor participa la o întâlnire de cunoaştere cu mentorii şi echipele selectate în proiect. Pe 23 iulie, în acelaşi interval orar, tinerii vor fi familiarizaţi cu cauza, în cadrul atelierului cu titlul: „Empatia şi definirea problemei”.
În etapa a doua, pe 30 iulie, vor fi generate idei, pentru a găsi cât mai multe soluţii. Etapa a III-a este dedicată prototipării – realizării unei machete a produsului sau serviciului dezvoltat, iar în ultima etapă, structurată pe parcursul a trei zile – 10, 12 şi 13 august, tinerii vor învăţa să „vândă” produsele şi serviciile dezvoltate sub forma unui discurs de prezentare. Ei vor repeta prezentarea, pentru a se pregăti astfel pentru ultima fază a proiectului – cea de prezentare şi jurizare a proiectelor, respectiv anunţarea câştigătorilor.
Unul dintre beneficiile proiectului este că participanţii îşi vor dezvolta valorile, abilitățile și gândirea de tip antreprenorial: inovația, perseverența, curajul, gândirea strategică, principii de marketing, realizare de bugete, discurs de vânzare etc. Acestea vor fi parte din bagajul lor, ca viitori adulţi.
Tinerii vor avea alături un mentor care îi va coordona pas cu pas (online) şi cu sprijinul cărora vor putea concepe şi implementa proiectul de antreprenoriat în educaţie. De asemenea, ei vor avea acces la informaţii şi webinarii susţinute de antreprenori cu experienţă. În plus, fiecare echipă va primi un kit pentru realizarea prototipului – materiale consumabile (hârtie colorată, cartoane, lipici, markere etc.).
Citiți principiile noastre de moderare aici!